سهم علی بابا از فروش بلیت هواپیما آب رفته؟

می‌گویند مستربلیط در فروش بلیت اتوبوس استارتاپ اول ایران است. در فروش بلیت پروازهای خارجی فلایتو خود را بازیگر اول بازار استارتاپ‌های ایران می‌داند. در بازار فروش قطار هم یک جنگ تقریبا برابر بین بازیگران مختلف این بازار در گرفته! می‌ماند بازا فروش بلیت پروازهای داخلی که علی بابا در آن کماکان پیش‌روست اما این گزارش نشان می‌دهد زنگ خطر برای این استارتاپ بزرگ در این بازار هم به صدا در آمده است.

با ورود اپلیکیشن‌های مطرح پرداخت کشور به بازار فروش بلیت و مانوری که این اپلیکیشن‌ها روی این خدمت خود شروع کرده‌اند؛ عرصه برای علی‌بابا بیش از هر زمان دیگری تنگ شده است. آپ و تاپ و دیگر اپ‌های شناخته‌شده بازار پرداخت و خدمات آنلاین بانکی یکی دو سالی است که فروش بلیت را به خدمان قبلی خود اضافه کرده‌اند و می‌خواهند از بازار چند هزار میلیارد تومانی فروش آنلاین بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس سهمی ببرند. اپلیکیشن‌هایی که با وجود سرمایه‌گذارهای گردن‌ کلفت بانکی و مالی خود، برای تبلیغات آنلاین و آفلاین هیچ محدودیتی ندارند و میزان بالای نصب برنامه آن‌ها در پلتفرم‌هایی جون کافه‌بازار و گوگل‌پلی و استفاده روزانه کاربران از خدمات پرداخت آن‌ها این فرصت را در اختیارشان گذاشته تا مدام کاربرانشان را با خدمات فروش بلیت خود به وسوسه بیندازند. در این میان بیش از هر کسب‌وکار دیگری این علی‌بابا به عنوان اولین استارتاپ بزرگ این حوزه است که احساس خطر کرده است؛ اگرچه فلایتیو هم به عنوان دیگر مدعی قدرتمند این فضا به تکاپو افتاده جلوی از دست رفتن سهمش را توسط تازه‌واردهای قدر بگیرد.

وقتی دو سال پیش جنگ شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی با علی بابا که با فیلتر چند استارتاپ کوچک بلیت‌فروش از جمله سپهر ۳۶۰ شروع شد، سرانجام با حمایت وزارت ارتباطات و بدون داشتن عایدی برای طرف‌های سنتی به پایان رسید به ناگاه شاهد بودیم موجی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما راه افتاد که به نظر می‌رسید از طریق آژانس‌های بزرگ مسافرتی و با گرفتن دسترسی به API فروش بلیت راه افتاده‌اند. گویی شرکت‌های هواپیمایی و در راس آن‌ها، هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) که نتوانسته بودند علی‌بابا و دیگر استارتاپ‌ها را از میدان جذاب فروش آنلاین بلیت به در کنند برای انتقام، دسترسی به سامانه‌های فروش‌ خود را برای آژانس‌های گردشگری آزاد کرده بودند تا به این شیوه از سیطره فلایتیو و علی‌بابا بر این بازار بکاهند. اگرچه در آن روزها کسی زیاد این حرکت را جدی نگرفت و با این استدلال که سنتی‌های بازار گردشگری امکان و ظرفیت رقابت با تفکر و رویه‌های استارتاپی را ندازند اقدامات رقبای تازه آنلاین‌شده را به یک حرکت ایذایی متهم کردند اما حالا که بیلبوردهای برندهای شناخته‌شده‌ای چون دلتابان در بسیاری از فرودگاه‌های کشور جای بیلبوردهای علی بابا نشسته، شاید بتوان از منظری دیگر به ماجرا نگاه کرد. کافی است این روزها فروش آنلاین بلیت هواپیما را در گوگل جستجو کنید تا متوجه رقبایی شوید که سهم‌هایی اگرچه اندک اما در مجموع قابل‌توجه را از علی‌بابا کسر و  از آن خود کرده‌اند.

