۱۲۷میلیارد دلار سهم بازار پهپاد در جهان

سمینار راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند برگزار شد

گروه علمی_تحلیلی طیف یک کانون تفکر در حوزه مخابرات کشور است که با هدف تصمیم‌سازی در حوزه‌های کلان ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور از طریق سیاست‌پژوهی و آینده‌نگری فناوری‌ها و خدمات ارتباطی، هم‌اندیشی با خبرگان و صاحب‌نظران، مطالعات و تحلیل‌های علمی و تطبیقی و ارتباطات با موسسات و سازمان‌های معتبر بین‌المللی حوزه فاوا فعالیت می‌نماید.

سمینار راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند در رویداد هفته دیجیتال با همت گروه علمی_تحلیلی طیف و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مطالعات بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

سمینار راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند با حمایت سازمان فضایی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مطالعات بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

مهدی روحانی‌نژاد، رئیس فروم اینترنت اشیا در این رویداد گفت: «فروم اینترنت اشیا از بهمن ماه سال ۹۴ شروع بکار کرده و تاکنون ۳۰ مجموعه را در حوزه اینترنت اشیا شناسایی کرده است. در معاونت علمی هم کارگروه اینترنت اشیا از ابتدای سال شکل گرفته و بودجه‌ای برای منظور اختصاص داده شده است که با همکاری جهاد کشاورزی تیم‌های تایید شده حمایت‌های لازم را خواهند داشت. دغدغه جدی استارتاپ‌های حوزه کشاورزی هوشمند در حال حاضر طراحی بیزنس مدل است و ما امیدواریم تفاهم‌نامه شکل گرفته بین وزارت ارتباطات و جهاد کشاورزی انتظارات را محقق کند.»

فریبرز دادگر، رییس هیئت مدیره شرکت فرافن در سمینار راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند با محور ارائه توانمندی‌های شرکت‌های اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی هوشمند گفت:«شرکت ما  از۱۰ سال پیش فعالیت خود را در حوزه موبایل و ارتباطات سیار آغاز کرده  و در طول این سال‌ها حجم دیتای بزرگی را جمع‌آوری کرده است و بر مبنای آن توانسته بستر و پلتفرمی برای ذخیره‌سازی داده‌ها  ایجاد کند.»

او همچنین اضافه کرد: «پلتفرم اینترنت اشیا، یکی از المان‌های اصلی امن سازی و دریافت اطلاعات از خارج کشور است. ما براساس دانش رسوب شده در شرکت پلتفرم اینترنت اشیا را برخلاف مدل‌های اقتصادی موجود طراحی کردیم و امروز پلتفرم به نتیجه نهایی رسیده است.»

دادگر تاکید کرد: «هماهنگی و پاسخگویی به نیازهای تولیدکنندگان، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، ایجاد رونق اقتصادی و امکان همکاری مشارکتی  از ویژگی‌های این پلتفرم است. علاوه‌بر این کمبود تجربه و نیروی متخصص، عدم ایجاد ساختار نرم افزاری پایدار و عدم انجام تحلیل اولیه و طراحی مناسب از چالش‌های طراحی این پلتفرم است. این پلتفرم فرصت‌هایی نظیر کاهش هزینه تمام شده، توان علمی و به روز تولید در داخل کشور، وجود فرمت‌های استثنایی اقتصادی را نیز ایجاد کرده است.»

رییس هیئت مدیره شرکت فرافن هم گفت: «کشاورزی هوشمند یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا است. اسپانیا از اولین کشورهایی است که از این فناوری در کشت محصول انگور را استفاده کرده و ۵۵۰۰میلیون تن در سال ۲۰۰۶تولید و ۲۳ درصد افزایش صادرات داشته است.کشاورزی در کشور ما کاملا سنتی است و بهره‌وری آن بسیار پایین است. به دلیل این سنتی بودن نیروی کار جوان علاقه‌ای به ماندن در بخش کشاورزی ندارد. هوشمند سازی می‌تواند نیروی جوان را ترغیب به ماندن در حوزه کشاورزی کند.»

تاج بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی رئیس سازمان هواشناسی با موضوع استفاده از داده‌های هواشناسی در پیاده‌سازی کشاورزی دقیق گفت: «بیشترین ریسک برای اقتصاد در دنیا در سال ۲۰۱۹،  در اثر رخداد پدیده‌های حدی و مسائل اقلیمی اتفاق افتاده و اقتصاد به شدت تحت تأثیر تغییر اقلیم است. ۴.۵میلیارد نفر در دنیا متاثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶درصد از این مخاطرات در اثر تغییر هوا است. امروز رخداد پدیده‌های حدی در دنیا افزایش یافته است و علت اصلی آن گرمایش زمین است.»

