نوآوری باز بستری برای تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها

بایدها و نبایدهای تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها و لزوم بکارگیری نوآوری باز 

در نشست باید و نبایدهای تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها که با سخنرانی فرید ادریسیسان، مدیر عامل شرکت کارانوبین برگزارشد ادریسیان در راستای تاکید بر تعامل بیشتر سازمان‌ها با استارتاپ‌ها عنوان کرد: «امروزه تمام خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها از طریق استارتاپ‌ها قابل اجرا است مانند کاری که استارتاپ N26 در آلمان انجام می‌دهد.»

او همچنین دلایل کاهش هزینه‌های راه اندازی استارتاپ‌ها را اینگونه بیان کرد:

۱. برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها در این حوزه

۲. ورود تکنولوژی‌های جدید

مدیرعامل کارانوبین گفت: «در ۱۵ سال گذشته بیش از نیمی از بزرگترین شرکت‌ها یا کوچکتر شده‌اند و یا بطورکلی حذف شده اند، سازمان‌ها به دلیل ساختار بزرگ بهتر رشد می‌کنند ولی متاسفانه چابک و لخت نیستند این سازمان‌ها همچنین به دلیل نیاز به دستیابی به نوآوری‌ باز و جدید نیاز به تعامل با استارتاپ‌ها دارند. از سوی دیگر استارتاپ‌ها نیز می‌توانند چابکی را به سازمان‌ها وارد کنند و همچنین  به دلیل امکان استفاده از اعتبارات و امکانات سازمان‌های بزرگ تمایل دارند با سازمان‌ها وارد تعامل شوند.»

ادریسیان دلایل شکست تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها را اینگونه برشمرد:

۱. لختی سازمان‌ها

۲. مباحث قانونی

۳. عدم حمایت بخش‌های مختلف مدیریتی

او همچنین بیان کرد: «برای پذیرش بیشتر مباحث نوآوری در سازمان‌ها باید فرهنگ سازی انجام شود اما سازمان‌ها همواره دغدغه جذب استارتاپ‌های خوب را دارند.»

ادریسسیان درباره پیاده سازی مدل‌های تعاملی استارتاپ‌ها و سازمان‌ها  گفت باید دو مورد را مد نظر داشت:

۱. ابتدا باید هدف از تعامل مشخص شود: توسعه محصول و یا بهبود فرآیند

۲. ارزیابی درستی ازآمادگی سازمان برای تعامل با استارتاپ‌ها موجود باشد

او همچنین به مدل‌های سی بی سی (صندوق‌های نوآوری ) و مدل استارتاپ فکتوری که بااستفاده از فراخوان و شناسایی استارتاپ‌ها، همکاری صورت می‌گیرد نیز به عنوان مدل‌های همکاری استارتاپ‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد.

نشست باید و نبایدهای تعامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها
فرید ادریسیسان، مدیر عامل شرکت کارانوبین

 در نشست مزیت‌های نوآوری باز برای کسب‌وکارها که با حضور آرش برجی خانی بنیانگذار پرابلم برگزارشد، چه گذشت؟

برجی خانی بعد از ارائه تعریفی از نوآوری باز عنوان کرد: «نوآوری باز در صنایع و شرکت‌هایی با تکونولوژی بالا (high tech) بیشترین استفاده را دارد. همچنین شرکت‌ها برای افزایش فروش می‌توانند در زمینه مانیتورینگ فروش بیشترین بهره را از نوآوری باز داشته باشند.»

بنیانگذار شرکت پرابلم در حاشیه الکامپ همچنین گفت: «بیش از ۵۰درصد از شرکت‌هایی که افزایش سود و درآمد داشته‌اند از نوآوری باز استفاده کرده‌اند. ۵۷درصد شرکت‌هایی با چابکی بالا که بسیار انعطاف پذیر می‌باشند نیز نوآوری باز را بکار برده‌اند. او همچنین تاکید کرد اعتبار و امکانات سازمان‌های بزرگ با بهره گیری از چابکی استارتاپ‌ها می توانند بیشترین و بهترین نتیجه را داشته باشند.»

برجی خانی همچنین بیان کرد که سازمان‌ها در راستای پیاده سازی نوآوری باز، در رابطه با تعامل با مشتری و بازطراحی محصولات و خدمات دچار چالش می‌شوند. او همچنین برندینگ و نام تجاری را چالشی دیگر از نوآوری باز معرفی کرد.

بیش از 50درصد از شرکت‌هایی که افزایش سود و درآمد داشته‌اند از نوآوری باز استفاده کرده‌اند. 57درصد شرکت‌هایی با چابکی بالا که بسیار انعطاف پذیر می‌باشند نیز نوآوری باز را بکار برده‌اند.  او همچنین تاکید کرد اعتبار و امکانات سازمان‌های بزرگ با بهره گیری از چابکی استارتاپ‌ها می توانند بیشترین و بهترین نتیجه را داشته باشند.
آرش برجی خانی بنیانگذار پرابلم

نوآوری باز و نمونه‌های موفق آن در سازمان‌های کشور

نشست نوآوری باز با عنوان معرفی نمونه‌های موفق نوآوری باز در کشوردر سومین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ با حضور روح الله رحمانی معاون نوآوری دیجی کالا، محسن رحمتی مدیرعامل کارگزاری تدبیرگران فردا، مرتضی دانش مدیر مرکز نوآوری طرفه‌نگار، علیرضا بازارگان مسئول تحقیق و توسعه شرکت نورویژه و آیدین سلام زاده مدیر عامل مرکز فناوری و نوآوری غدیر برگزار شد .