جدا از مستربلیط و فلایتیو که دو بازیگر بزرگ آنلاین و استارتاپی هستند و حتی در بسیاری از کلیدواژه‌ها جنگ سئو و بازاریابی محتوایی را از علی بابا برده‌اند، حالا آژانس‌هایی چون الی گشت، دلتابان، سیمرغ، طاها گشت و سایت‌هایی چون سفرمی، بلیط‌کده و دورونزدیک و… هم سهم‌های قابل‌توجهی از این بازار گرفته‌اند. بماند که شرکت‌هایی چون قطارهای فدک یا هواپیمایی‌هایی چون ماهان هم بخش فروش آنلاین خود را با جدیت تقویت کرده‌اند

به نظر می‌رسد بازاری که روزگاری بسیاری از تحلیل‌گران به این نتیجه رسیده بودند که بازیگر قدرتمند و اول خود را شناخته، یکبار دیگر در حال بازآرایی ترکیب مدعیان خود است و بیش از هر زمان دیگری محتمل است که استارتاپ‌هایی چون فلایتیو و علی بابا جای خود را به بازیگرانی بدهند که با پول زیاد و شبکه‌ای از امکانات در سراسر کشور، فرصت تبلیغات گسترده برایشان فراهم است. به‌ویژه اینکه با وضعیتی که در اکوسیستم استارتاپی ایران درخصوص جذب سرمایه به وجود آمده این فرصت بیش از هر زمان دیگری منحصربه‌فرد شده است. مدت‌هاست خبر سرمایه‌گذاری جدیدی در استارتاپ‌های بزرگ ایران به گوش نرسیده و حتی  هنوز معلوم نیست سرمایه‌‌گذاری‌هایی که سال گذشته با عدد و رقم‌های میلیون‌دلاری خبری شد، تمام‌ و کمال عملیاتی شده‌اند یا نه. چراکه با تشدید شن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارهایی چون سرآوا که سرمایه‌هایش بیشتر از طریق ارتباطات و شرکای اروپایی‌اش تامین می‌شد، دیگر قدرت سابق را ندارد و استارتاپ‌های این مجموعه از جمله علی‌بابا و الوپیک در تنگنای جذب سرمایه راندهای نهایی خود قرار گرفته باشند.

از طرف دیگر قدرت‌نمایی آپ در بازار پرداخت و پشتوانه قدرتمندی چون بانک کشاورزی که از سرمایه‌گذاران این استارتاپ است و همینطور امکان تامین سرمایه در بازار بورس به این اپلیکیشن شناخته‌شده این فرصت طلایی را می‌دهد تا به راحتی بازار های جذاب و در عین حال قابل دسترس و آسانی چون فروش آنلاین بلیت را هدف قرار دهد. اگرچه آمار دقیقی از میزان فروش بلیت در کشور و مهم‌تر از آن سهم کسب‌وکارهای آنلاین از این بازار در دسترس نیست، ولی می‌توان با این فرض که علی بابا هنوز مدعی اصلی اول بودن در بازار فروش بلیت پروازهای داخلی است پیش‌بینی کرد اگر روند فعلی پیشروی رقبا ادامه پیدا کند احتمال قریب به یقینی وجود خواهد داشت که در سال ۹۹ این بازار آرایش جدیدی به خود بگیرد.

رشد خیره‌کننده استارتاپی چون مستربلیط از یک سو که حالا مدعی است بازار بلیت اتوبوس را قبضه کرده و با دایره استارتاپ‌هایی که ذیل برند عتیق گشت دور هم جمع کرده یک برند بزرگ را شکل داده، تثبیت شدن استارتاپ بالغی چون فلایتیو که روزگاری گمان می‌رفت نتواند در برابر ریخت‌و‌پاش تبلیغاتی علی بابا دوام بیاورد و از میدان به در خواهد رفت، و مهم‌تر از همه تبلیغات گسترده و بازاریابی‌های متنوع رقبایی چون آپ و پات (که شرکت متمولی چون ایران کیش را پشت سر خود می‌بیند) در کنار حداقل ۳۰ رقیب  ریزودرشت از برندهای شناخته‌شده یا گمنام بازار آژانس‌ها باعث شده تا بازاری که همین دو سال پیش گل سرسبد اکوسیستم استارتاپی بود از چشم سرمایه‌گذارهای این حوزه بیفتد و رقبای سنتی در آن خودی نشان دهند. رقبایی که هم زیروبم آن را بهتر از استارتاپ‌ها می‌دانند و هم امکان‌های گسترده‌تری برای تبلیغات دست‌و‌دل‌بازانه دارند. تبلیغاتی که باعث شده این روزها علی بابا یک بار دیگر به این فکر بیفتد اول بودن خود در این بازار را که روزگاری یک فرض بدیهی بود در بیلبوردهای سطح شهر به رقبا و مخاطبانش یادآوری کند؛ بیلبوردهایی که البته بسیاری اعتقاد دارند از آخرین تلاش‌های این استارتاپ برای حفظ سهم و موقعیتی است که در حال آب رفتن است . اگر آن را از دست بدهد شاید آینده این بازار جور دیگری رقم بخورد.

