قالیچه سلیمان لکسوس

هاوربرد جدید شرکت ژاپنی با نیتروژن مایع کار می‌کند و در هوا شناور می‌ماند

در سال‌های اخیر علم‌ و تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته و زندگی را برای انسان‌ها آسان‌تر کرده است. اما زمانی که فکر می‌کنید تکنولوژی به نهایت خود رسیده، کمپانی‌های بزرگ و یا کنجکاوی دانشمندان برای واقعیت بخشیدن به رویاها و افسانه‌ها، موجب خلق ایده‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر می‌شود. برای مثال تلاش شرکت‌های فعال در حوزه ساخت هاوربرد، (وسیله‌ای مانند اسکیت‌برد که موتورها در داخل چرخ‌های آن قرار دارد) نشان می‌دهد که بشر سعی دارد با ساخت وسیله‌ای ساده، ارزان و سریع، افسانه قالیچه پرنده حضرت سلیمان را به واقعیت تبدیل کند.

به تازگی شرکت ژاپنی خودروسازی لکسوس محصول جدید خود را که تنها در حد یک تیزر ۳۷ ثانیه‌ای از آن رونمایی شده است، را معرفی کرد. اما این محصول یک خودرو نیست بلکه یک هاوربرد شناور با نام مستعار اسلاید است.

هاوربرد لکسوس چگونه کار می‌کند؟

طبق گزارش وب‌سایت شرکت لکسوس، این هاوربرد با استفاده از نیتروژن مایع سرد و ابررساناها و آهنرباهای دائمی کار می‌کند. اسلاید از نیروی مغناطیسی به نام ماگلو (Maglev) برای نگه‌داشتن خودش و فرد، در بالای سطح زمین استفاده می‌کند. ابررساناها موادی هستند که می‌توانند الکتریسیته را با مقاومت صفر، در دمایی خاص هدایت کنند. در تیزر لکسوس، ماده‌ای شبیه دود سفید رنگ از هاوربرد خارج می‌شود، این دود سفید رنگ میعان آب حاصل از برخورد نیتروژن مایع سرد با هوای گرم اطراف ابررسانا است.

هاوربرد در همه مکان‌ها قابل استفاده نیست

هاوربرد لکسوس یک وسیله برای پرواز نیست چون تنها بر روی سطوح خاصی می‌تواند شناور بماند.

پارک «اسکیت کوبلس» در اسپانیا یکی از مکان‌هایی است که برای استفاده از هاوربرد ساخته‌ شده است. این پارک از ورقه‌های تخته سه‌لایه و یک لایه بسیار نازکی از بتن ساخته شده‌. در این پارک آهنرباهای دائمی به صورت یک خط در زیر چوب و سطح بتنی شیب‌دار و دیگر سطوح قرار گرفته‌است. این خط اهنربایی از دید بیننده پنهان است و به شما این باور را می‌دهد که هاوربرد مانند یک اسکیت برد معمولی توانایی حرکت آزادانه را در همه سطوح دارد. اما هاوردبرد تنها می‌تواند در مسیر مغناطیسی حرکت کند.

از این رو هاوربرد لکسوس تنها برای کسانی که به این پارک اسکیت ویژه دسترسی دارند قابل استفاده است. این اولین بار نیست که شرکتی هاوربرد تولید می‌کند ولی این محصول تنها در مکان‌های خاصی قابل استفاده است. برای مثال هاوردبرد هندو که با جذب سرمایه از کیک استارتر در سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه رسیده‌است، تنها بر روی سطوح مسی حرکت می‌کند.

ترجمه: زهرا قنبری

 

1 نظر
  1. علیایی می گوید

    چقدر جالب!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.