می‌خواهیم جای نیازمندی‌های همشهری را بگیریم

مهرنوش شوقی از راه‌اندازی نسخه تازه سایت و اپلیکیشن سه‌سوت‌جابز و تمرکز روی مشاغل یقه‌آبی خبر داد

سه سوت جابز یک سامانه هوشمند استخدامی است که امکان مصاحبه آنلاین بین کارجو و کارفرما را امکان‌پذیر می‌کند. بنیانگذار این استارتاپ مهرنوش شوقی است. او در دانشگاه، رشتهMBA  با گرایش منابع انسانی خوانده و حدود ۲۰ سال است که در حوزه منابع انسانی و مربی‌گری سازمانی فعالیت می‌کند. شوقی ۵ سال ابتدایی زندگی حرفه‌ای خود  را به‌عنوان کارشناس منابع انسانی در کمیساریای عالی سازمان ملل فعالیت کرده است. او در این باره می‌گوید: «من شانس این را داشتم که از همان ابتدا با مدیران بین‌المللی و حرفه‌ای مربی‌گری کار کنم و کسب تجربه نمایم. بعد از تجربه سازمان ملل، به‌عنوان مدیر منابع انسانی در شرکت‌های چند ملیتی مشغول به کار بوده‌ام و در حال حاضر به صورت همزمان معاون منابع انسانی گروه سرمایه‌گذاری فیروزه و بنیانگذار سه سوت جابز هستم.» با او درباره برنامه‌های سه سوت جابز صحبت کرده‌ایم.

ایده سه سوت جابز به چه نحوی شکل گرفت و به صورت کلی سه سوت جابز چه خدمتی به کاربرانش ارائه می‌دهد؟

یکی از بیشترین درخواست‌هایی که در طول این سال‌ها از دوستان، آشنایان و مدیران کسب‌وکارها در کنار شغل اصلی خود داشته‌ام، درخواست پیدا کردن شغل برای فردی از اقوام و خویشاوندان دوستان و اطرافیانم بود. از طرفی دیگرکارآفرینان، مدیر عاملین و مدیران کسب‌وکارها می‌خواستند تا به آن‌ها نیروی کار مناسب معرفی کنم. درواقع در همه این سال‌ها به صورت غیر مستقیم و با کمال میل برای جوانان کشورم این کار را انجام داده‌ام. همیشه رویای راه‌اندازی یک سامانه کاریابی را در سر داشتم اما به دلیل مشغله‌های روزمره فراوان شغلی، تا سال ۹۶ فرصت پرداختن به آن را نداشتم.

تا اینکه دو سال پیش تصمیم گرفتم به رویاهایم جامه عمل بپوشانم. من به‌ همراه گروه سرمایه‌گذاری فیروزه و تعداد معدودی سرمایه‌گذار فرشته، پس از نهایی‌سازی بیزینس پلن، مدل اجرایی و نحوه درآمد‌زایی پروژه، منابع اولیه مالی مورد نیاز را برای شروع تامین کردیم و شروع به خلق سه سوت جابز در دل کنترل تک ( استارت آپ استودیو گروه فیروزه) نمودیم.

بلافاصله تیم کوچکی از بهترین برنامه‌نویس‌ها را برای طراحی و توسعه نرم‌افزار استخدام کرده و سه سوت جابز در سه نسخه وبسایت، اپلکیشن‌های اندروید و iOS در مهر ماه سال ۱۳۹۶ متولد شد.

بررسی و تحلیل تجربه دو ساله کاربران، ما را به این سمت سوق داد. حدود ۷۰ درصد از کارجویانی که در طول دو سال گذشته از سامانه ما استفاده کردند، مایل به یافتن شغل‌های خدماتی، فروش و بازاریابی بودند و جالب‌ است بدانید که آگهی‌های استخدامی ثبت شده در سامانه توسط کارفرمایان نیز به همین نسبت در زمینه شغل‌های مربوط به بازاریابی، فروش، اموردفتری و منشی‌گری، حراست و نگهبانی، رانندگی، تحصیلداری، آرایشگری، باریستا، گارسون، آشپز، نانوا و قناد… بوده است.

چه اتفاق جدیدیدر مورد سه سوت جابز افتاده است؟

ما ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۸ ساعت ۹ صبح نسخه جدید وب‌سایت و اپلکیشن اندروید سه سوت جابز را منتشر کردیم.

