اخبار و گزارش هااکوسیستم ایرانرویداد

از هر ۱۰ وب‌سایت فارسی ۷ تا وردپرسی هستند

وردپرسوردپرس

رویداد حوزه وردپرس ایران (WPsummit) برگزار شد

گردهمایی فعالان حوزه  وردپرس ایران (WPsummit) روز جمعه ۶ دی ماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران در تالار جابر حیان برگزار شد.

در این گردهمایی کارشناسان و استارتاپ‌های این حوزه حضور داشتند و در مورد مزیت‌ها و اینکه چگونه با وردپرس می‌شود کسب‌وکار راه انداخت، صحبت کردند. همچنین در این گردهمایی پنلی برگزار شد که سخنرانان آن، محمد مظاهری، معاون فنی گرین‌وب فرشاد اسماعیلیان، بنیانگذار هاست‌ایران، هادی مبینی، بنیانگذار پارس‌پک، محمدعرفان شمسی، مدیر فنی تیم رایانش ابری آروان بودند.

رسول قربانی

از کامیونیتی وردپرس در دنیا دور هستیم

در این رویداد رسول قربانی، سردبیر راه پرداخت هم حضور داشت. از سال ۸۸ ایده این کسب‌وکار را در ذهن داشتند که در سال ۹۰  این خبرگزاری را راه‌اندازی کردند. رسول قربانی در مورد کسب‌وکارشان می‌گوید: «وقتی کار را شروع کردیم همه سی‌ام‌اس را پیشنهاد می‌دادند و وردپرس را توصیه نمی‌کردند، اما ما آمدیم ترس‌هایمان را کنار گذاشتیم و از وردپرس استفاده کردیم و الان در ۱۰ پایگاه تخصصی رتبه اول را داریم.»

او در مورد مهم‌ترین شاخص عملکردی‌شان در راه‌پرداخت تاکید می‌کند: «بیزینس ما کسب‌وکار است و هر کسی برای شاخص کلیدی برای عملکرد خود دارد و این شاخص برای ما، سود است. به این صورت که من سود را نگه می‌دارم، بنابراین در هزینه محدود هستم و با کمترین هزینه موجود کار می‌کنم. در کل ما منابع مالی را محدود دیدیم.» به گفته او، در کسب‌وکار سه رویکرد وجود دارد؛ سرمایه، بهره‌وری و نوآوری که ما نوآوری را انتخاب کردیم.

سردبیر راه پرداخت با ابراز رضایت از اینکه ۹ سال پیش وردپرس را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده است، می‌گوید: «اما مشکلاتی مانند تحریم و کپی‌رایت و نوآوری وجود دارد. متاسفانه ما از کامیونیتی وردپرس در دنیا دور هستیم.»

به عقیده او، نوآوری یعنی خلق پیشنهاد جدید و عملی. رسول قربانی معتقد است معمولا نوآوری در سه چاه می‌افتد؛ محصول پرقابلیت مثل گوگل، نوآوری مفت، گنج پنهان مثل بلاکچین و بیت‌کویین، مرده متحرک که کاربری ندارد، اما اتفاقی که افتاد ووردپرس درون هیچ چاهی نیفتاد.

امین اسماعیلی

سئو برای ما شده یک عدد

در این گردهمایی که امین اسماعیلی، مدیر خلاقیت وب‌سیما نیز حضور داشت، خود را دولوپر سئو معرفی کرد. به نظر او، قاتل محتوای فارسی yoast  است و وقتی بلد نیستیم چطور از آن استفاده کنیم مثل یک چاقوی بُرنده عمل می‌کند.

او می‌گوید: «yoast اسلحه خطرناکی است وقتی کلمات را بدون هدف به سوی مخاطب شلیک می‌کند، همچنین اعتیاد کشنده است وقتی چراغ سبز را معیار کیفیت محتوا می‌دانیم و کاربر را فراموش می‌کنیم.»

