می‌خواهند سینماتیکت را زمین بزنند؟

هنوز یک ماه از سال تولید دانش‌بنیان نگذشته اما تن و بدن استارتاپ‌ها از ممنوعیت و تعطیلی حسابی لرزیده است!

راه و رسم فروش بلیت سینما در سال‌های اخیر با ورود استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین اکوسیستم نوآوری تا حدود زیادی دگرگون شده است. استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر اگرچه در مقایسه با حوزه‌های جذابی چون سلامت و حمل‌و‌نقل و غذا و… هنوز نتوانسته‌اند موفقیت‌های بزرگی را رقم بزنند اما یکی از معدود حوزه‌های موفقیت نسبی آن‌ها، حوزه فروش بلیت بوده است.

از تئاتر تا سینما و دیگر رویدادهای فرهنگی کسب‌وکارهایی چون تیوال، سینماتیکت، ایران تیک و … در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند سهم بازار خود را مدام گسترش دهند. اگرچه تیوال در پی تعطیلی تقریبا صددرصدی سالن‌های تئاتر در دو سال اخیر با چالش بزرگی مواجه شد اما اکران آنلاین تا حدودی کسب‌وکارهای آنلاین حوزه سینما را سرپا نگه داشت. کسب‌وکارهایی که در میان همه آن‌ها نام سینما تیکت، گیشه هفت و ایران‌تیک بیشتر به گوش می‌خورد و بازیگران اصلی حوزه فروش آنلاین بلیت سینما محسوب می‌شوند. بازیگرانی که این روزها هر یک تلاش دارند معادلات این بازار را تا جای ممکن به نفع خود رقم بزنند. اما بازی فروش آنلاین بلیت سینما برخلاف بسیاری از حوزه‌های دیگر استارتاپی، موانع و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از ارتباط برخی از کسب‌وکارها با تهیه‌کنندگان و افراد تاثیرگذار این صنعت گرفته تا دخالت‌ مداوم دولتی‌ها در مناسبات بازار.

 

سهم بازار ۹۰ درصدی و دردسرهای بزرگ شدن

استارتاپ‌های بزرگ در ایران معمولا به صرف بزرگ شدن درگیر حواشی و محدودیت‌هایی می‌شوند که صرفا در اکوسیستم کسب‌وکاری ایران نمونه‌های آن دیده می‌شود. محدودیت‌هایی که یا رقبای کوچک‌تر اما صاحب‌نفوذ ایجاد می‌کنند یا مدیران دولتی که صرفا نشاندن حرف خودشان به کرسی را بر بزرگی هر کسب‌وکار بخش خصوصی ارجح می دانند. در حوزه فروش آنلاین بلیت سینما، سینماتیکت که یکی از اولین‌های این حوزه است گفته می‌شود سهم ۹۰ درصدی دارد. یعنی تقریبا می‌توان گفت بازار دست سینماتیکت است. رقبای هم سرجمع ۱۰ درصد باقی‌مانده را در اختیار دارند که در این میان ایران‌تیک که گفته می‌شود به علی سرتیپی تهیه‌کننده شناخته‌شده سینمای ایران تعلق دارد و گیشه هفت که زیرمجموعه حوزه هنری محسوب می‌شود، رقبای جدی‌تری برای سینماتیکت هستند.

اما بعد از ماجرای لو رفتن اسامی برندگان آخرین جشنواره فیلم فجر ساعتی پیش از اعلام رسمی آن‌ها توسط سایت سینماتیکت این روزها گفته می‌شود که عده‌ای از دولتی‌ها قصد  دارند با محدود کردن فعالیت سینماتیکت در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی بصری) از این استارتا‍پ قدیمی زهر چشم بگیرند.

محمد خزاعی که رییس سازمان سینمایی کشور است در هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفته سینماتیکت به زودی امکان بلیت فروشی برای سینماها را نخواهد داشت.بهانه این محدودیت چیست: به گفته خزاعی عدم همکاری سینماتیکت درباره موضوع لو رفتن برندگان جشنواره چهلم فیلم فجر که توسط این سایت. سازمان امور سینمایی کشور به گفته رییسش سر این موضوع از سینماتیکت به دادگاه فرهنگ و هنر رسانه شکایت کرده است اما معلوم نیست چرا پیش از روشن شدن نتیجه این شکایت، تهدید به ممنوعیت از یک امکان عمومی برای تنبیه یک استارتاپ آن‌هم در سال تولید دانش‌بنیان چه ضرورتی دارد؟

سینماتیکت همان‌موقع درباره این ماجرا بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرده بود با پذیرش قصور صورت‌گرفته کل ماجرا ناشی از انتشار اطلاعاتی است که یک خبرنگار در اختیار این سایت قرار است. این استارتاپ صراحتا هم بابت اقدامش عذرخواهی کرده بود اما گویا رییس سازمان سینمایی کشور تا تعطیلی به کمتر از شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین استارتاپ‌های فرهنگی کشور راضی نخواهد شد.

باید منتظر ماند و دید در سالی که بر تارک آن حمایت از کسب‌وکارهای دانش بنیان و استارتاپی نقش بسته، حوزه نسبتا کم‌رمق استارتاپ‌های فرهنگی بیش از این آسیب خواهد دید یا سازمان سینمایی کشور داغ و درفش ممنوعیت و تعطیلی را زمین خواهد گذاشت؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.