سه سوت جابز
اعضای تیم سه سوت جابز

نیازی که باعث شده چنین محصول تازه‌ای برای سه سوت جابز راه‌اندازی شود، چه بوده است؟

درواقع بررسی و تحلیل تجربه دو ساله کاربران، ما را به این سمت سوق داد. حدود ۷۰ درصد از کارجویانی که در طول دو سال گذشته از سامانه ما استفاده کردند، مایل به یافتن شغل‌های خدماتی، فروش و بازاریابی بودند. جالب‌ است بدانید که آگهی‌های استخدامی ثبت شده در سامانه توسط کارفرمایان نیز به همین نسبت در زمینه شغل‌های مربوط به بازاریابی، فروش، اموردفتری و منشی‌گری، حراست و نگهبانی، رانندگی، تحصیلداری، آرایشگری، باریستا، گارسون، آشپز، نانوا، قناد و… بوده است.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم که به‌صورت تخصصی تنها برای این دسته از کارجویان و منحصر به ۱۲ گروه شغلی فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم. طبیعتا بسته به مهارت‌های کارجویان مخاطب، می‌بایست محصولی ساده‌تر طراحی و پیاده‌سازی می‌شد. محصولی که بتواند سریع و راحت امکان ورود، ثبت نام، ساختن رزومه و گفت‌وگوی اولیه آنلاین را برای آن‌ها محیا کند.

درخصوص پنل کارفرمایان و در راستای ساده‌سازی، برخی امکانات و فیچرهای نسخه قبلی که چندان مورد استفاده و استقبال کارفرمایان قرار نگرفته بود؛ حذف شد. همچنین امکان درج درخواست برای آگهی‌های شغلی و امکان جستجوی کاندیدا براساس کلمات کلیدی و فیلتر، امکان مشاهده شماره تماس کارجویان اضافه گردید. گفتنی است که امکان گفت‌و‌گو و مصاحبه آنلاین همچنان در این نسخه نیز وجود دارد.

این محصول در استراتژی توسعه سه سوت جابز چه نقشی خواهد داشت؟

یکی از خلاهای بزرگ بازار کار، عدم وجود سامانه استخدامی متمایز و منحصر به شغل‌های به اصطلاح “Blue Collar”(شغل‌های یقه آبی) است. اگرچه سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور امکان درج آگهی استخدام و یا ثبت اطلاعات تماس جویندگان کار را در سامانه‌های خود دارند، اما عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع برای این پلتفرم‌ها امکان دسترسی ساختارمند و دسته‌بندی شده به پروفایل‌های جویندگان کار را غیرممکن کرده است.

با کم شدن تیراژ و همچنین تعداد آگهی نیازمندی‌های شغلی روزنامه همشهری به علت کمبود کاغذ و افزایش چشمگیر ضریب نفوذ اینترنت در میان همه اقشار جامعه، برآوردن نیاز کارجویان مشاغل خدماتی برای داشتن سامانه‌ای متمرکز برای جستجوی شغل، از مهمترین دغدغه‌های ما است.

لذا استراتژی سه سوت جابز پرکردن خلاء موجود در بازار برای پاسخ به دغدغه‌های مربوط به کاریابی و جستجوی شغل‌های متناسب با این قشر زحمتکش و فعال از جامعه است. محصول فعلی ما متناسب با این استراتژی طراحی و پیاده سازی شده است. همچنین به امید خدا در آینده بسیار نزدیک امکانات خوب دیگری نیز به سامانه اضافه خواهد شد.

موفقیت این استارتاپ در حال حاضر در بازار کاریابی و استخدامی چگونه است؟

با یاری خدا و حمایت مشتریان‌مان، سه سوت جابز تا قبل از انتشار نسخه جدید، از توفیق خوبی برخوردار بوده است. ۱۳۵هزار کاربر شامل کارجو و کارفرما در این سامانه فعالیت دارند،که تخمین می‌زنم با توجه به ساده‌تر شدن کاربری آن، تعداد کاربرها در هفته‌های پیش‌رو به سرعت افزایش یابد.

از لحاظ تاثیرگذاری و محصول، سه سوت جابز امسال توانست مقام دوم رویداد سیلک‌رود را از آن خود کند. همچنین StartupBlink Ecosystem Report در گزارش سالانه ۲۰۱۹ خود، نام سه سوت جابز را به‌عنوان یکی از ۴ استارتاپ امیدوارکننده و مستعد برای درخشیدن در بازار ایران ذکر کرده است.