منبع: هفت صبح

مطالب مرتبط:
۸ نظرات
  1. امینی می گوید

    بله
    درست هستش که آپ و سایر اپلیکیشن های غیرتخصصی این بازار را اشغال کرده اند ولی مشکل اصلی این هست که
    (بنده مسئول پای پرواز هستیم) اکثر مسافرانی که میان پای پرواز و مشکل میخورن از جمله مشکلات تایپی نام و سایر
    زمانی که تماس میگیرن با پشتیبانی اپلیکیشن آپ ، پرسنل این سازمان تخصصی در این رابطه ندارن و کمکی به مسافر نمیتونن بکنن و مسافر سردرگرم میشود و مجور هستش مجدد بلیط خود را خریداری کند
    امیدوارم پای این نوع اپلیکیشن ها از این حرفه بریده شود و شرکت هایی همچون علی بابا که به صورت تخصصی فعالیت داردند روز به روز پیشرفت کنند .

    1. لیلا بروجردی می گوید

      اگه همین اپهای کوچولو نباشن علی بابا و فلایتیو ملت رو می خورن. هرجوری دلشون بخواد قیمت می دن. من بارها از دلتابان بلیت گرفتم و خیلی قیمتها مناسبتری داشته. پشتیبانی شون هم خیلی بهتره. فلایتیو هم داره شبیه علی بابا می شه. فقط می گن بررسی می کنیم. تا حالا از آپ بلیت نگرفتم ولی از پات که گرفتم بد نبوده خدماتشون

    2. علی می گوید

      از پرسنل خدوم علی بابا.
      آِا به تنهایی می خورید؟

  2. بلوكي می گوید

    در بین استارت آپها هیچکدام مانند فلایتو حرفه ای و تخصصی رشد و کار نکرده اند هم از لحاظ نرم افزاری و هم از لحاظ سخت افزاری نسبت به رقبای دیگر خود.
    فلایتو خیلی اصولی زیر ساختهای خود را پایه گذاری کرده و خیلی حرفه ای و تخصصی وارد این بازار شد.

    1. سهراب مهیمنی می گوید

      مشکل فلایتیو هم این است که برای رقابت با علی بابا خیلی وقتها قیمت کمتر می دهد ولی وقتی می خواهید بلیت را نهایی کنید اعلام می کند که پرواز پر شده و یک پرواز مشابه با قیمت بالاتر پیشنهاد می دهد. نمیخوام بگویم که فلایتیو خیلی ضعیفتر از علی باباست. این ضعف همه شرکت های فروش آنلاین بلیت است که مشتری را فقط کیسه پول می بینند. به نظرم اگر آپ در این بازار خوب رفتار کند می تواند با مشکلاتی که هست سهم خوبی از استارتاپ های بزرگ فروش آنلاین بلیت بگیرد.

  3. Hosein hemmati می گوید

    اینکه برای رقابت با هم قیمت پایینتری ارائه میدن بعد موقع قیمت نهایی دو برابر میشه …. هیچ نظارتی می‌شه واقعا ؟؟؟

  4. علی می گوید

    بازارگاه کامل ترین و بهترین سایت خرید بلیط اتوبوس در کشوره چرا از اون حرفی نزدین درمقالتون!!!

  5. رضا می گوید

    این اپلیکیشنها فقط اسم و رسم در کردند اونهم به واسطه تبلیغات فراوان . من سالهاست از اپلیکیشن تیکیتو خرید میکنم که هم قیمتش مناسب تره و هم تخصصی تره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.