«سلام تراکتور» از راه می‌رسد

با اوبر کشاورزی آشنا شوید

یکی از مهم‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی تأمین ادوات و ماشین‌آلات برای تولید انبوه است و در برخی کشورها به خصوص کشورهای درحال‌توسعه که قطعات مزارع به‌صورت خرده مالکی اداره می‌شود تأمین این ماشین‌آلات بعضاً برای کشاورزان امکان‌پذیر نیست.

این در حالی است که آن بخش از کشاورزان که دارای چنین ماشین‌آلاتی هستند درواقع طی دوره‌ای خاص از آن استفاده می‌کنند و در باقی ایام سال به‌نوعی سرمایه‌هایشان بلااستفاده باقی خواهد ماند. ازاین‌رو ابتکار عمل استارتاپی که به اوبر کشاورزی معروف شده، این بار برای کشاورزان گره‌گشا شده است.

جهیل اولیور، مدیرعامل Hello Tractor در این زمینه گفت: «این اپلیکیشن انقلابی در کشاورزی به‌ویژه در بازارهای نوظهور دهکده جهانی است، به این دلیل که منابع در اختیار همگان یکسان قرار خواهد گرفت و سرمایه‌ کشاورزان می‌توانند با منابع مالی بسیار کمتری به تولید اقدام کنند.»

اولیور در ادامه توضیح داد: «سلام تراکتور اپلیکیشن جذابی است که می‌تواند در بهبود معیشت کشاورزان اثرات قابل‌توجهی داشته باشد به این دلیل که صاحبان تراکتور را با کشاورزانی که این وسیله را ندارند مرتبط می‌کند. به‌این‌ترتیب مالک تراکتور ساعت بیکاری برای ماشین ندارد و مالک زمین هم می‌تواند با استفاده از این تجهیزات برداشت محصول بیشتری داشته باشد.»

Jehiel Oliver, Founder of Hello Tractor

تضمین امنیت تراکتور برای مالک، اولویت است

مدیرعامل استارتاپ سلام تراکتور تأکید کرد: «اولویت شرکت این است که بتوانیم اطمینان و امنیت تراکتور را برای مالکش تضمین کنیم. وقتی کسی تراکتور را کرایه می‌کند علاوه بر توان پرداخت اجاره وسیله را سالم دوباره به مالک بازگرداند.»

او گفت: «البته این برنامه مربوط به ایمنی و سلامت خود دستگاه نیز خواهد بود چون با در نظر گرفتن برخی آیتم‌های مشخص، برای تراکتور ساعت کارکرد تعیین می‌کنیم. مثلاً یک تراکتور چه زمانی نیاز به تعویض روغن، تعمیر موتور یا از این موارد دارد و البته اگر تراکتور در اجاره فردی باشد و مشکلی برایش ایجاد شود، می‌تواند بااتصال به اپراتور، برای رفع مشکل به وجود آمده راهنمایی‌های لازم را دریافت کند.»

اولیور تأکید کرد: «البته این اپلیکیشن دقیقاً به‌گونه‌ای طراحی‌شده که در زمان سرویس‌های ادواری، وسیله نقلیه اصلاً قابلیت کرایه دادن نداشته و مالک نمی‌تواند درخواست کرایه را پاسخ دهد و پس از تعمیرات و سرویس دوباره اکانت وی فعال خواهد شد.»

مدیرعامل «سلام تراکتور» در ادامه بیان کرد: «این اپلیکیشن درواقع بازی برد-برد را برای کشاورز و صاحب تراکتور ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که مورد استقبال گسترده قرار خواهد گرفت و احتمالاً همچون اپلیکیشن کرایه خودرو می‌تواند به صورت سراسری مورداستفاده قرار بگیرد.»

