محدود کردن سقف تراکنش‌ها یک بازار ۲۰ میلیاردی را از بین برده است

دومین نشست از سلسله میزگرد مسئولیم برگزار شد

دومین نشست از سلسله میزگرد «مسئولیم» با همت شرکت زرین پال در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران  برگزاری شد. در این نشست درباره چالش‌ها و اثرات جانبی که قطعی اینترنت روی کسب‌وکارها و نیروهای انسانی آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحمیل کرده است و دیگر مشکلات اکوسیستم استارتاپی صحبت شد.

نشست مسئولیم با حضور، علی امیری، هم بنیانگذار زرین پال، پویا رجامند، مدیر عامل امتیاز، مسعود مشهدی، مدیر عامل پی پینگ، قاسم رادمان مدیرعامل آیدی پی، امین حق رنجبر بنیانگذار ایران رنتر، فرزین فردیس و امید هاشمی از اعضای اتاق بازرگانی و رسول قربانی، سردبیر راه پرداخت  به عنوان مدیر نشست برگزار شد.

حق رنجبر، هم بنیانگذار  ایران رنتردر  نشست مسئولیم در رابطه‌ با رویکرد قانونگذاری دولت گفت: «در مدتی که با قانونگذار سروکله زدیم بارها به این نتیجه رسیدیم که قانونگذار فقط به فکر ریسک های خودش است و خیلی به فرصت‌های  از دست رفته فکر نمی کند. محدود کردن کسب‌و کارها برای کنترل آن‌ها راحت‌ترین کاری است که قانونگذار می توان انجام دهد و کسی در دولت بابت اقدامات ممانعتی از تشکیل شغل‌های جدید مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد.»

حق رنجبر اضافه کرد: «در ایران رنتر تاکنون بیشترین فشارها به ما وارد شده است و  رویکرد نهاد قانونگذاری حاکم به صورتی است که به کارآفرین اهمیت نمی‌دهند. تعطیلی ایران رنتر با ۹۰ نفر پرسنل برای بانک مرکزی اهمیتی ندارد زیرا کسب‌ و کارهای بزرگتر از ما را هم تعطیل کرده است. دولت واقعا به فرصت‌های پیش رو وکسب و کارهای فعلی اهمیت نمی دهد.»

بنیانگذار ایران‌رنتر همچنین گفت: «نظارت یک سکه دولبه است و نهاد ناظر یک وظیفه دیگر مانند ایجاد بستر فعالیت برای کسب‌وکارها را هم دارد. نهادهای دولتی درتمام دنیا نسبت به حوزه‌های جدید بی تفاوت نیستند. اگرچه مبارزه با پولشویی خیلی مهم است اما ایجاد فضای کسب‌و کار مهم تر است.»

امیری در رابطه با رویکرد دولت در زمان وقوع مشکلات در نشست مسئولیم گفت: «با محدود کردن کسب‌وکارها نمی‌توان جلو مشکلات رو گرفت، متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها در بدنه دولت بدون مشورت با کسب‌وکارها انجام می‌شود. در حال حاضر باید تعداد آسیب‌های وارده به کسب‌وکارها را بیان و تکرار کنیم تا تصمیمی جدی در این زمینه گرفته شود.»

هم‌بنیانگذار زرین‌پال تاکید کرد: «دولت فکر می‌کند که قطع اینترنت بهترین راه حل است ولی در واقع بعد از مدتی  همه چیز به سمت زیر زمینی شدن خواهد رفت. برای مثال زمانی قبل از قیلتر تلگرام شاید فقط چند نفر با وی پی ان آشنایی داشتند  اما بعد از فیلترینگ حتی بچه ۸ساله به راحتی می‌توانست به کمک وی‌پی‌ان به اینترنت وصل شود.»

حق رنجبر اضافه کرد: «نهاد ناظر باید در رابطه با تصمیماتی که مستقیما به کسب‌وکارها آسیب می‌زند حتما با آن‌‌ها مشورت کند. در واقع باید طی یک فرصت دوهفته ای از کسب‌وکارها بخواهد پیشنهادات خود را در رابطه با تصمیات و برای رفع مشکل ارائه دهند. الته تصمیمات می‌تواند علل فنی، سیاسی و یا امنیتی داشته باشد که اغلب منشا تصمیمات مشخص نیست. برای مثال دغدغه و منشا تصمیمات در حوزه تراکنش بانکی مشخص نیست.»

