نشست سرمایهگذاری کارایا با حضور دیجی کالا و دیجینکست
پنجاه و دومین نشست سرمایهگذاری کارایا با همراهی گروه دیجی کالا و دیجی نکست برگزار شد
پنجاهودومین نشست سرمایهگذاری گروه سرمایهگذاران نیکاندیش کارایا با همراهی باشگاه سرمایهگذاران فرشته دیجینکست و گروه دیجی کالا برگزار شد. در بخش اول برنامه پس از خوشامدگویی و ارائه توضیحات در خصوص روند جلسه توسط مجری برنامه آرش سروری، سخنران کلیدی این نشست امیر صالحی، مدیرعامل دیجینکست در خصوص اهمیت خلاقیت و نوآوری در ایجاد یک کسبوکار نوپا صحبت کرد. با استناد به اینکه تکراری بودن ایدههای استارتاپی سازمانها و سرمایهگذاران خطرپذیر را گلایهمند میکند و در این مسیر راهحل دیگری جز نوآوری نداریم.
امیر صالحی با تاکید به نقش پررنگ سرمایهگذاران خطرپذیر، این مجموعهها را به جنبشی دعوت کرد و گفت ما باید نوآوری را در مسیر کارآفرینی خلق کرده و توسعه دهیم، راهی برای ماندن جوانان کارآفرین مستعد و باانگیزه در کشور فراهم آوریم و بستر مورد نیاز برای ایجاد کسبوکارشان را ایجاد کنیم.
در قسمت دوم برنامه سه استارتاپ «آزِتو»، «آرکپچا» و «امواج بصیر» محصول، بازار و مدل درآمدی خود را برای جذب سرمایه از سرمایهگذاران حاضر در جلسه شرح داده و تعدادی از سرمایهگذاران برای ادامه مذاکرات با این تیمها ابراز تمایل کردند.
و اما در بخش سوم برنامه، میزبان «رضا روحی» و «شاهین شرقی» از کارایا و «حمید محمدی» و «علیرضا کامرانیانفر» از دیجیکالا بودیم. اولین سوال از عضو هیئت موسس کارایا (رضا روحی) در خصوص پارامترهای اخلاقی یک سرمایهگذار فرشته پرسیده شد که ایشان اشاره کردند مسئلهی مهم و با اولویت اخلاقی برای یک سرمایهگذار فرشته «کم اهمیت بودن مسائل مالی و اهمیت ویژه به انتقال دانش و تجربه» است.
حمید محمدی در خصوص حالوهوای سرمایهگذاری در زمان تاسیس دیجیکالا به عنوان یکی از اولین استارتاپهایی که جذب سرمایه کرد، صحبت کرد. همچنین ایشان اشاره کرد که دیجینکست به دو دلیل تأسیس شد: اول، طرح مسائلی که دیجیکالا با آنها مواجه میشد اما چارهیابی نمیشدند و اعلام این مسائل با رویکرد نوآوری باز به جوانان و کارآفرینانی که علاقهمند به کار در این حوزه بودند و دیگری، فرصتهایی که در بازار وجود دارد اما دیجیکالا از آنها غافل بوده در حالی که به ذهن کارآفرینان جوان رسیده و امکان پیادهسازی و توسعه آن وجود دارد.
از نظر شاهین شرقی که مهمان دیگر پنل بود، استارتاپ یک نهاد است که فرهنگ اجتماعی جدیدی را ایجاد میکند برای مثال فرهنگی که دیجیکالا در جامعه ایجاد کرد خرید کردن به صورت آنلاین بود که این اعتمادسازی تا حد بسیار خوبی ایجاد شده است. شرقی این نوع نگاه را به جوامع استارتاپی توصیه میکند، یعنی قبل از ایجاد یک استارتاپ لازم است در خصوص فرهنگ و تغییری که در جامعه ایجاد میکند تفکر بسیار شود.
علیرضا کامرانیانفر به عنوان مدیر کل توسعهدهنده کسبوکار دیجیکالا نیز در خصوص وجه تشابه و تفاوتهای یک سرمایهگذار شرکتی و یک سرمایهگذار فرشته صحبت کرد. همچنین وی در خصوص موضوعات روز دنیا و فرصتهایی که در بازار تجارت الکترونیک وجود دارد صحبت کرد که افراد خلاق میتوانند با کمی نوآوری استارتاپ جدیدی را خلق کنند.
سرمایهگذاری آن هم به صورت شخصی و در قالب سرمایهگذاری نیکاندیش یکی از موضوعاتی است که به تازگی در میان اکوسیستمهای استارتاپی نوپا رونق گرفته است. دیجینکست نیز به عنوان بازوی سرمایهگذاری گروه دیجیکالا در مهر ۱۴۰۰ از باشگاه سرمایهگذاران خطرپذیر خود با عنوان «Next Angels» رونمایی کرد. این نخستین نشست مشترک گروه سرمایهگذاران نیکاندیش کارایا با نکستانجلز بود که با همراهی سرمایهگذاران و مهمانان ویژه برگزار شد. در این نشست ۵۰ نفر به صورت حضوری و بیش از ۶۰۰ نفر به صورت آنلاین حضور داشتند.