۷۴ درصد شهروندان حداقل یکبار مشتری کسب و کارهای آنلاین بودهاند
در نخستین دورهمی خبرنگاران آماری از رشد مشتریان خدمات آنلاین ارائه شد
نخستین دورهمی خبرنگاران به همت جشنواره وب و موبایل ایران، روز چهارشنبه 23 مرداد در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد.
میلاد احرامپوش، همبنیانگذار جشنواره وب وموبایل ایران، آرش افشین، مدیرمرکز نوآوری آوا و جمعی از خبرنگاران دراین نشست حضورداشتند.
درآغاز نشست احرامپوش با اشاره به اینکه رویداد هفت شهر نام یکی از بخشهای جشنواره وب وموبایل ایران است، توضیح داد: «این رویداد با هدف کمک به رشد اکوسیستم استارتاپی ایران طراحی شده است. طبق برنامهریزیهای انجام شده قراراست از مرداد 98 تا زمان اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران کنفرانسهای یک روزه هفت شهر با موضوع بررسی مشکلهای اکوسیستم در شهرهای مختلف برگزارشود. اولین کنفرانس هفت شهر هم روز پنجشنبه ۲۴ مرداد در شهر اصفهان برگزارشده و بیش از 300 نفر در این رویداد شرکت کردهاند. حامیان آن اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی، سازمان ملی کارآفرینی و اتاق بازرگانی اصفهان هستند.» او در ادامه افزود: «دومین کنفرانس استانی هفت شهر نیز ۷ شهریور در زنجان برگزار خواهد شد.»
در ادامه این نشست افشین مدیرمرکز نوآوری آوا، به بررسی تغییرات کسب و کارهای آنلاین و تغییر رفتار مصرف کننده بین سال های ۹۴ تا ۹۷ در افراد بالای ۱۵ سال پرداخت و گفت: «طبق گزارشی که توسط بخش تحقیقات بازار شرکت emarc انجام شده است، دسترسی به اینترنت در این ۳ سال 49 درصد و استفاده از تلفن همراه هوشمند نیز ۷۰ درصد رشد داشته است. ۳۸ درصد مردم گفتهاند که زندگی بدون اینترنت و تلفن همراه هوشمند را متصور نیستند. طبق این پژوهش ۷۵ درصد از جامعه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. در سال ۹۷ شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و نرمافزارهای موسیقی بالاترین نفوذ را در بین کاربران تلفن همراه / تبلت داشتهاند.»
وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد از شهروندان حداقل یکبار مشتری کسب و کارهای آنلاین بوده اند، افزود: «طبق این پژوهش، خریداران فروشگاههای اینترنتی با ۲۱۴ درصد و پس از آن مشتریان حملونقل آنلاین با ۱۶۶درصد بیشترین میزان رشد را داشتهاند که ۴۰ درصد این آمار مربوط به حوزه تاکسیهای آنلاین است. در بین برندهای متعدد رزرو آنلاین تاکسی اسنپ با ۸۴ درصد بیشترین نفوذ را داشته است تپسی با ۱۹ درصد و تاچسی با ۵ درصد و ماکسی با ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.»
اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آیچیزها دنبال کنید
افشین در ادامه به ضریب نفوذ دریافت خدمات آنلاین در میان نوجوانان و جوانان پرداخت و گفت: «نتایج پژوهش نشان میدهد افرادبالای 15 سال ساکن شهرهای اصلی در سال 97، حدود 40درصد آنان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین خریداری کردهاند و اغلب این خریدها از کانالهای تلگرامی و وب سایتها انجام شده است . میزان خرید آنلاین مردم به ترتیب از سایتهای دیوار، دیجی کالا، تخفیفان و شیپور است. جالب است بدانید طبق این گزارشها در خریدهای آنلاین محصولات فرهنگی هنری مانند کتاب، بلیط کنسرت و .. در رتبه اول و پوشاک نیز در رتبه دوم قرار دارد.»
افشین درباره آنلاین شدن خدمات گردشگری نیز گفت: «براساس گزارش مذکور، 41 درصد از کسانی که در سال ۹۷ سفر هوایی داشتهاند بلیط هواپیما را به صورت آنلاین خریدند. در این حوزه نیزسایتهای الی گشت و علی بابا در رتبههای اول و دوم هستند. ۵۶ درصد آنان هتل را به صورت آنلاین رزرو کردند که ۱۶ درصد به طور مستقیم از سایت هتل و ۱۵ درصد نیز از سایت اقامت ۲۴ رزرو خود را انجام داده اند.»
مطالب مرتبط:
-
کدام استارتاپها ادغام میشوند؟
-
سهم علی بابا از فروش بلیت هواپیما آب رفته؟
-
بازار را از سایتهای تخفیف گروهی خواهیم گرفت!
چقدر آمار جالبی بود … من انتظار دیوار بیشتر خرید بشه تا دیجی کالا نداشتم البته به نظرم طبیعیه چون تو دیوار هر کسی قدرت فروش داره و با قیمت های متفاوت بقیه میتتونن خرید کنن
آمار جالبی بود …
تا ۵ سال دیگه شاید ۱۰ درصد به صورت سنتی خرید کنند