جدا از این موفقیت‌ها، من بیش از هر چیز به تاثیر اجتماعی سه سوت جابز در جامعه و نقش پر رنگ آن برای شکستن غول بیکاری و ناامیدی در میان قشر جوان، امیدوار هستم.

کم نیستند روزهایی که همکارانم در واحد پاسخگویی به مشتریان، از تماس  برخی از کارجویان عزیز جهت ابراز قدردانی و اعلام خبر خوش شاغل شدن از طریق سامانه سه سوت جابز باخبرم می‌کنند. چشم‌انداز رویاهایم با شنیدن این خبرها شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود و اراده و اشتیاقم برای پیمودن موثرتر این مسیر قوی‌تر خواهد شد.

من حدود ۲۰ سال است که در زمینه منابع انسانی فعالیت دارم. در این سال‌ها مصاحبه و استخدام افراد، همواره قسمت شیرینی از فعالیت روزمره‌ام بوده است. مشکلات و چالش‌های جوانان را برای جستجوی شغل، حضور در مصاحبه و طی کردن فرآیندهای سخت استخدامی را با تمام پوست و استخوانم لمس کرده‌ام. شنیدن خبر شاغل شدن یکی از کارجوها بسیار شادم می‌کند و موفقیتم را تاثیرگذاری برکاهش نرخ بیکاری هدف‌گذاری نموده‌ام.

از مهمترین چالش‌های کارجویان خصوصا کارجویان متقاضی شغل‌های خدماتی، نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای درست کردن رزومه، ارسال درخواست استخدام و انجام درست مصاحبه‌های شغلی است که البته ما سعی کرده‌ایم، این کمبودها را تا حدود زیادی با محصول سه سوت جابز پوشش دهیم.

چالش‌های کارجویان برای پیدا کردن کار در ایران چیست؟

جدا از رکودی که در حال حاضر به علل مختلف گریبان‌گیر تولید و بازارکار است، از نگاه من بزرگترین چالش جوانان عدم امکان کسب مهارت‌های مورد نیاز کسب‌وکار در دانشگاه است. اغلب جوانان به اشتباه فکر می‌کنند که تنها با داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی، می‌توانند استخدام شوند و در شغل‌شان موفق باشند. نمی‌خواهم وارد بحث طویل ایرادهای سیستم فعلی آموزش عالی در حیطه عدم آموزش مهارت‌های مربوط به کسب‌وکار و آماده نمودنشان برای پیوستن به بازار کار شوم، اما به جوانان توصیه می‌کنم که همزمان با شروع تحصیلات دانشگاهی و یا بعد از آن برای انجام کارهای داوطلبانه، کارآموزی و پاره‌وقت اقدام کنند. آن‌ها اینگونه می‌توانند فرصت کشف علاقمندی‌ها و توانایی‌های خود را در سنین جوانی داشته باشند و به راحتی می‌توانند مهارت‌های فردی و حرفه‌ای خود را توسعه دهند.

کارجویان مخصوصا کار اولی‌ها باید برای جستجو و دستیابی به شغل مناسب‌شان پشتکار مداوم داشته باشند. ارسال یکی دو رزومه به چند شرکت و منتظر تماس برای مصاحبه نشستن، در دنیای پر از رقابت امروز دیگر کارساز نیست.

به کارجویان توصیه می‌کنم که تمام آگهی‌های کاریابی موجود در سامانه‌های آنلاین استخدامی که شغل‌های مدنظرشان را آگهی می‌کنند به صورت روزانه بررسی کنند و درخواست شغلی خود را برای کارفرماهایی که آگهی استخدام متناسب دارند بفرستند.

از مهمترین چالش‌های کارجویان خصوصا کارجویان متقاضی شغل‌های خدماتی، نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای درست کردن رزومه، ارسال درخواست استخدام و انجام درست مصاحبه‌های شغلی است. ما سعی کرده‌ایم، این کمبودها را تا حدود زیادی با محصول سه سوت جابز پوشش دهیم اینگونه که نرم‌افزار ما در کمتر از یک دقیقه برایشان رزومه ساده ولی قابل استفاده می‌سازد. آن‌ها در کمتر از ۳۰ ثانیه می‌توانند برای مشاغل دلخواه خود درخواست بفرستند و همچنین استرس ناشی از حضور در مصاحبه اولیه را با استفاده از امکان مصاحبه اولیه آنلاین تا حدود زیادی کم کنند.