به گفته او، ما ابزار را گرفتیم، اما آموزش ندیدیم. سئو برای ما شده یک عدد. اگر پلاگینی مثل Yoast نبود، الان محتوای باکیفیتی تولید می‌کردیم.

پنل هاست ایران یا خارج

در این گردهمایی پنلی هم برگزار و در مورد قطعی اینترنت که دغدغه اصلی این روزهای کسب‌وکارهای آنلاین است، صحبت شد.

محمدعرفان شمسی، مدیر فنی تیم رایانش ابری آروان در این مورد گفت: «در روزهای قطعی اینترنت تیم‌های ما شبانه‌روز تلاش می‌کردند سرویس پایدار و کسب‌وکارهای آنلاین آپ باشند. اما متاسفانه از ما انتقاد می‌کردند که ما کاسب تحریم هستیم و با دولت همراهی می‌کنیم.»

او معتقد است، در ایران باید نگاهی فراتر از فنی و نگاه سیاسی داشت. مثل کتاب «بازی بی‌نهایت» ما وارد بازی شده‌ایم که باید دوام بیاوریم، فرقی هم نمی‌کند در ایران باشد یا خارج از ایران.

فرشاد اسماعیلیان، بنیانگذار هاست‌ایران، هم می‌گوید: «اتفاقی که برای اینترنت افتاد همه را دچار شوک کرد. یک سال پیش برای جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقاتی مسئولان برای پایداری اطلاعات شبکه ملی جلسه‌ای برگزار کردند که گویا نتیجه‌ای نداشت.» او ادامه می‌دهد: «ما در چند ساعت اول مشکلاتی در دیتاسنتر داشتیم، اما صبح آن روز دیدیم سایت خبرگزاری‌های داخلی هم بالا نمی‌آید.» به گفته او، هاستینگ‌ها برای رقابت خودزنی می‌کنند، یعنی خدمات را ارزان‌تر می‌فروشند و سرویس‌های ما نسبت به خارج از کشور ارزان‌تر است.

او ادامه می‌دهد: «ما مشکلی با خرید سخت‌افزار و واردکردن تکنولوژی از خارج از کشور نداریم، اما هزینه‌ها خیلی بالاست، یکی دیگر از مشکلات این است که وقتی درخواست سخت‌افزار از خارج از ایران می‌دهیم ۵ الی ۶ هفته طول می‌کشد تا به دست ما برسد و اگر هم بخواهیم از کانال رسمی وارد کنیم هزینه گمرک خیلی زیاد است.»

به عقیده او، تعدد ضابطان و نهادها یکی از دغدغه‌های هاست است. به گفته وی، قانون، شرکت سرویس‌دهنده را مسئول می‌داند به همین خاطر ما از مشتری‌های خود مدارک احراز هویت می‌گیریم.»

از نظر هادی مبینی، بنیانگذار پارس‌پک، ما شرکت خصوصی هستیم و برخی مسائل مانند فیلترینگ از دست ما خارج است. مراکز دولتی دیتاسنتر دارند و نیازی به شرکت‌های خصوصی که در رابطه با هاست فعالیت می‌کنند، ندارند. هاستینگ‌ها سود خاصی ندارند، فقط سعی می‌کنیم ارزش سهاممان را حفظ کنیم. او تعدد نهادها در این حوزه  یکی از دغدغه‌های اصلی می‌داند.

مبینی ادامه می‌دهد: «گوگل یک مزیتی که دارد الگوریتم‌هایش شفاف نیست. ما باید بیشترین اهمیت را به یوزرهای خود بدهیم، چراکه سرعت سایت برای مخاطب مهم است. گوگل در این زمینه فرهنگ و مشکلات ایران را کاملا درک می‌کند. به نظر من هاست باید داخلی باشد.» او همچنین با اشاره به چالش‌های هاستینگ‌ها می‌گوید: «دیتا سنتر در ایران تقریبا پر شده و برخی، سرویس‌ها را گران‌تر از خارج از کشور ارائه می‌کنند.» او هم در مورد احراز هویت یوزرها می‌گوید:  «به ما گفتند برای رصد هویت مشتری‌ها به سامانه شاهکار وصل شویم.»

