نسخه اصلی ای‌سلکت بهار ۹۸ رونمایی می‌شود

استارتاپ ای‌سلکت استارتاپی است که در حوزه رتبه‌بندی وب‌سایت‌های ایرانی، توسط عباس دانش‌منش بنیانگذاری شده است. او ۳۵ ساله و دارای مدرک تحصیلی مهندس نرم‌افزار از دانشگاه آزاد باراجین قزوین است. با بنیان‌گذار ای‌سلکت به گفتگو نشستیم تا از این استارتاپ و برنامه‌هایی که برای آینده‌ دارد، برایمان بگوید.

ای‌سلکت را چگونه تعریف می‌کنید؟

ای‌سلکت اولین سامانه بومی رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی است و ما در این سامانه علاوه‌بر استفاده از پارامترهای جهانی در الگوریتم‌های رتبه‌بندی از پارامترهای بومی مانند داشتن نماد یک یا دوستاره، نماد ساماندهی، طلایی یا نقره‌ای، حقیقی یا حقوقی و ….که از نظر ایران اعتبار یک کسب‌وکار است، استفاده می‌کنیم. برای یک کاربر بسیار مهم است که به یک کسب‌وکار اعتماد کرده تا از آن سرویس و یا محصولی را خریداری کند و ما در این سامانه این اعتماد را به کاربر می‌دهیم.

روند پیشرفت ای‌سلکت تا امروز چگونه بوده؟

ما یک تیم سه نفره هستیم؛ من، همسرم مهتا شاملو و محمدجواد رجبلو که هر سه هم‌بنیانگذارهای ای‌سلکت هستیم.

در ابتدای کار، ایده ما یک ایده ساده‌ بود که در سال ۹۴ فعالیت روی آن را آغاز کردیم و در سال ۹۵ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید. در سال ۹۷ با مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که طبق آن، سایت‌هایی که دارای نماد ساماندهی است را رتبه‌بندی کنیم. پس از این تفاهم‌نامه، جهش فوق‌العاده‌ای در دیتا بیس ما اتفاق افتاد و امروز بیش از ۸۰هزار سایت ایرانی در ۱۵۰ موضوع مختلف در ای‌سلکت وجود دارد.

از سویی، ای‌سلکت، یکی از سایت‌های برگزارکننده یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود و برای ارزیابی سایر سایت‌های شرکت‌کننده در جشنواره، بیش از ۱۰ پارامتر را به برگزار کنندگان جشنواره اعلام کردیم.

حرکت روبه جلو ما بسیار آرام است اما در حال رشد هستیم و با تمام مشکلاتی که در این حوزه با آنها مواجه بودیم همچنان پارجا هستیم و برنامه‌هایی را برای سال آینده درنظر داریم.

 در مسیری که تا امروز پیموده‌اید، بزرگترین چالش شما چه بود؟

با اینکه ما یک تیم کوچک سه نفره هستیم اما کارهای بزرگی انجام داده‌ایم؛ در این رابطه مثالی می‌زنم، ما پروژه‌مان را در مقابل معاون وزیر ارائه دادیم و فکر می‌کنم این برای یک استارتاپ که به هیچ جا وصل نیست اتفاق بسیار خوبی است. ما نه زیرمجموعه شتاب‌دهنده‌ها هستیم و نه سرمایه‌ای را جذب کرده‌ایم و تاکنون تنها با تلاش و خود به این جایگاه رسیده‌ایم.

اما الان می‌گویم که بزرگترین چالش ما نداشتن سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذار سنتی مفهوم استارتاپ را متوجه نمی‌شود و نمی‌تواند بر روی استارتاپ سرمایه‌گذاری کند و متاسفانه سرمایه‌گذار خوبی که با این مفهوم آشنا باشد را تا به امروز نتوانستیم جذب کنیم. اگر ما سرمایه‌گذار جذب می‌کردیم قطعا اکنون ای‌سلکت جایگاه بهتری داشت. ما به‌هیچ‌وجه به دنبال عددهای نجومی به‌عنوان سرمایه نیستیم، اندک سرمایه‌ای که به ما کمک کند تا فاز‌های بعدی ای‌سلکت را اجرا کنیم برای ما کافی است اما هنوز موفق به جذب آن نشدیم.

برنامه و هدف شما در سال آینده چیست؟

برنامه اصلی ما راه‌اندازی نسخه‌ دوم و اصلی ای‌سلکت در بهار سال ۹۸ است. در این نسخه قسمتی به عنوان داشبورد به وب‌سایت اضافه می‌شود؛ وجود این بخش به مدیران سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند سایت‌هایشان را ارتقا دهند.

برنامه دیگری که ما برای ای‌سلکت تعریف کرده‌ایم درواقع مربوط به سایت‌های دیگر است. در حال حاضر ۸۰ هزار سایت در ای‌سلکت وجود دارد که تنها حدود ۱۰۰۰ سایت از بین آنها برای همگان شناس باشد. این مشکل به این دلیل است که بسیاری از مدیران بهترین سایت‌های ایرانی با تمام تلاشی که برای سایت‌هایشان انجام می‌دهند اما همچنان سایت‌ها مشکلات زیادی دارند؛ در واقع بسیاری از آنها با اصلی‌ترین مباحث سئو آشنایی ندارند و برنامه ما این است که سرویس‌هایی را با هزینه‌های پایین ارائه دهیم تا این دسته از مدیران هم بتوانند مشکلات سایت‌هایشان را برطرف کنند و بیشتر از قبل دیده شوند.

گفت‌وگو: افروز کریمی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.