کافه‌بازار قصد رقابت با نماوا و فیلیمو را ندارد

جزییاتی از سرویس جدید پلتفرم کافه‌بازار به نام AVOD که نحوه فعالیت آن با دو بازیگر اصلی صنعتVOD  متفاوت است

کافه بازار دو سالی است که وارد حوزه VOD شده است. در این مدت تقریبا می‌شود گفت چراغ خاموش جلو آمده و اگرچه همکاری‌هایی هم با فیلیمو و نماوا داشته، حالا می‌خواهد سهمی از این بازار بزرگ و رو به گسترش را از آن خود کند. منتها با شیوه‌‌‌ خاص خودش و در قالب سرویسی به نام AVOD. مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه‌بازار در گفت‌وگویی اینستاگرامی جزییات سرویس AVOD کافه ‌بازار را شرح داده و گفته کافه‌بازار قصد رقابت با دو بازیگر شناخته شده ویدئوی آنلاین یعنی فیلیمو و نماوا را در حال حاضر ندارد. مینا چراغ در گفت‌و‌گو با هادی مرادی، سردبیر رسانه دیجیتالDM-BOARD نحوه فعالیت سرویس جدید کافه‌بازار را شرح داده که با فعالیت دو بازیگر اصلی VOD ها متفاوت است. وی در بخشی از این مصاحبه به توضیح پلتفرم کافه‌بازار پرداخت و گفت: «در ابتدا کافه بازار سرویسVODها را راه‌اندازی کرد، مدل اشتراکی را در پیش گرفت اما به مرور تصمیم گرفتیم مدل خود را به AVOD تغییر دهیم. به این صورت که محتوا به صورت فیلم، سریال و انیمیشن مانند فیلیمو و نماوا در پلتفرم قرار داده می‌شود، اما کاربر بابت مشاهده محتوا هزینه پرداخت نمی‌کند و به جای آن تبلیغاتی در میانه‌های محتوا برای کاربر نشان داده می‌شود.»

۶ میلیون بازدید ماهانه از محتوای ویدیویی

چراغی در ادامه آماری از وضعیت سرویس AVOD کافه ‌بازار اعلام کرد: «در حال حاضر ۷۰۰هزار کاربر فعال روزانه و ۶میلیون نفر ماهانه از محتوای ویدیویی کافه بازار استفاده می‌کنند. همچنین ۱میلیون و ۴۰۰هزار جایگاه تبلیغاتی در بازار وجود دارد. کاربران این پلتفرم به ۱۸ هزار فیلم، سریال دسترسی دارند.»

رقابت با بازیگران اصلی حوزه VOD

مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه‌بازار با تاکید بر اینکه کافه‌بازار قصد رقابت با فیلیمو و نماوا و .. را ندارد، اظهار کرد: «کافه‌بازار تنها می‌خواهد با توجه به تجربه‌هایی که این بازیگران در این سال‌ها دارند،‌ در کنار آن‌ها باشند.»

به گفته چراغ، در سرویس AVOD کافه ‌بازار جریان درآمدی بازار از سمت تبلیغ‌دهنده‌ها تامین می‌شود و تبلیغات ویدیویی در بازار به دو دسته تبلیغات در راستای نصب اپلیکیشن و تبلیغات در راستای افزایش آگاهی از برند انجام می‌شود. او با تاکید بر این موضوع که سرویس جدید کافه‌بازار نمونه مشابه ایرانی و خارجی ندارد؛ گفت: «تفاوت بنیادی بخش ویدئو بازار با پلتفرم‌های دیگر مانند یوتیوب در نوع محتوای آن است. در یوتیوب محتوا را کاربر تولید می‌کند و به همین علت نمی‌توان با اطمینان، کیفیت محتوا را در سطح بالایی ارزیابی کرد. اما در سرویس AVOD کافه ‌بازار ؛ محتوا‌ها به صورت فیلم، سریال و انیمیشن وجود دارد. یا برای مثال پلتفرم ارائه‌دهنده VOD آمریکایی «هلو» با اینکه سرویس خود را به صورت اشتراکی ارائه می‌دهد اما تبلیغات هم میان آن پخش می‌کند. پلتفرمی که سرویسی کاملا به این شکل ارائه بدهد، در حال حاضر وجود ندارد.»

