مذاکره با سرمایه‌گذار بدون مدل درآمد، خودکشی استارتاپی است

دومین دورهمی بیزگپ برای مرور تجارب تلخ کسب‌وکار استارتاپی و شکست استارتاپ‌ ها، روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این دورهمی، محمدحسین حسینی‌پژوه، مدیرمحصول تخفیفان از شکست‌های استارتاپی خود و دلایل آن سخن گفت و به تحلیل علل شکست پیشین خود پرداخت.

به گزارش آی‌چیزها، حسینی‌پژوه بنیان‌گذار استارتاپ‌های شکست‌خورده می‌‎بریم، کرایه‌چی، لایف و مدیرمحصول استارتاپ شکست‌خورده ادلیفت، با تمرکز بر علل شکست «می‌بریم»، بی‌نیازی بازار را مهم‌ترین دلیل شکست این استارتاپ دانست.

او ابتدا به بیان تجربیات خود در وبلاگ‌نویسی و سپس خبرنگاری خود در ماهنامه پیوست پرداخت و آموختن کار تیمی و راه‌اندازی سایت را حاصل تجربه کار در این رسانه دانست.

نیافتن هم‌بنیان‌گذار

حسینی‌پژوه، درباره دلیل اصلی عدم موفقیت اپلیکیشن سلامت لایف گفت: «نیافتن هم‌بنیان‌گذار، عدم تیم‌سازی درست و فقدان مدل درآمدی درست و روشن علت اصلی شکست لایف بود. با تجربه‌ای که از اپلیکیشن سلامت کسب کردم، برای راه‌اندازی استارتاپ می‌بریم، به دنبال کوفاندر گشتم و کسی را یافتم که در این زمینه کار کرده بود.»

چشم‌انداز کاذب

وی سپس به نقد عملکرد خود در استارت‌آپ می‌بریم پرداخت و گفت: «در می‌بریم، ما گردآوری دیتا را به روش درستی انجام ندادیم و آنچه مورد علاقه ما بود و استنباط می‌کردیم، به جای دیتای واقعی می‌پذیرفتیم. با توجه به استقبال مردم در دانلود برنامه، گمان می‌کردیم که کار درست پیش می‌رود. ولی مردم فقط دانلود می‌کردند ولی استفاده نمی‌کردند. می‌بریم برای حل مشکل جمعیت خودروهای تک سرنشین در خیابان‌ها بود تا رانندگان و مسافران هم‌مسیر یکدیگر را پیدا کنند و با هم سفر کنند.»

حسینی‌پژوه با اشاره به چشم‌انداز کاذب در می‌بریم بیان کرد: «ما با توجه به بازخورد خوبی که در نمایشگاه الکامپ گرفتیم و دیتاهای کاذبی که باورشان کرده بودیم، خود را از کمک شتابدهنده بی‌نیاز می‌دانستیم. ولی بعد متوجه شدیم که وی‌سی‌ها ما را همراهی نمی‌کنند. بیزینس‌پلن ما دارای منطق مالی درستی نبود و ابتدا با بیزینس‌پلن به سراغ سرمایه‌گذار نمی‌رفتیم. پس از آن به سراغ شتابدهنده رفتیم ولی آواتک با ما کار نکرد. بنابراین به جستجوی اشکالات کار پرداختیم، پیووت کردیم و اپلیکشین را دوتا کردیم که راننده و مسافر اپ جداگانه‌ای داشته باشند.»

فاندر استارت‌آپ شکست خورده می‌بریم درباره نتایج بازبینی اشکالات می‌بریم بیان کرد: «ما پس از یک سال و نیم به پایه‌های بیزینس شک کردیم و درباره آن سوالات بنیادی پرسیدیم. پی بردیم که این ایده نیاز جامعه نیست. برای چالش‌های واقعی کمتر برنامه داشتیم و برای چالش‌های که فکر می‌کردیم پیش بیاید و پیش نیامد، کمتر برنامه داشتیم. در نهایت اعلام شکست کردیم.»

فقدان مدیریت استراتژیک

در دومین دورهمی بیزگپ، سامان پاینده‌پور، کارشناس تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان درباره علل شکست اغلب استارتاپ‌ها گفت: «تاکنون جوانان زیادی، ایده‌های استارتاپی بسیاری را برای ما مطرح کرده‌اند و اغلب آنان دچار یک مشکل واحد بودند. آن مشکل فقدان مدیریت استراتژیک است. اغلب این جوانان دچار خودبزرگ‌بینی هستند، فکر می‌کنند نابترین و تکان‌دهنده‌ترین ایده را دارند و بیزینس‌پلن ندارند. درحالی که بدون بیزینس‌پلن به سراغ سرمایه‌گذار رفتن به معنی خودکشی استارتاپ است.»

او تاکید کرد: «یک استارتاپ پیش از رفتن به سراغ سرمایه‌گذار باید استراتژی خود را به درستی تعیین کند. ولی استارتاپ‌ها در مذاکره با وی‌سی به جای تعیین استراتژی، به دنبال راه‌انداختن اکسلیتور است که این خود عامل شکست بسیاری از آن‌ها شد.»

قرار است دورهمی بررسی تجارب استارتاپ‌های شکست خورده در هر جلسه به یک استارتاپ اختصاص یابد. دومین دورهمی با پذیرایی املت به پایان رسید.

تهیه و تنظیم: پریسا امام‌وردیلو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.