رجامند مدیر عامل امتیازدر رابطه با محدود کردن سقف تراکنش‌ها گفت: «هدف از تصمیم‌گیری‌های انجام شده در حوزه تراکنش  پایین آوردن سرعت گردش پول است تا در نهایت منجر به کاهش تورم شود. در مورد تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه می‌توان گفت یک بازار ۲۰ میلیارد دلاری از بین رفته است و تبعات آن سال‌های آینده مشخص خواهد شد.»

حق رنجبر در رابطه با شرایط دریافت رمز پویا و جایگزینی کارت اعتباری اضافه کرد: «کردیت کارت در دنیا موضوع بسیار جدی است و مدل آن طوری است که امکان اتفاق افتادن فیشینگ وجود ندارد و حتی می‌تواند در بانکداری اسلامی هم پیاده شود.»

مسعود مشهدی، مدیرعامل پی‌‌‌‌‌پینگ در این نشست گفت: «بیزنس‌‌ها در ایران با حساسیت‌هایی خاص خود شکل می‌گیرد اما قوانین نانوشته و  بدنوشته هم به آن اضافه می‌شود. نهادهای نظارتی در زمان وقوع مشکل اولین کاری که می کنند کرکره بیزنس‌ها را پایین می کشند و بعد به دنبال شناسایی علل اتفاق می روند. در بحث قطعی اینترنت بیزنس‌هایی مانند پی‌پینگ  باید بیزنس مدلش را به اجبار تغییر دهد. از طرفی قطعی اینترنت روحیه افراد تیم را به شدت بهم می‌ریزد. با قطع اینترنت خود پی‌پینگ یک روز کامل درگیر شده بود تا فقط بتواند خدمات پایه به مشتریانش ارائه دهد.»

هدف از تصمیم‌گیری‌های انجام شده در حوزه تراکنش  پایین آوردن سرعت گردش پول است تا در نهایت منجر به کاهش تورم شود. در مورد تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه می‌توان گفت یک بازار ۲۰ میلیارد دلاری از بین رفته است و تبعات آن سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

مشهدی تاکید کرد: «نیروهای ما هیچ چشم‌انداز روشنی از شرایط شرکت ندارندو نزدیک به ۱۰ نیروی ما در فکر مهاجرت هستند.»

مدیرعامل پی‌پینگ در رابطه با رویکرد دادستانی برای حل مشکلات گفت: «دادستانی در زمان آقای خرم آبادی خودش  از بیزنس ما  شکایت کرد و  بابت یک پرونده یک‌میلیونی تومانی برای ما ۱۳ ضربه شلاق بریده است. اما از زمان ورود آقای جاویدنیا حداکثر همکاری  در دادستانی انجام می شود.»

حق ‌رنجبر ادامه داد: «مشکلات حاکمیت با کسب‌و‌کارها در تمام دنیا وجود دارد و آدم‌های باهوش امروز سراغ کسب‌وکارها و کارآفرینی می‌روند اما آدم‌های متوسط سراغ کارهای دولتی می‌روند. کسب‌وکارها در جهت مطالبه‌گری می‌توانند با فشار بر روی حاکمیت به نتیجه برسند. بخشی از این  فشار می‌تواند از طریق رسانه باشد و یک روش دیگر این است که با آدم‌هایی که بیشتر می‌فهمند گفت‌وگو کنیم و از طریق آن‌ها بر روی افرادکم سوادتر فشار بیاوریم.»

امیری در رابطه با نقش رسانه‌ها اضافه کرد: «کمک رسانه‌ها در جریان مشکلات پرداختیاری تجربه موفقی بود.»

مشهدی در رابطه با مدل پرداختیاری گفت: «مدل پرداختیاری خوب است ولی بحث بر سر نحوه اجرا است و درست اجرا نمی شود. اگر پرداختیاری درست اجرا شود یک اتفاق ایده‌آل خواهد بود.»

فرزین فردیس عضو اتاق بازرگانی گفت: «در سال ۸۴ که ما شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار کردیم فرهنگ کارآفرینی وجود نداشت اما امروز کارآفرینی یک سبک زندگی است. کسب‌وکارها باید برای حل مشکلات هوشمندانه، جمعی  و در کنار هم بجنگند.»