محمدعرفان شمسی هم در مورد اینکه هاست داخل باشد یا خارج، می‌گوید: «هیچ استدلالی وجود ندارد برای اینکه هاست داخل باشد یا خارج، فقط باید هر کاری کرد بیزینس شما اپ باشد.»

دیگر سخنران این گردهمایی مصطفی پورعلی، هم‌بنیانگذار رشدانا، راهبر رشد ارگانیک کسب‌وکار اینترنتی و استارتاپ بود.

مصطفی پورعلی

اکتشاف یازده ساله

مصطفی پورعلی بعد از ۱۱ سال آزمون و خطا در کسب‌وکار خود به این نتیجه رسیده که ووردپرس بیزینس را نجات می‌دهد. او آماری در مورد وردپرس داد: از هر ۱۰ وب‌سایت فارسی ۷ تا وردپرسی هستند. از هر ۱۰ استعلام حدود ۴ استعلام فروشگاه است؛ محصولات فیزیکی، دیجیتالی و فروش خدمات. از هر ۱۰ فروشگاه اینترنتی ۵ فروشگاه از محبوبیت ووکامرس برخوردارند. در بهترین حالت یک طراحی اختصاصی سایت وردپرس ۱۰۰ نفر ساعت زمان می‌برد و هزینه طراحی سایت یک میلیون و پانصد و شصت تومان می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «شرکتی که حوزه کاری‌اش طراحی سایت است برای رسیدن به سود باید فروش بیشتر خدمات را در برنامه خود داشته باشد، مثل تولیدمحتوا و آموزش سئو، سود بیشتر روی پروژه، کوتاه‌کردن زمان انجام پروژه.»

علی حاج‌محمدی

ارزش یک بیزینس به ارزش‌افزوده آن است نه پلتفرمی که استفاده می‌کند

علی حاجی‌محمدی، بنیانگذار همیار وردپرس هم که در این رویداد حضور داشت در مورد اینکه چرا از وردپرس استفاده می‌کنیم، می‌گوید: «چون رایگان است، قابل‌اعتماد است و محدودیتی در وردپرس وجود ندارد.»

او با اشاره به اینکه ۳۵درصد سایت‌های دنیا از وردپرس استفاده می‌کنند، درباره دلایل اینکه چرا وردپرس برای استارتاپ مناسب است، تاکید می‌کند: «برای فروشگاه‌های اینترنتی مناسب است، برای گوگل بسیار بهینه است و برای ساخت اپلیکیشن نیز مناسب است.»

به گفته او، سال ۲۰۱۵ ووکامرس توسط شرکت مادر وردپرس اتوماتیک خریداری شد. ووکامرس با تمام درگاه‌های بانکی و سیستم حمل‌ونقل ایرانی مانند پست سازگار است.

علی حاج‌محمدی در پاسخ به این  سوال که چرا وردپرس در ایران، انتخاب اول استارتاپ‌ها نیست؟ می‌گوید: «چون هزینه راه‌اندازی کمی دارد، زمان کمتری راه‌اندازی می‌شود و نیاز به تیم کمتری دارد، بنابراین برخی به این دلایل این پلتفرم را قبول ندارند، در حالی که ارزش یک بیزینس به ارزش‌افزوده آن است نه پلتفرمی که استفاده می‌کند. باید در مورد کاربرد وردپرس فرهنگ‌سازی شود.»

او در ادامه استارتاپ‌هایی که در خارج و داخل کشور با وردپرس ساخته شده‌اند را معرفی کرد: بک کرانج، معروف‌ترین مجله آی‌تی ایران، والت‌دیزنی، انگری‌بردز و فنجان‌های جوکو و استارتاپ‌های داخلی کشور: فدراسیون والیبال، فرادرس (وب‌سایت آموزشی)، همیارآکادمی، دیجیاتو و چطور.

پاسخی بگذارید