نقشه راه اینترنت اشیا تدوین می‌شود

معاون پژوهشکده IT پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهمیدان این پژوهشکده در راستای تدوین نقشه راه اینترنت اشیا خبر داد.

به گزارش آی چیزها طایفه محمودی با اشاره به اضافه شدن قابلیت‌های موتور جستجوی «پارسی جو» به عنوان یکی از دو جویشگر بومی در کنار «یوز» که تحت حمایت پژوهشگاه و با همکاری دو دانشگاه، راه‌اندازی شده است، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا را از دیگر موضوعات این پژوهشکده برای انجام مطالعات ویژه عنوان کرد.

وی خاطر نشان شد: از آنجایی که روز به روز به صورت گسترده داده‌ها افزایش می‌یابند لازم است این داده‌ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد تا داده‌های مورد نیاز استخراج شود و در اختیار کاربران قرار گیرد که در این راستا طرح “کلان‌داده‌ها” می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه داده‌های موجود در این بخش شامل داده‌های متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی است، ادامه داد: این داده‌ها قابل استفاده برای همه سازمان‌ها و مراکز است؛ چرا که بسیاری از این نهادها دارای داده‌های وسیعی هستند و تحلیل این داده‌ها می‌تواند قابل کاربرد برای این نهادها باشد.

محمودی در عین حال با تأکید بر اینکه ذخیره‌سازی این داده‌های کلان در یک مرکز امروزه منتفی شده است، اضافه کرد: از آنجایی که داده‌های هر دستگاه و نهادی بسیار زیاد است و از سوی دیگر تلاش می‌شود تا این داده‌های وسیع به بسترهای “ابری” و “مه” بارگذاری شود تا امکان دسترسی از هر مکانی و در هر زمانی فراهم باشد، از این رو راه‌اندازی کلان داده‌ در هر سازمانی به صورت جداگانه صورت می‌گیرد.

این محقق حوزه فناوری اطلاعات، «اینترنت اشیا» (IOT) را از دیگر موضوعات مطالعاتی این پژوهشکده نام برد و گفت: با توجه به توسعه کاربردهای این فناوری در کشور، با تعامل با شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نسبت به تدوین نقشه راه اینترنت اشیا اقدام کردیم. ضمن آنکه آزمایشگاه‌های آن نیز در حال راه‌اندازی است.

وی بیشترین کاربرد این فناوری را در مصرف انرژی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.