حجم بازار سالیانه اینترنت اشیا در ایران ۶۰هزارمیلیارد تومان است

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

در سومین نمایشگاه تهران هوشمند پنلی با موضوع نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند با حضور بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، وحید شاه منصوری، عضو کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، رسول سراییان، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور وعلی رحمانپور، هم بنیانگذار لینکپ و با مدیریت مجید رسولی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

عباسی، مدیرعامل ایرانسل در رابطه با خدمات ارائه شده توسط این اپراتور در پنل نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند گفت: «ایرانسل دومین اپراتور موبایل در کشور و جز اولین توسعه دهندگان سرویس دیتا موبایل  که در حال حاضر۵۰ میلیون مشترک دارد. ما تا امروز در کشور شبکه پایداری را توسعه داده‌ایم و در اغلب شهرهای بزرگ کشور شبکه ایرانسل را به اینترنت اشیا مجهز کرده‌ایم. رویکرد ایرانسل، که به عنوان بازیگر جدی حوزه دیتا نقش اصلی ایفا می‌کند، توسعه سرویس‌های روز بوده است، ایرانسل تلاش کرده شبکه زیرساخت برای ارائه اینترنت g5 را آماده کند و پایلوت‌هایی را هم در این زمینه اجرا کرده است.»

با توجه به حساسیت‌های حاکمیتی، پلتفرم‌های خارجی اینترنت اشیا در کشور شکل نخواهد گرفت و باید به دنبال یک پلتفرم بومی باشیم اما تمرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری و عدم پراکندگی منابع از سوی دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

سراییان، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در رابطه با طرح بیستون در این پنل گفت: «سازمان تا امروز توانسته شرکت‌های آی‌تی را ذیل خود جمع کند و در حال حاضر ۶۰۰۰شرکت کوچک دارد. هدف برنامه بیستون دوبرابر کردن اعضای نظام صنفی بود. نظام صنفی در زمینه هوشمندسازی آمادگی بالایی دارد وکمیسیون اینترنت اشیا و بیگ دیتا در سازمان شکل گرفته است. در بحث اینترنت اشیا با توجه به شرایط شهرداری‌ها و پیاده‌سازی مدل‌های سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت است. در زنجیره ارزش اینترنت مباحث کلانی مانند تولید ملی و امن سازی مطرح است.»

سراییان اضافه کرد: «با توجه حساسیت‌های حاکمیتی، پلتفرم‌های خارجی اینترنت اشیا در کشور شکل نخواهد گرفت و باید به دنبال یک پلتفرم بومی باشیم اما تمرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری و عدم پراکندگی منابع از سوی دولت باید مورد توجه قرار گیرد.»

شاه منصوری در پنل نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند اضافه کرد: «معاونت علمی از ابتدای امسال۱۲ کارگروه در ستاد تشکیل شده است که ۶کارگروه آن در حوزه تکنولوژی و ۶ کارگروه در حوزه اپلیکیشن است و اولین کارگروه تشکیل شده مختص اینترنت اشیا بود.»

عضو کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در رابطه با اهداف ستاد گفت:‌ «ستاد اقتصاد دیجیتال چند هدف بزرگ دارد که حمایت از تولید داخلی، حمایت از پروژه‌های بزرگ و کوچک، فرهنگ‌سازی توسعه دانش در حوزه‌های مختلف بخشی از آن‌ها است. در حال حاضر در کشور دو چالش داریم اول اینکه ‌شرکت‌های زیادی تکنولوژی را ارائه کرده  اما نتوانسته‌اند بازار خوبی را جذب کنند، مشکل دوم ساختار و ارتباطات است. ستاد در سال ۹۸ تصمیم گرفت  بودجه موردنظرش را روی دو مبحث کشاورزی و شهر هوشمند سرمایه‌گذاری کند و ترجیحا این بودجه به یک شرکت ذی‌صلاح اختصاص داده شود. شرکت‌هایی که در این دو حوزه تکنولوژی موردنیاز را داشته باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین ستاد در راستای حمایت از تکنولوژی اینترنت اشیا بوت IOTهم برگزار کرده است.»

ستاد اقتصاد دیجیتال اهداف بزرگی دارد که حمایت از تولید داخلی، حمایت از پروژه‌های بزرگ و کوچک و فرهنگ‌سازی توسعه دانش در حوزه‌های مختلف بخشی از آن‌ها است. در حال حاضر در کشور دو چالش داریم اول اینکه ‌شرکت‌های زیادی تکنولوژی را ارائه کرده  اما نتوانسته‌اند بازار خوبی را جذب کنند، مشکل دوم ساختار و ارتباطات است . 

