حمل‌و‌نقل

ماشین متصل چطور صنعت حمل‌و‌نقل با اینترنت اشیا را متحول می‌کند؟

ماشین متصل

یکی از حوزه‌های بسیار جذاب و کاربردی در زمینه اینترنت اشیا، صنعت حمل‌ونقل و ماشین متصل است. فناوری اینترنت اشیا می‌تواند با بهره گیری از هوش مصنوعی نه تنها انسان را از ضرورت وجود یک راننده برای رسیدن به مقصد بی‌نیاز کند، بلکه اتومبیل‌ها را به هم متصل کند.

شرکت‌های بوش، هوآوی و ودافون، پیش از این که پای ماشین متصل اتومبیل‌های خودران به جاده‌ها باز شود، برای بررسی فناوری V2X (وسیله نقلیه-به-همه چیز) تیمی را در شهر مونیخ آلمان تشکیل داده‌اند. این تیم، از Cellular-V2X برای انجام پژوهش خود استفاده می‌کنند و از تخصص خود در زمینه تولید، اینترنت اشیا و فناوری‌های تلفن همراه بهره‌ می‌برند تا از آماده بودن فناوری برای جاده اطمینان حاصل کنند.

ما درباره V2V (وسیله نقلیه به وسیله نقلیه) و V2I (وسیله نقلیه به زیرساخت) زیاد شنیده‌ایم، اما ورود اتومبیل‌های آنلاین یا همان ماشین متصل به دنیای واقعی و همگام با اینترنت اشیا به هر دو نیاز خواهد داشت. فن آوری V2I خودروهای متصل یا آنلاین را به برقراری ارتباط با یکدیگر، زیرساخت‌های جاده‌ای و خدمات آنلاین قادر می‌سازد.

در بزرگراه A9 در نزدیکی مونیخ، شرکا متوجه شدند که چگونه هدایت ماشین با توجه به عادات خطرناک رانندگان دیگر به تمرکز کامل نیاز دارد. وسایل نقلیه دیگر که در جلو ماشین حرکت می‌کنند سبب می‌شوند تا راننده ناگهان ترمز کند، چیزی که اغلب علت بسیاری از حوادث، ترافیک‌های طولانی و استرس می‌گردد.

این شرکت‌ها نشان داده‌اند که چگونه سیستم‌های دستیار راننده امروزی می‌توانند ورای توانایی فعلی یعنی ارسال هشدار لحظه‌ای، به قابلیت گاز دادن و سرعت و همچنین ترمز کردن در صورت نیاز و بر اساس اطلاعات طیف وسیعی از منابع تکامل یابند.

شرکت بوش در یک بیانیه مطبوعاتی می‌نویسد: با کمک فناوری‌های موبایل یا همراه، ماشین متصل می‌تواند به طور مستقیم، اطلاعاتی مانند موقعیت و سرعت خود را به تمام وسایل نقلیه در شعاع بیش از ۳۰۰ متر منتقل کند. آنها می‌توانند این عملیات را بدون نیاز به کانال‌های واسطه از طریق ایستگاه‌های پایه و بدون هیچ گونه تأخیری انجام دهند. به عنوان مثال؛ اگر اتومبیل جلویی لغزش روی برف را تجربه کند یا زیرساخت‌های کنار خیابان انجام تعمیراتی را در مسیر گزارش دهند، زمانی که هنوز خودرو به آنها نرسیده، این داده ها می‌توانند برای کاهش سرعت یا تغییر مسیر در یک زمان امن و بهینه توسط ماشین استفاده شوند.

ماشین متصلحتی در راهبندان‌های قفل شده و سنگین، این عملکرد سبب رانندگی آرام و بدون استرس برای سرنشینان می‌شود و همزمان از ترمز زدن‌ها و فشردن پدال گاز به صورت متناوب در اتوبان جلوگیری می‌کند و به طور کلی، ترافیک نر‌م‌تر و کارآمدتر می شود. به لطف این فناوری وسایل نقلیه می‌توانند به نرمی با جریان عبور و مرور حرکت داشته باشند.

سرمایه‌گذاری هیوندای در زمینه ماشین متصل

به تازگی هیوندای اعلام کرد که قصد دارد ۲۱ میلیارد دلار برای آخرین فناوری ماشین متصل سرمایه‌گذاری کند. این منبع عظیم مالی قرار است در پنج سال آینده برای تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی، خودران و کاملاً اتوماتیک و همچنین فناوری‌های مرتبط با اتومبیل‌های آنلاین صرف شود. با افزایش اشتیاق برای این تکنولوژی در حال ظهور، خودروساز کره جنوبی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که از قافله عقب نمی‌ماند. هیوندای که در حال حاضر با رکودی در کسب و کار خود روبرو است، همراه با شرکت کیا موتورز پنجمین خودروساز بزرگ جهان به حساب می‌آید. با این حال، هیوندای به اهداف خود در فروش برای سال ۲۰۱۷ دست نیافت. چشم انداز امسال هم چندان بهتر به نظر نمی رسد‌؛ این گروه خودروسازی به دلیل کاهش تقاضای چین، تنها اندکی افزایش فروش را پیش‌بینی می‌کند.

روندهای جهانی به سرعت در حال تغییر هستند. معاون مدیر هیوندای، چونگ اوی‌سان در یک بیانیه اظهار می‌دارد: ما به طور فعالانه در فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و استعدادهای بیشتری را برای تشکیل یک حلقه ار نخبگان استخدام خواهیم کرد. هیوندای علاوه بر افزایش بودجه همچنین قصد دارد در عرض پنج سال آینده ۴۵ هزار نفر را استخدام کند. این افزایش نیروی انسانی باید بتواند به تلاش های هیوندای برای پاسخ به انتقاد‌های برخی از تحلیلگران کمک کند که ادعا دارند این خودروساز، زمانی که پای فناوری‌های جدید به میان می‌آید به اندازه کافی رقابتی عمل نمی‌کند.

هیوندای سلول‌های سوخت هیدروژنی نکسو خود را در نمایشگاه Consumer Electronics Show در لاس وگاس به بازار عرضه داشت. این شرکت معتقد است که این فناوری با توجه به تأمین نیروی پایدار برای اتومبیل‌های خودران مناسب خواهد بود. هیوندای قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ با مشارکت با آئورورا تا خودروهای کاملاً اتوماتیک آنلاین خود را به بازار عرضه کند.

مترجم: بابک جمالی

دیدگاهتان را بنویسید