شناسا از جاروب حمایت می‌کند

استارتاپ جمع آوری زباله خشک در شهر تهران از شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی پاسارگاد سرمایه‌گذار جذب کرد

شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا)، در استارتاپ جاروب به عنوان یکی از کسب و کارهای نوآور فعال در حوزه مدیریت پسماند سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری که توافق آن در آخرین روزهای سال گذشته به امضا رسیده است.

شناسا که از مدت‌ها پیش‌ ورود به زنجیره ارزش حوزه مدیریت پسماند را به عنوان یکی از استراتژی‌ خود انتخاب کرده، از آذرماه سال گذشته اقدام به شناسایی و ارزیابی کسب و کارهای زیرحوزه مدیریت تولید و جمع آوری پسماند کرده که که در نهایت استارتاپ جاروب به عنوان گزینه نهایی انتخاب و به سبد سرمایه‌گذاری خود افزوده است.. آنطور که روابط عمومی شناسا می‌گوید این مجموعه شناسا قصد دارد در ادامه، به منظور تکمیل زنجیره ارزش مدیریت پسماند، سرمایه‌گذاری‌های خود را به سایر حلقه‌های این زنجیره گسترش داده و در توسعه این اکوسیستم کسب و کاری و اجتماعی که جزو نیازهای اولویت‌دار و مهم ایران و جهان است ایفای نقش کند.

جاروب سامانه‌ای برای جمع آوری زباله خشک در شهر تهران است که در قالب اپلیکیشن و سایت امکان ثبت درخواست شهروندان برای تحویل زباله های خشک را محیا می‌کند. این استارتاپ با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، لجستیک قدرتمند و نیروی انسانی مجرب و با انگیزه در جهت سامان بخشی به سیستم جمع‎آوری پسماند کشور فعالیت دارد

بنیان‌گذاران جاروب، مهدی فیروزان و مهندس امیر نیک مرام هستند. نیک‌مرام درباره فعالیت‌های جاروب گفته است: «از میان دوراهه سود یا رشد که پیش‎روی هر استارت‌آپ است ما رشد را انتخاب کردیم. از طرفی مکانیزم توسعه استارت‌آپ‌ها بعد از رسیدن به محصول برای بالندگی و رشد، جذب منابع مالی لازم برای توسعه کسب و کار است. جاروب نیز پتانسیل و استعداد بالایی برای جهش و رشد دارد  و از این قاعده مستثنی نیست.»

مهدی فیروزان نیز درباره دلایل انتخاب مجموعه شناسا برای جذب سرمایه، اظهار کرد: «شناسا دارای ریشه‌های محکمی در گروه مالی پاسارگاد است که از طرفی تعاملی سازنده با بازیگران زیست بوم کارآفرینی دارد و از سویی نیز تجاربی ارزنده، ساختاری محکم، قابل اتکا و در عین حال روزآمد دارد که همگی مزیت‌هایی کلیدی شروع یک همکاری استراتژیک است.»

فیروزان درباره ایده ‌شکل‌گیری جاروب گفت: «ایده اولیه، سامانه‌ای برای جمع آوری پسماند خشک ابتدا در آبان ۹۷ برای مدیریت پسماند لبنان شکل گرفت. از سویی شهر کتاب سابقه طولانی پیشگامی در فرهنگ‌سازی و نیل به اهداف توسعه پایدار را با تجربیات موفقی در حل مسئله مصرف کاغذ از طریق پروژه‎هایی نظیر شهر کتاب‎مجازی و فیدیبو در کارنامه کاری خود داشت و ما نیز در تجربه همکاری فناپ و شهر کتاب آنلاین به ظرفیت‌های فناپ پی‌ بردیم. نتیجه آن شد که مسئله مدیریت پسماند کلان شهری مثل تهران و رسیدن به اهداف توسعه پایدار آنقدر با اهمیت بود که در دی ماه ۹۷  مقصد تغییر کرد و استارت‌آپ جاروب برای سامان‌بخشی به سیستم سنتی جمع آوری پسماند شروع به فعالیت کرد.» به گفته فیروزان، اولین نسخه اپلیکیشن جاروب در اسفند ۹۷ آماده شده است. وی اضافه کرد: «طی سال ۹۸ جاروب به دنبال ایجاد مزیت رقابتی به مسئله فرهنگ‌سازی پرداخت. جمع‌آوری زباله خشک مدارس تهران نخستین گام اجرایی جاروب و نتیجه آن تجربه موفق کار با نوجوانان بود. طی این مسیر نظر سنجی ها و کمپین های متنوعی برقرار شد که پرسونای مخاطبان جاروب را ساخت. اتاق فکر جاروب از ابتدا تا امروز معتقد به فعالیت اجرایی و فرهنگی توامان است.» فیروزان در خصوص سابقه فعالیت این مجموعه به کمپین‌های برگزار شده از سال ۹۷ اشاره کرد.

حامد ساجدی مدیرعامل شناسا نیز درباره این سرمایه‌گذاری گفت: «اهمیت ویژه ارتقای سبک زندگی و توجه به سرمایه‌های طبیعی از رویکردهای دیرپا در شناسا بوده و هست. حامد ساجدی در توضیح دلایل انتخاب این حوزه برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: «با توجه به افزایش جمعیت و جایگاه محیط زیست در زندگی روزمره، موضوع مدیریت پسماند در تمامی کشورهای جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. با بررسی روند سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته، شاهد سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم و شرکت شناسا با توجه به روندهای جهانی و نیز در نظر گرفتن شرایط مختلف کشور ایران، برنامه جامع مدیریت پسماند را تدوین کرده است.» به گفته ساجدی در شناسا مزایا و چالش های حوزه پسماند بررسی شده و به زنجیره ارزش این حوزه شامل مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمع‌آوری، بازیافت و فروش مجدد پسماند، غربال‌گری پسماند و آموزش و فرهنگ‌سازی توجه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.