برنامه سه سوت جابز برای جذب سرمایه چیست؟

خوشبختانه ما از ابتدا سعی کردیم هزینه‌های نیروی انسانی، مارکتینگ و عملیاتی سه سوت جابز را بسیار پایین نگه داریم. در حال حاضر تصمیم داریم حداکثر تلاش، وقت و انرژی خود را برای چند ماه آینده در جهت توسعه محصول ، نفوذ در بازار هدف و درآمدزایی قرار دهیم. اگرچه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری وارده را نیز با دقت بررسی و ارزیابی می‌کنیم؛ اما در حال حاضر برنامه‌ای برای حضور فعال در بازار برای جذب سرمایه نداریم.

در راستای ساده‌سازی پنل کارفرمایان، برخی امکانات و فیچرهای نسخه قبلی که چندان مورد استفاده و استقبال کارآفرینان قرار نگرفته بود؛ حذف شد. امکاناتی مانند جستجوی کاندیدا بر اساس کلمات کلیدی و فیلتر، درج درخواست برای آگهی‌های شغلی و مشاهده شماره تماس کارجویان اضافه شد. اگر چه امکان گفت‌وگو و مصاحبه آنلاین همچنان در این نسخه نیز وجود دارد.

برنامه‌های توسعه ای سه سوت جابز چیست؟

هدف کوتاه مدت ما کسب جایگاه فعلی نیازمندی‌های شغلی روزنامه همشهری اما به صورت آنلاین و در استان‌های بازار هدف  تعیین شده است. با افزایش ضریب نفوذ اینترنت مخصوصا در میان قشر جوان، دیگر لزومی به قطع درختان و مصرف کاغذ برای چاپ روزنامه نیست. علاوه‌بر این استفاده از اینترنت برای کاریابی مسلما سریع‌تر، راحت‌تر و کم هزینه‌تر است.

استراتژی سه سوت جابز درخصوص مشتریان، ادامه دریافت بازخورد روزانه از آنان و توسعه پایدار محصول در راستای پیشبرد رضایت آنان است.

کسب رضایت مشتریان برایمان از هر چیزی واجب‌تر است. کارجویان عزیزی که اکثر آن‌ها جویای مشاغل خدماتی هستند، به‌راستی جزء شریف‌ترین و زحمتکش‌ترین اقشار جامعه‌اند و اخذ رضایت آنان تاکنون بزرگترین افتخارمان بوده و خواهد بود. کارفرماهای مخاطبمان که در طول این دو سال همواره نظرات و انتقادات خود را در جهت ارتقا سرویس‌های دریافتی، صادقانه با ما در میان گذاشته‌اند و جایگاه امروز سه سوت جابز را همواره مدیون حمایت و همدلی آنان می‌دانم.

همانگونه که گفتم، تصمیم گرفته‌ایم شهرهای بازار هدف را به‌منظور تمرکز بر ارائه خدمات مطلوب به مشتریانمان محدود کنیم. در حال حاضر شهرهای بازار هدف سه سوت جابز تهران، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد و رشت هستند. سیاست گسترش بازار در آینده را جز دستور کار خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به مرور در سایر مراکز استان‌ها نیز به ارائه خدمات خواهیم پرداخت.

درخصوص توسعه فنی محصول نیز طی یک الی دو ماه آینده برای پنل‌های کارجو و کارفرما ابزارهای جدیدی را توسعه و انتشار خواهیم کرد، که این ابزارها بر حسب اولویت‌های استخراج شده از تجربه دو ساله کاربران‌مان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

گفت‌وگو: زهرا قنبری

مطالب مرتبط:
۲ نظرات
  1. مرجان مرادی می گوید

    سلام من میخواستم بدونم کسی دررابطه باازمون استخدام خصوصی کشور چیزی میدونه؟من میخوام شرکت کنم به اطلاعات بیشتری نیازدارم

  2. مبینارحمان اباد می گوید

    سلام خانومی این ازمون ک عرض کردید شرایط خاصی داره مخصوص شهره خاصی هست یااینک همه میتونن شرکت میکنن؟ممنون میشم جواب بدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.