رحمان‌پور، بنیانگذار لینکپ در پنل نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند در رابطه با مشکلات اکوسیستم اینترنت اشیا گفت: «لینکپ به صورت تخصصی از ۴سال قبل بر روی اینترنت اشیا فعالیت سرمایه‌گذاری کرده است و تلاش کرده ارتباط خودش را با اکوسیستم اینترنت اشیا با هدف رشد این اکوسیستم حفظ کند. عدم شفافیت نقش بازیگران اکوسیستم اینترنت اشیا و عدم آمادگی صاحبان بازار از چالش‌های ایم اکوسیتسم است.»

بنیانگذار لینکپ اضافه کرد: «برای رشد نوآوری در این زمینه  باید پارتنرشیپ و شراکت شکل بگیرد تا اکوسیستم تکمیل شود. در حال حاضر حلقه گمشده اکوسیستم اینترنت اشیا  عدم اتصال و تعامل شفاف و درست بین بازیگران است.»

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اضافه کرد: «در حوزه اینترنت اشیا باید دنبال ارائه مدل‌های جدید رفت، برای مثال مدل مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی. بخش دولتی باید سرمایه‌گذاری کند و بخش خصوصی تکنولوژی ارائه دهد. دولت فقط باید یک پروژه را آماده واگذاری به بخش خصوصی شود. و نباید نقش مجری داشته باشد.»

سراییان تاکید کرد: «چالش‌های اصلی هوشمندسازی ارائه بیزنس پلن جذاب، بیزنس مدل و تهیه اسناد است. استفاده از مشاورین و نهادهای بین المللی در این زمینه خیلی می‌تواند کمک کننده باشد. بخش خصوصی پتانسیلی بالقوه در این زمینه دارد که باید تبدیل به پتانسیل بالفعل شود. البته درسایر صنایع آمادگی و پذیرش فناوری‌های جدید بسیار پایین است. این مسیر یک مسیر رشد تکامل تدریجی است.»

بازار ایران یک بازار یک‌میلیارد کانکشنی است اگر هر کانکشن، ۵ تومان درآمدبه همراه  داشته باشد۶۰هزارمیلیارد تومان حجم بازار اینترنت اشیا در سال خواهد بود. اگر بتوانیم مدل‌های درست سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا تعریف کنیم و روی مدل‌های قدیمی‌تر هم تجدیدنظر صورت بگیرد این بازارشکل خواهد گرفت.

شاه منصوری اضافه کرد: «معاونت علمی و کارگروه اینترنت اشیا این رویکرد را دارد که از زمان تشکیل زنجیره تا اجرا، حمایت از خریداران نسبت به حمایت از استارتاپ ها و کسب‌وکارهای در اولویت نیست. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری وام‌های متفاوتی را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. هدف اصلی معاونت این است که اقداماتی که صندوق‌ها نمی‌توانند ارائه دهند را برای کسب‌وکارها تسهیل کند.»

عباسی اضافه کرد: «ایرانسل ۸ میلیارد کانکشن اینترنت اشیا تا سال ۲۰۱۹ ایجادخواهد کرد. البته باید تاکید کرد که فعالیت در حوزه استارتاپی نیاز به کمک دولت را داد. اپراتور در واقع یک شرکت تجاری است و رویکرد اپرتورها به این سمت می‌رود که در ارائه سرویس‌های جدید ورود کنند. خط قرمز ایرانسل برای سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها داشتن بیزنس پلن مشخص و روشن است، علاوه بر این طرح ارائه شده باید امکانپذیر باشد.»

سراییان نیز در انتها اضافه کرد: «بازار ایران یک بازار یک‌میلیارد کانکشنی است اگر هر کانکشن، ۵ تومان درآمدبه همراه  داشته باشد ۶۰هزارمیلیارد تومان حجم بازار اینترنت اشیا در سال خواهد بود. اگر بتوانیم مدل‌های درست سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا تعریف کنیم و روی مدل‌های قدیمی‌تر هم تجدیدنظر صورت بگیرد این بازارشکل خواهد گرفت.»

رحمان‌پوردر رابطه با نقش حاکمیت در رشد اینترنت اشیا گفت: «شرکت‌های بزرگ در زمینه اینترنت اشیا همکاری‌هایی داشته‌اند ولی همواره بحث جایگاه نهادهای حاکمیتی، دولتی و صنفی مطرح است. بخش خصوصی با ورود دستگاه‌های حاکمیتی به دو علت بیشتر نگران می‌شود. از یکطرف با ورود دولت، سرمایه گذاری خصوصی وارد نخواهد شد و از سوی دیگر احتمال رانت را هم بالا خواهد رفت. نهاد دولتی صرفا باید در حوزه سیاست‌گذاری شفاف وارد شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.