مرکز نوآوری بانوان مانا افتتاح شد

مرکز نوآوری بانوان مانا، مکانی برای مادران کارآفرین 

مراسم افتتاحیه نخستین مرکز نوآوری بانوان تحت عنوان مانا روز ۶ شهریور در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، زینب حمیدزاده، مشاور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، در این مراسم حضور داشتند.

هدف از راه‌اندازی این مرکز تعامل هر چه بیشتر بین بانوان، فعالیت‌های کارآفرینی آن‌ها، فراهم کردن فضای مورد نیاز مادران کارآفرین عنوان شد.

مرکز نوآوری بانوان مانا
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

ستاری با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در رشد اقتصاد کشور بیان کرد: «باید در کشور مسیر را به سمتی هدایت کنیم که بیشترین سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی باشد. ارزش افزوده در خام فروشی نفت و زعفران نیست. بلکه ارزش افزوده دانش و علمی است که بر روی این مواد خام صورت می‌گیرد.»

او در ادامه با بیان اینکه ایران در برخی از شاخص‌های نوآوری در جهان جزء رتبه‌های برتر قرار دارد اظهار کرد: «ما باید جهت‌گیری‌ها را به سمتی ببریم که جوانان ما از کشور خارج نشوند. در کشور ایران ۳۴ میلیون نیروی ۲۰ تا ۴۰ سال داریم که آماده به کار هستند. در حال حاضر اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. اخیرا شاهد هستیم که دانشگاه‌های تراز اول و شهرستان‌ها و همچنین صندوق‌های خطرپذیر نیز شروع به فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی کرده‌اند. این امر خیلی مهم است.»

مرکز نوآوری بانوان مانا

در ادامه این مراسم مخبر، از حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور سخن گفت: «ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای حمایت از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان موسسه دانش بنیان برکت را راه‌اندازی کرده‌است. این موسسه شامل ۶ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که سرمایه ۳ صندوق آن ۱۰۰ میلیون تومان است. همچنین سرمایه فراصندوق نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.»

وی با اشاره به اینکه جوانان سرمایه‌های کشور هستند اظهار کرد: «وجود نفت این کشور را بدبخت کرده است. بسیاری از کشورها که رشد اقتصادی دو رقمی را در سطح جهانی دارند، منابع طبیعی ندارند.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در ادامه سخنان خود گفت: «در این ستاد هیچگاه به دنبال منافع اقتصادی نبودیم. طبق تحقیقات ۹۵ درصد بنگاه‌های کشور را بنگاه‌های متوسط و دانش بنیان تشکیل می‌دهند. در حال حاضر ۶۵۰ بنگاه کوچک و متوسط راه اندازی کرده‌ایم. که ۳۵۰ عدد آن بنگاه‌های کوچک هستند. همچنین ۸۱ هزار شغل نیز توسط بنگاه‌های متوسط ایجاد کرده‌ایم.»

مخبر هدف اصلی بنیاد برکت را اشتغال دانست و بیان کرد: «در چند سال گذشته ۲۶۰هزار شغل توسط این بنیاد ایجاد شده است. در ستاد پیش بینی کرده‌ایم که در سال جاری ۱۰۰ هزار شغل با ۳۰ هزار طرح ایجاد کنیم. در چهار ماه اولیه سال ۷ هزار شغل فراهم شده است.»

مرکز نوآوری بانوان مانا
زینب حمیدزاده، مشاور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

حمیدزاده نیز در ادامه این مراسم درباره حضور بانوان در جامعه سخن گفت.

او با اشاره به ۱۷ برابر شدن تعداد بانوان تحصیلکرده کشور در ۴۰ سال اخیر بیان کرد: «در حال حاضر تعداد فارغ‌التحصیلان زن و مرد برابر است و حتی در بعضی از کشورها تعداد بانوان تحصیلکرده به ۷۰ درصد نیز می‌رسد.»

مشاور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به نقش کم‌رنگ بانوان در شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: «حضور بانوان در عرصه شرکت‌های دانش بنیان حتی به ۲۵ درصد هم نمی‌رسد. این آمار با توجه به تعداد بانوان فارغ‌التحصیل آمار قابل قبولی نیست.»

وی در ادامه تاکید کرد: «بیش‌تر بانوان در حفظ همزمان هویت خانوادگی و اجتماعی خود دچار مشکلاتی هستند. ما برای اینکه بتوانیم هویت اجتماعی بانوان را به آن‌ها برگردانیم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی به نام توان افزایی بانوان خلاق ایجاد کرده ایم. این طرح شامل ۳ محور

تقویت زیرساخت، الگوسازی و توسعه شبکه است.»

مرکز نوآوری بانوان مانا
جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران

در پایان نیز رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران برنامه‌های راهبردی این دانشگاه را اینگونه توضیح داد: «در این چند سالی که مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت شکل گرفته است تقریبا ۵۰ شرکت فعال در این مرکز رشد حضور دارند، اما به دلایل محدودیت‌های فیزیکی توسعه این مرکز رشد به کندی پیش می‌رود.»

ذاکری در ادامه افزود: «در سال گذشته یک مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم و امروز نیز دومین مرکز نوآوری دانشگاه با نام مانا افتتاح شده است. امیدواریم با راه‌اندازی این مراکز رشد و پویایی این دانشگاه با سرعت بیشتری پیش برود.»

۲ نظرات
  1. مریم خادمیان می گوید

    سلام خسته نباشید منم با چند تا از دوستام و خانوادم میخوایم کار کنیم احتیاج ب مشاوره داریم

  2. مانا می گوید

    سلام به اینستاگرامmana.center@پیغام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.