رحمانی معاون نوآوری دیجی کالا در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر اهمیت بالای نوآوری باز عنوان کرد، ساختارهای سنتی امروزه برای رشد سازمان‌هایی مثل دیجی کالا کافی نیست و ما برای توسعه نیاز به شناخت دقیق‌تر و بیشتر مشتری داریم.

رحمانی همچنین برنامه های نوآورانه دیجی کالا را بیان کرد:

۱. ایجاد دیجی کالا آکادمی که به دنبال ایجاد حرکت و آموزش‌های غیر دانشگاهی است

۲. برگزاری اردوهای استارتاپ‌های هوش مصنوعی شامل دعوت از ماهران هوش مصنوعی برای راه اندازی استارتاپ‌ها

۳. سرمایه‌گذاران مستقیم

رحمانی همچنین افزود: «امروزه سازمان‌ها در حوزه فضای مجازی و تکنولوژی دچار مشکل نیروی انسانی می‌باشند. نوآوری باز راهی برای پاسخگویی به این مشکلات و دستیابی به ظرفیت بیشتری ازنیروی انسانی نخبه می‌باشد. امروز تنها راه نجات سازمان‌ها نوآوری باز است نوآوری باز تاثیر زیادی در تعامل بین شرکت‌های جاافتاده و استارتاپ‌ها دارد مثل دیجی کالا که در راستای نوآوری باز دیجی کالا نکس رو ایجاد کرده است.»

محسن رحمتی مدیرعامل کارگزاری تدبیرگران فردا گفت: «کارگزاری‌ها نهادهای واسط معاملات هستند و در واقع به نیابت از مشتری خرید و فروش را انجام می‌دهند. امروزه تصمیم‌گیری برای معاملات توسط انسان‌ها صورت نمی‌گیرد در این راستا می‌توان از هوش مصنوعی برای پیاده‎سازی نوآوری باز بهره برد. امروز دانش و تکنیک خوبی در زمینه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در کشور وجود دارد اما فاصله عمیقی نیز بین ایده‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها در این زمینه نیز وجود دارد.»

رحمتی همچنین  عنوان کرد: «امروزه دستیابی سازمان‌ها به همه نیروهای نخبه امکانپذیر نیست و در بهترین حالت سازمان‌های بزرگ می‌توانند تنها ۱۰ درصد از نیروهای نخبه رو در اختیار داشته باشند . راه دسترسی به نیروهای نخبه خارج از سازمان‌ها نوآوری باز می‌باشد .»

او همچنین در پایان عنوان کرد : «نوآوری باز در واقع پاسخی برای مشکلاتی است که راه حل کلی آن‌ها را می‌دانیم ولی در رابطه با جزئیات آن اطلاعاتی نداریم.»

مرتضی دانش مدیر مرکز نوآوری طرفه نگار بیان کرد: «امروزه شرکت‌های بزرگ برای رفع مسئله خود به سمت نوآوری باز می‌آیند در واقع چالش‌ سازمان‌ها از بیرون و توسط استارتاپ‌ها حل خواهدشد. این سازمان‌ها برای پیاده سازی نوآوری باز، تحقیق و توسع را بکار می‌گیرند اما متاسفانه تحقیق و توسعه نیز از جایی به بعد کار‌ساز نخواهد بود.»

او همچنین افزود: «امروزه  تعامل سازمان‌ها با استارتاپ‌ها یک بازی برد-برد می‌باشد و برای علاقه مندان به حوزه نوآوری باز، رویداد ریورس پیچ را که در آن چالش‌ها با رویکرد نوآوری باز مطرح می‌شود را پیشنهاد داد.»

او همچنین در پایان تاکید کرد: «امروزه مهم‌ترین چالش نوآوری باز بخش فرهنگ و فرهنگ‌سازی است.»

آیدین سلام زاده مدیر عامل مرکز فناوری و نوآوری غدیر در این نشست بیان کرد: «امروز در سازمان‌ها به هر میزان قیف نوآوری بازتر باشد ایده‌های بیشتری را جذب خواهیم کرد، سازمان‌ها امروز دچار نوسانات غیر‌‌ریتمیک و غیرقابل‌پیش بینی هستند.»

او همچنین راه‌حل‌های تبدیل نوآوری بسته به نوآوری باز را برشمرد:

۱. توسعه همکاری‌های فناورانه

۲. نوآوری اختصاصی  (نوآوری‌های که مختص گروه خاصی می‌باشد)

او همچنین افزود: «خوشبختانه معاونت علمی پذیرای تجارب پیاده‌سازان نوآوری باز است و ایده‌های آن‌ها را بکار می‌گیرد.»

علیرضا بازارگان، مسئول تحقیق و توسعه شرکت نورویژه نیز در پایان این نشست ضمن تاکید بر بکارگیری نوآوری باز در سازمان‌ها عنوان کرد: «جایی که نیروی انسانی بیشترین نقش را داشته باشد موضوع نوآوری باز مطرح خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.