او همچنین تاکید کرد:‌ «تغییرات افزایش دما به شدت روی درآمد خالص اثر می‌گذارد و کشور ما شدیدا متأثر از تغییرات اقلیمی است. گرمایش اتمسفر یکی از اصلی ترین دلایلی ناامنی غذایی است و نامنی غذایی تبدیل به مسئله امنیتی در کشور شده است. استفاده از کشاورزی هوشمند می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی شو و در این راستا یکی از وظایف هواشناسی در کشاورزی هوشمند، کاهش مخاطرات بخش کشاورزی و ارائه اطلاعات به هنگام است. سیستم تهک مختص سامانه هواشناسی کشاورزی هوشمند، ایجاد شده است وما آمادگی داریم برای ۴۰۰۰میلیون کشاورز اطلاعاتمان را ارسال کنیم.»

علیرضا عطری، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی و دبیر کمیته هوشمندسازی در رابطه با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشاورزی هوشمند گفت: «اجزای اصلی کشاورزی هوشمند شامل، کلان داده‌ها، فناوری دیجیتال و تجزیه و تحلیل داده و کشاورزی هوشمند وابسته به اجزای توسعه اقتصادی و سهم اشتغال است. امروز نفوذ تلفن‌های هوشمند ، سرعت نفوذ اینترنت و وضع قوانین مناسب برای راه‌اندازی کشاورزی دیجیتال ضروری است.»

او بیان کرد:« سند برنامه اقدام مشترک با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت کشاورزی برای افزایش بهره وری در مرداد ۹۷ امضا شد اما بعد از تفاهم‌نامه ارتباط کمرنگی را از طرف وزارت ارتباطات دریافت کردیم .تامین زیر ساخت مورد نیاز، استفاده از فناوری فضایی، توسعه و بهبود فضای کسب و کار، توسعه بسترهای حاکمیتی از برنامه های کلان ما در حوزه کشاورزی هوشمند است.»

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی و دبیر کمیته هوشمندسازی همچنین گفت: «پروژه‌های هشدار سیل، آبیاری هوشمند در خراسان رضوی و ارومیه، مانیتورینگ باغ سیب در دماوند، گاوداری هوشمند در آبیک، هوشمند سازی کندوی عسل، پرورش تاس‌ماهیان در شمال کشور و هوشمند سازی در زراعت برنج تاکنون توسط سازمان تحقیقات کشاورزی انجام شده و یا در دست اقدام است.»

حامد سعیدی، رئیس اتحادیه پهپادی با موضوع ارائه توانمندی‌های شرکت‌های پهپادی در حوزه کشاورزی هوشمند گفت:«۱۲۷میلیارد دلار بازار تولید پهپادها در جهان است و بین ۳تا۵ میلیارد دلار سهم ایران از این بازار است. ما درکشوردر حال حاضر۲۰ هزار کاربر فعال پهپادی داریم. امروز بخش‌های سنجشی و پاششی در کشاورزی با پهپادها قابل تحقق است.»

او در رابطه با نقش استارتاپ‌های فضایی در کشاورزی گفت:‌« میانگین سن مدیران استارتاپ های تولید پهپاد در کشاورزی ۲۳تا۲۸ سال است و این مدیران با سرمایه ۳۰۰میلیونی توانستند ۹ میلیارد سود آوری داشته باشند. در حال حاضر۲۵ میلیون هکتار کشاورزی مسطح در کشور داریم  ۶۰ میلیون هکتار سم‌پاشی نیاز داریم. در روش سم پاشی پهپادی خاک آلوده نمی‌شود و کاهش مصرف آب تا ۳۰درصد خواهد بود.»

حسینی از استارتاپ کشتیار، با موضوع ارائه توانمندی های شرکت‌های فضاپایه در کشاورزی هوشمند گفت:«استارتاپ کشتیار، دستیار هوشمند زمین کشاورزی است که راهکارهایی برای تولید محصول سالم ارائه می‌دهد. کشتیار همچنین خدماتی دیگر نظیر نظارت و ارزیابی مستمر، مشاوره کودی، پیش بینی خطر سرمازدگی و مشاوره سرمایه‌گذاری بر روی زمین‌های کشاورزی ارائه می‌دهد. ما توانسته‌ایم ۳و نیم تن عملکرد محصول بخشی از زمین‌های شهر ری را افزایش دهیم.»

حسن‌نژاد، رئیس صندوق بیمه کشاورزی در این رویداد گفت: «یکی از بسترهای کمک کننده به کشاورزی مدیریت ریسک‌های فنی و مالی است، همچنین ما در بیمه کشاورزی بیگ‌دیتا مناسبی از ده سال گذشته در حوزه ریسک‌ها داریم. شرکت‌های دانش‌ بنیان می‌توانند از این داده‌ها در جهت رفع مشکلات استفاده کنند، همانطور که در سیل گلستان و خوزستان از توانایی این شرکت‌ها برای تخمین خسارات استفاده شود. ورود سازمان فضایی هم محرومیت کشاورزی در حوزه دیجیتال را کاهش خواهد داد.»

در این رویداد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فضایی و صندوق بیمه کشاورزی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی وارد به کشاورزان امضا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.