اسلاید اصلیاکوسیستم ایران

چگونه با یا بدون سرمایه‌گذاری خطرپذیر رشد کنیم؟

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

سرمایه‌گذاری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد ولی هیچ چیز به پای رهبری هوشمندانه نمی‌رسد

آیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر، قدر و منزلت گذشته خود را از دست داده است؟ گزارش‌های نیویورک تایمز نشان می‌دهد که برخی از کارآفرینان روش جدیدی را آغاز کرده‌اند. آن‌ها دیگر پیشنهاد سرمایه‌گذاری که از سوی سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود را نمی‌پذیرند. گزارش‌های بیانگر آن است که بنیانگذاران شرکت‌ها در پی پس زدن مدل سنتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند.

در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم که رهبران فضای استارتاپ‌ها تصریحاً بیان می‌کنند که قصد دارند مدل تأمین مالی خطرپذیر را متحول کنند. به عنوان مثال برایس رابرتس، هم‌بنیانگذار O’Reilly AlphaTech Ventures، بر این باور است که استارتاپ‌ها در حال تجدیدنظر در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا پرهیز از دریافت این سرمایه هستند.

این در حالی است که جاناتان شکریان، بنیانگذار MeUndies، کارآفرینان را تشویق می‌کند که برای موفقیت خویش به دنبال یافتن مسیرهای جایگزین باشند. اما واقعاً چه باید کرد؟ آیا باید این منابع مالی را رد کرد یا باید با رهبری هوشمندانه و تغییر مسیر، فرآیندها را بدون نیاز به منابع مالی بهبود بخشید؟

بنیانگذاران قبل از بررسی فرصت‌های جذب سرمایه، باید نگاهی به پشت سر خود بیندازند و ببینند که آیا واقعاً شرکت آن‌ها به منابع مالی بیشتری نیاز دارد یا با تغییر فرآیندها می‌توانند تحولی بزرگ ایجاد کنند؟

  • کاهش وابستگی به منابع مالی خطرپذیر

بسیاری از کارآفرینان بزرگ بر این باور هستند که تخصص و دانش بهتر از هر چیز دیگری می‌تواند به رشد و نمو یک کسب و کار کمک کند. شرکت‌هایی که نمی‌توانند با تکیه بر این بودجه محدود شکوفا شوند، با کسب یک منبع مالی گسترده و بزرگ هم رشد نخواهند کرد. کارایی و تلاش مداوم در نهایت به رشد منتهی می‌شود. برای به حداکثر رساندن سرمایه خود و کاهش وابستگی به سرمایه خطرپذیر، لازم است گام‌های زیر را بردارید:

  • مخاطبان جدید خود را افزایش دهید

برای رشد کسب و کارهایی که در ابتدای راه هستند، جذب مشتری از هر چیز دیگری مهم‌تر است. باید برای کسب وکار خود مشتریانی وفادار پیدا کنید. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که مخاطبان یک‌شبه به برندها وفادار نمی‌شوند ولی دو برند که در یک زمینه فعالیت دارند، می‌توانند با مشارکت در بازاریابی، مخاطبان خود را افزایش دهند.

  • در برابر وسوسه توسعه سریع مقاومت کنید

شرکت‌هایی که بر مبنای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کار می‌کنند، معمولاً تمرکز خود را از دست می‌دهند و روی توسعه‌های بی‌معنی متمرکز می‌شوند. این در حالی است که یک کسب و کار باید به هدفی فکر کند که برای آن تشکیل شده است. ممکن است شرکت سرمایه‌گذار بتوانند فشارهایی برای تغییر مسیر به کسب و کار شما وارد کند ولی در این موارد تسلیم در برابر خواسته‌های وی و وسوسه شدن برای توسعه سریع کسب و کار می‌تواند به مرگ کسب و کار شما منتهی شود.

یک بنیانگذار باید به این فکر باشد که شرکت خود را از طریق مسیرهای مرتبط با کسب و کار فعلی رشد دهد و از مسیرهای درست مخاطبان خود را افزایش دهد. تولید محتوا یکی از مسیرهای مطمئنی است که می‌توانید به کمک آن مخاطبان خود را افزایش دهید. آموزش یکی از راه‌هایی است که با ورود آن اعتماد کسب و کارها به شما بیشتر می‌شود.

  • فرهنگ تمرکز بر راندمان و کارایی را تقویت کنید

برای توسعه یک کسب و کار پایدار که نیازی به دوره‌های بی‌پایان جذب سرمایه خطرپذیر نداشته باشد، باید تمرکز خود را بر کارایی و کار مبتنی بر پیشرفت واقعی بگذارید. افرادی را در تیم خود استخدام کنید که کار خود را بر پایه راندمان و ارائه نظراتی برای بهبود راندمان سازمان بنا می‌کنند.

کارهای مهم و اساسی سازمان خود را شناسایی و از برون‌سپاری آن‌ها جلوگیری کنید. صدای سکه‌های طلا و سرمایه‌گذاری آن‌ها در کسب و کار شما واقعاً جذاب است ولی می‌تواند گاهی بیانگر عدم کارایی کسب و کار شما باشد. به همین خاطر باید روی توسعه برند خود و افزایش مخاطبان وفادار تمرکز کنید. همیشه بنیانگذارانی به موفقیت می‌رسند که کسب و کار خود را با کمترین کمک خارجی به پیش می‌برند.

مطالب مرتبط:

 

پاسخی بگذارید