مامان کارآفرین کیست و چطور رشد می‌کند؟

داستان زندگی و موفقیت ملیسا لانز، مادر کارآفرین

در غرب اصطلاح عامیانه Mompreneur، که تلفیقی است از دو کلمه به معنای مادر و کارآفرین، سال‌هاست به محل مناقشه‌ صاحب‌نظران تبدیل شده. بعضی آن را نماد قدرت زنان در بازار کار می‌دانند و برخی معتقدند واژه‌ای است ترحم‌آمیز و یا حتی تحقیرآمیز.در هر حال واقعیت زندگی بسیاری از زنان امروزی است چون بحران‌های اقتصادی، بی‌سرپرستی زنان به دلایلی نظیر طلاق یا مرگ همسر و البته بالاتر رفتن سطح تحصیلات زنان، پای آن‌ها را به دنیای کسب‌وکار باز کرده. «ملیسا لانز» یکی از این مادرکارآفرینان است که کسب‌وکارش در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است. ملیسا لانز چهل‌وشش‌ساله و ساکن لس‌انجلس است و دو فرزند یازده و ده‌ساله دارد.

او می‌گوید بهترین قسمت کارش آزادی زندگی با شرایط شخصی‌ خودش است و انعطاف‌پذیری کارش در لذت از زندگی خانوادگی. «به نظر من همین دو مورد است که باعث می‌شود مامان کارآفرین بودن خاص شود.» شش سال پیش، لانز مادر دو کودک نوپا بود و هفته‌ای ۷۰ ساعت کار می‌کرد. به‌ندرت با بچه‌هایش غذا می‌خورد و حتی شام خودش هم بوریتو یخ‌زده و غذاهای بیرون‌بر بود. مواد غذایی تازه بلااستفاده در یخچال پلاسیده و خراب می‌شدند. یک روز با خودش فکر کرد باید راه بهتری هم باشد.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

او در ادامه می‌گوید: «از غذای دورریز آخرهفته‌های یخچالم خسته شده بودم. از اینکه برنامه‌ای نداشتم و هر شب که می‌رسیدم خانه فکر می‌کردم شام را چه‌ کار کنیم خسته شده بودم.» اما بیشتر دوست داشت «فرهنگ غذایی خانواده» را ارتقا دهد. به جای آن شلوغی شب‌ها، دلش غذاهایی می‌خواست که عادات سالم غذایی را همراه داشته باشند و پای میز شام کنار خانواده خورده شوند. در اینترنت به دنبال خدمات برنامه‌ریزی منوی غذای خانه گشت اما چیز به‌دردبخوری پیدا نکرد که دستور طبخ غذاهای سالم و فرآوری ‌نشده را گذاشته باشد کنار یک تعداد حداقلی از مواد لازم. برای همین از سوابق آشپزی خودش بهره گرفت و خدمات خودش را راه انداخت.

بدین ترتیب سایت ۲۰ Fresh در آوریل ۲۰۱۰ متولد شد. به گزارش یواس‌ای‌تودی، تا سال ۲۰۱۳ حدود ۸۵ هزار نفر مشترک این سایت بودند که سالیانه ۴۹ دلار برای دسترسی به منو آنلاین هفتگی پرداخت می‌کردند؛ منویی که با یک لیست خرید و دستور طبخ پنج شام مختلف تکمیل می‌شود. این سایت هنوز هم فعال است و حتی می‌توانید مدتی رایگان از منوهایش استفاده کنید. پنج شام هفتگی‌اش فقط از بیست ماده‌ غذایی سالم (بدون لحاظ کردن موادی مثل روغن زیتون و ادویه) و با تاکید بر محصولات تازه‌ فصلی درست می‌شوند. بیشتر دستور پخت‌ها هم زنجیروار با هم ارتباط دارند؛ مثلا باقی‌مانده‌ گوشت تاکو روز اول برای مواد داخل نوعی سمبوسه مکزیکی در روز سوم استفاده می‌شوند. روش این سایت باعث صرفه‌جویی در وقت و کاهش دورریز غذا می‌شود. ۷۰ درصد رشد شرکت ۲۰ Fresh در همان سال تهیه‌ گزارش یو‌اس‌ای‌تودی اتفاق افتاده که لانز آن را تا حد زیادی مرهون توصیه‌ دهان‌به‌دهان مادرانی می‌داند که خود از خدمات این سایت استفاده می‌کنند. ملیسا این مامان کارآفرین می‌پرسد: «وقتی مادر باشید و راه‌حلی برای چیزی پیدا کنید، به بقیه نمی‌گویید؟»

مطالب مرتبط:
1 نظر
  1. فخری حسینی می گوید

    وقتی میبینم خانمها میتونن راه و ارزوهای خودشونو دنبال کنند . ‌و مادر بودن و ازدواج مانع آن‌ها نمیشه خیلی لذت میبرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.