وبینار جایگزینی برای رویداد حضوری

آیا برگزاری وبینار جایگزین خوبی برای رویدادهای حضوری است؟

اولین رویداد تخصصی وبیناردی 21 مهر به همت استارتاپ ایسمینار در تالار مولانا دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل و موسس ایسمینار درباره اهداف این رویداد به خبرنگار آی‌چیزها گفت: «ایسمینار 2 سال به صورت غیر متمرکز و 4 سال است به صورت متمرکز در حال فعالیت است. تمرکز ما در ایسمینار ایجاد فرهنگ برگزاری وبینار است. در همین راستا ما امروز 21 مهرماه 98 مصادف با تولد ایسمینار تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتیم.

در دنیا یک استراتژی به نام follow the rabit  برای حل این مسائل وجود دارد؛ به این صورت که راه‌حل‌‌های جدید یا آنلاین را به کسب‌وکارهای سنتی به روش سنتی خودشان معرفی کنیم.

در حوزه فعالیت ما روش سنتی به معنی برگزاری رویداد حضوری است. به دنبال همین استراتژی در این رویداد حضوری از همه کسانی که با وبینار آشنایی نداشتند و یا فعالان اکوسیستم، اینفلوئنسر و وبلاگرها دعوت کردیم مزایای وبینار و تفاوت این دو سیستم را برای آنها بگوییم.

برای مثال آن‌ها می‌توانند در وبینار به جای 400 نفر، 4 هزار نفر را به همایش خود دعوت کنند و هزینه‌های آن‌ها کمتر می‌شود. همچنین محدودیت مکانی وجود ندارد و از سراسر کشور و دنیا می‌توانند در وبینار مربوطه شرکت کنند. قصد داریم این رویداد را هرساله روز تولد ایسمینار برگزار کنیم.»

وبینار
محمدرضا فهیمی، مشاور بازاریابی محتوا

وبینارچیست؟

محمدرضا فهیمی، مشاور بازاریابی محتوا، نخستین سخنران این رویدادبود. وی در توضیح وبینار گفت: «اولین سوالی که افراد می‌پرسند، این است که وبینار چیست. وبینار یک رویداد است که بر پایه وب برگزار می‌شود یعنی برای برپایی آن نیاز به دسترسی وب دارد. یک وبینار بر پایه وب می‌تواند در قالب‌های مختلف از جمله آموزش برگزار شود.»

فهیمی ضمن مقایسه وبینار با رویدادهای حضوری توضیح داد: «در رویدادهای حضوری شما باید به دنبال یک فضای مناسب برای برپایی رویداد خود باشید که همین مرحله دردسرها و همچنین هزینه‌های زیادی به یک کسب‌وکار وارد می‌کند. از سمت دیگر امکان حضور همه افراد در یک رویداد وجود ندارد؛ اما در مقابل به کمک وبینار این فرصت را دارید که رویداد خود را در هر فضایی مانند خانه، محل کار یا کافی شاپ با هر تعدادی برگزار کنید.»

وبینار
مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل و موسس ایسمینار

در ادامه این رویداد اوهانجانیانس، موسس و مدیر ایسمینار درباره مزیت‌های وبینار گفت: «در کنار کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، شما با کمک وبینار می‌توانید یک محتوا را در اختیار جمعیت وسیعی بدون هیچ تفاوتی بگذارید. با این روش افراد با هر شرایط و در دورترین نقطه از جهان هم می‌توانند به یک محتوا دسترسی داشته باشند.» او در ادامه اضافه کرد: «رمز موفقیت برگزاری یک وبینار این است که بدانید وبینار را چه زمانی، با چه موضوعی و برای چه جامعه هدفی برگزار میکنید.»

وبینار

در این رویداد پنلی با عنوان «وبینار برای کسب‌وکارها» با حضور حسن سیدی، تجارت پیشه آنلاین شرکت ابرآروان؛ میثم زرگرپور؛ فعال در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های استارتاپی و هم‌بنیانگذار پادکست ۱۰ صبح، اشکان بروج؛ بنیانگذار آکادمی گردشگری ایران و مدیر بازاریابی لست سکند، میلاد اسلامی‌زاد؛ موسس و مدیرعامل نویسش و با مدیریت آرش برهمند برگزار شد.

به گفته سیدی، وبینار نمی تواند به صورت صددرصد جایگزین رویدادهای فیزیکی باشد؛ اما در حوزه‌هایی مانند آموزش یا معرفی محصول می‌تواند گزینه خوبی باشد. او با اشاره به وبینارهای که در ابرآروان برگزار شده گفت: «تا کنون دو وبینار برگزار کرده‌ایم و تصمیم داریم که در انتهای هر فصل هم برگزاری چنین رویدادهایی را ادامه دهیم. برگزاری وبینار در صرفه‌جویی وقت و کمک برای گرفتن مشتریان جدید باکیفیت کمک بسیاری به ما کرده است.»

هم‌بنیانگذار پادکست ۱۰ صبح هم در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز شرکت‌های‌ استارتاپی برای گرفتن ارتباط و شبکه سازی در یک رویداد آیا برگزاری وبینار به ضرر آنها نخواهد بود، گفت: «بستگی دارد که از وبینار برای برگزاری چه رویدادی استفاده شود. اگر در بخش آموزش از وبنیار کمک گرفته شود بهترین خروجی برای یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. باید مفهوم و ظرفیت وبینار را در چارچوب خودش دید نه اینکه مانند بلاک‌چین بگوییم که این تکنولوژی راه‌حل تمام مشکلات است.»

بروج نیز درباره ماندگاری وبینار گفت: «افراد کمی در صنعت گردشگری با وبینار آشنایی دارند و تاکنون تنها یک وبینار در این حوزه برگزار شده است. ماندگاری مطالب و محتوا روی وبینار ۲۰ برابر ماندگاری محتوا روی پلتفرم‌های آنلاین است. از سوی دیگر مخاطب ارتباط آنلاین مانند لایو اینستاگرام عام هستند ولی وبینار مخاطبان خاص و مشخصی دارد.»

موسس و مدیرعامل نویسش هم اعلام کرد که که برگزاری وبینار برای بیزنس‌های B2C مناسب نیست؛ اما برای بیزنس‌های B2B گزینه خوبی خواهد بود چرا که به جذب مشتریان جدید یک کسب‌‌وکار کمک می‌کند.

وبینار
علیرضا ابراهیمیان،‌مدیر رشد تپسل

در ادامه این رویداد هم علیرضا ابراهیمیان،‌مدیر رشد تپسل، از اشتباهات و تجربیات خود در برگزاری وبینار گفت و بیان کرد: «نباید برای انتشار وبینار خود از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که امکان دسترسی به آنها سخت است. برای مثال وقتی من اولین وبینار خود را برگزار کردم از تلگرام برای انتشار آن استفاده کردم. این درحالی بود که این پلتفرم در ایران فیلتر است.»

او ادامه داد: «وبیناری موفق است که در زمان مناسب، با هزینه مناسب برگزار شود و اطلاع رسانی برگزای آن هم بسیار قوی باشد. همچنین انتخاب موضوع دقیق و مشخص بودن مخاطب هدف هم نقش مهمی در موفقیت برگزاری یک وبینار دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.