چراغ درباره تبلیغات نصب اپلیکیشن و آگاه‌سازی برند نیز چنین توضیح داد : «در تبلیغات نصب اپلیکیشن به‌ علت ماهیت اپ‌استور بودن بازار، فرایند نصب اپلیکیشن برای کاربر بدون خارج شدن او از محیط پخش ویدئو انجام می‌شود. در نوع دوم تبلیغات که مشابه با تبلیغات در صداوسیما است، در جهت ایجاد آگاهی برند برای مخاطبان استفاده می‌شود. مانند بقیه پلتفرم‌ها، بازار نیز آمار و دیتای گسترده‌ای شامل تعداد دفعات بستن ویدیو، تعداد کلیک برروی «رد کردن»، تعداد نمایش و میزان بازدید تبلیغ را دراختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد. این تبلیغات دکمه کال تو اکشن ندارند؛ ولی مثل تبلیغات صداوسیما کال‌تواکشن‌های غیر پرفورمنسی مانند پیامک به شماره‌ا‌ی خاص یا تماس تلفن را می‌توان قرار داد. تاکنون برندهایی مانند شمس، کاله، پاپیا، دیوار از این نوع تبلیغات استفاده کرده‌اند.»

به گفته چراغ بازار برای پایش تبلیغات از ترکرهای مختلفی از جمله متریکس، چابک، ادتریس و ادجاست استفاده می‌کنند و هزینه نصب براساس نصب ثبت شده توسط ترکر حساب می‌شود. گزارش‌های جامعی نیز شامل تعداد بستن صفحه، نمایش، دفعات رد شدن تبلیغ توسط کاربران، مقدار زمان تماشای تبلیغ نیز دراختیار تبلیغ‌دهنده قرار خواهد گرفت. مدیرمارکتینگ ویدئویی کافه‌بازار تصریح کرد: «کافه بازار، درحال‌حاضر هدف‌گذاری براساس ژانر بزرگسال و نوجوان در بخش تبلیغات ویدیویی بازار موجود است و در ماه‌های آتی هدف‌گذاری براساس بازه‌ سنی و جنسیت نیز اضافه می‌شود.»

تک فروشی محتوا در بازار

چراغ در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به فروش تکی محتوا در کافه‌بازار اشاره کرد و گفت: «تبلیغات تنها روی محتوای رایگان اعمال می‌شود. در کافه بازار برای آن دسته از افرادی که فیلم یا سریال را باید در لحظه و روز مشاهده کنند؛‌ دسترسی به محتوای روز را به صورت تک فروشی قرار داده‌ است. اما این محتوا بعد از چند ماه به صورت رایگان در پلتفرم برای افرادی که قصد دارند به صورت رایگان از آن استفاده کنند، هم قرار داده می‌شود.»

 تبلغات ویدیویی در کافه‌بازار 

مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه‌بازار با اشاره به نوع تبلیغاتی که این مجموعه از آن استفاده می‌کند؛ گفت: «تبلیغات ویدیویی به دو دسته خطی و غیر خطی تقسیم می‌شود که تفاوت آن در زمان پخش آن‌ها است. به این صورت که در مدل خطی تبلیغ همزمان با پخش فیلم به صورت بنری و زیرنویس برای کاربر پخش می‌شود. کافه بازار در حال حاضر از حالت غیرخطی استفاده می‌کند، اما در آینده قصد دارد که وارد مدل غیرخطی هم شود و همزمان با پخش فیلم نصب اپلیکیشن یا آگاهی از برند را به صورت زیرنویس نشان دهد.»

چراغ در ادامه افزود: «یکی از موثرترین تبلیغات، تبلیغات ویدیویی است. آلبرت محرابیان قانونی دارد که می‌گوید، جمله به صورت نوشتاری تنها ۷ درصد می‌تواند با کاربران ارتباط برقرار کند زیرا خالی از صدا، تصویر و حرکت است. تبلیغات ویدیویی نیز به همین شکل هستند، زمانی که شما پیامی را از طریق ویدیو به گوش مخاطب خود می‌رسانید، ارتباط ۱۰۰ درصدی گرفته‌اید، اما همین پیام چه به صورت نوشتاری، چه به صورت بنری تنها ۴۵ درصد ارتباط تبلیغ کننده با مخاطب است.»

 هزینه‌ها تبلیغات ویدیویی در کافه بازار

مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه‌بازار  درباره هزینه تبلیغات ویدئویی در سرویس جدید گفت: «در هر دو حوزه، ارزش‌گذاری‌ها انجام شده است، اما هنوز سیستم قیمت‌گذاری در لحظه راه‌اندازی نشده است. درحال حاضر قیمت‌ها در نصب‌ اپلیکیشن بسته به نوع فعالیت‌ها متفاوت است و برای آگهی برند هم لیست قیمتی وجود دارد که در اختیار تبلیغ‌دهنده‌ها قرار داده می‌شود.»

VOD ایرانی و کپی‌رایت: افسانه یا واقعیت؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.