فردیس تاکید کرد: «بعضی حرف ها را باید جمعی و بدون نام زد البته ما نمی‌توانیم بدون استفاده از قدرت جمعی به نتیجه برسیم، در واقع تازمانی که بدنه مردم پشت قضیه ای نباشند و ذی نفعان فشاری وارد نکنندنتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.»

این عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: «در بحث قطع اینترنت به اندازه خودم سعی کردم توییت و مصاحبه کنم و در این زمینه برای دولت حقی قائل نیستم اما کسب‌وکارها هم باید بتوانند روش تعامل و مطالبه‌گری را یاد بگیرند.»

رجامند اضافه کرد: «می‌توان تاریخ  را به دوبخش قبل از قطعی اینترنت و بعد از قطعی اینترنت تقسیم کرد و ما دیگر اعتمادی نداریم که این اتفاق تکرار نشود. قطعی اینترنت دوباره هم تکرار خواهدشد اما باید سعی کنیم تا مشکلات برطرف شود، با شرایط موجود هنوز هم می‌توان درآمدزایی کرد.»

حق رنجبر اضافه کرد: «پذیرفتن این قضیه که قطعی اینترنت تکرار خواهد شد خود یک اشتباه بزرگ است.»

مشهدی گفت: «قطعی اینترنت در واقع به منزله یک رزمایش بود و در سطوح بالا وقتی امنیت کشور درخطر باشد عملا قطع ارتباط با اینستاگرام و شبکه های مجازی خیلی مهم نیست.»

حق‌رنجبر همچنین گفت: «ساخت کلیپ از خسارات وارده به کسب‌وکارها و نشان دادن ناامیدی ایجاد شده بعد از قطعی اینترنت می‌تواند وجدان نهادهای دولتی را بیدار کند. حاکمیت به تنهایی توانایی ندارد ابعاد یک تصمیم را بررسی کندو  این کسب‌وکارها هستند که باید تبعات را به صورت کامل لیست کنند و نیازها را ارائه دهند.»

امیری همچنین گفت: «بازرگانان و صنعتگران هم دچار مشکلات زیادی شدند و نباید خسارات وارده به آن‌ها را را از یاد ببریم.»

فردیس همچنین در رابطه با روش‌های برآورد خسارات وارده گفت:« دو دسته هزینه وارده به کسب‌وکارها می‌توان تعریف کرد یکی هزینه‌های مستقیم که شامل خسارات تحمیل شده به بیزنس های آی‌تی است و دوم خساراتی که  به دلیل نبود ابزار ارتباط به شرکت های حمل و نقل وارد شده است. باید سعی کنیم جدولی حتی در قالب یک اکسل ساده تهیه شود و کسب‌وکارها خساراتشان را به اشتراک بگذارند.»

حق رنجبر اضافه کرد: «شاید برگزاری یک ایونت بتواند در زمینه انعکاس خسارات وارده موثر باشد. در ایونت یک نفر می‌تواند به نمایندگی از  سایر کسب‌وکارها زیان‌های وارده را بیان کند.»

هاشمی عضو اتاق بازرگانی نیز در این نشست گفت: «کارآفرین بعد از یک مرحله‌، دیگر برای خودش کار نمی‌کند بلکه برای جامعه کار می‌کند، هیچکدام از ما به عنوان یک کسب‌وکار حق نداریم در موضوعات ملی، شخصی و صنفی نگاه کنیم.»

هاشمی همچنین گفت: «شایدنتوانیم از خروج برخی از نیروها از کشور جلوگیری کنیم اما می‌توانیم به سوی مهاجرت به کشورهایی هدایتشان کنیم که بتوانند همچنان با ما ارتباطشان را حفظ کنندو تبدیل به شبکعه تقویتدکننده شوند.»

هاشمی همچنین در رابطه با تفاوت حاکمیت و دولت گفت: «دولت و حاکمیت با هم تفاوت زیادی دارد دولت در حال حاضر یک بنگاه اقتصادی ناکارآمد است در حالیکه ۶۰درصد اقتصاد به دست حاکمیت اداره می‌شود و بنابراین نمی‌توان نقش حاکمیت را در تصمیمات نادیده گرفت.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.