اگر سلام تراکتور ۱۰ سال قبل راه‌اندازی می‌شد

اولیور درباره اینکه چرا زودتر به فکر ایجاد چنین اپلیکیشنی نیفتاده نیز توضیح داد: «هم‌اکنون پیشرفت فناوری‌های نوین و تجهیزات الکترونیکی به‌قدری است که هزینه‌ها نسبت به ده سال قبل بسیار پایین‌تر است و ازآنجاکه این اپلیکیشن با استفاده از سنسورهای متصل به تراکتورها فعالیت می‌کند می‌توان گفت شاید یک دهه قبل امکان ایجاد چنین کسب‌وکاری نبود.»

او معتقد است توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی در این زمینه بسیار اثرگذار بوده و می‌تواند امتیازاتی برای توسعه اپلیکیشن نیز ایجاد کند درحالی‌که اگر یک دهه قبل چنین فعالیتی انجام می‌شد، قطعاً هزینه‌های گزافی به مشتریان تحمیل می‌شد و همین امر، به صورت حتم منجر به شکست کل پروژه بود.

اولیور در ادامه گفت: «این استارتاپ که بر اساس پلتفرم بلاک‌چینی و همچنین هوش مصنوعی شکل‌گرفته است با توجه به گسترش ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی به‌زودی می‌تواند خدمات نوینی به مخاطبان خود ارائه کند و زمینه درآمد خود را افزایش دهد.»

استارتاپ سلام تراکتور

به گفته مدیرعامل «سلام تراکتور» سنسورهای متصل به تراکتورها همگی پارامترهایی را در اختیار مالک وسیله نقلیه و حتی کاربر قرار می‌دهند که بر اساس این داده‌ها، سیستم تصمیم‌گیری می‌کند که آیا مشکلی در نحوه کاربری وجود دارد و باید کلاً ماشین خاموش شود یا اینکه اصولاً وقت انجام سرویس‌های ادواری رسیده و باید خودرو از اپلیکیشن ارائه خدمات خارج شود.

او تأکید کرد: «سیستم بلاکچین هم در زمینه اعتبارسنجی و هم امنیت اطلاعات کاربران و مالک تراکتور به کار گرفته می‌شود. چون همان‌طور که قبلاً اشاره شد مهم‌ترین نکته برای ما امنیت سرمایه‌گذاری مالک تراکتور است این سیستم می‌تواند کمک بسیار مناسبی برای ما باشد.

اولیور گفت: «البته این ابتدای کار است چون هنوز اطلاعاتی که از طریق به‌کارگیری تراکتورها روی زمین به دست می‌آوریم در آینده می‌تواند کاربردهای بسیار بالایی داشته باشد و همچنین احتمالاً درگاه‌های بزرگ‌تری را برای ما ایجاد خواهد کرد. این درحالی‌که است که اصولاً دستگاه‌های نظارتی در زمین‌های کشاورزی کشورهای درحالی‌که توسعه بسیار ضعیف است و می‌توانیم از این توانمندی به‌خوبی استفاده کنیم.»

مدیرعامل «سلام تراکتور» معتقد است استفاده از فناوری‌های نوین به کشاورزان و بومیان منطقه که تراکتوری در اختیاردارند یا اینکه نیازمند استفاده از این وسیله هستند امکان می‌دهد که در منطقه بزرگی به دنبال تأمین نیازهایشان باشند درحالی‌که هم‌اکنون سیستم سنتی گستردگی بالایی در اختیار مالکین تراکتور قرار می‌دهد.

به گفته او قطعاً به‌کارگیری و توسعه استفاده از این اپلیکیشن و نرم‌افزاری می‌تواند غیرمستقیم به اقتصاد خانواده‌ها و کاهش وابستگی غذایی به سایر کشورها کمک کند به این دلیل که کشاورزی مکانیزه افزایش تولید، گردش مالی بالا برای منطقه ایجاد می‌کند که همه از آن منافعی به دست می‌آورند.

1 نظر
  1. ساسان می گوید

    لطفا استارتاپ های حوزه کشاورزی هوشمند را بیشتر معرفی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.