ویاودیها و پزشکیها، پرنصبهای کافه بازار
تحلیل فهرست 10 اپلیکیشن محبوب خردادماه
کافهبازار بزرگترین فروشگاه اپلیکیشنهای اندرویدی ایران است. فروشگاهی که آمار نصب اپلیکیشن آن از نصف جمعیت کشور پیشی گرفته و فعالان اکوسیستم استارتاپی و کسبوکارهای آنلاین در هر حوزهای که وارد شوند و اپلیکیشنی راه بیندازند نمیتوانند آمارها و اقتضائات رقابت در آن را نادیده بگیرند.
آمارهای کافهبازار همیشه برای صاحبان کسبوکارهای آنلاین و البته سرمایهگذارهای آنها، مهم، پر از نکته و الگو بوده. اینکه چه حوزههایی از اقتصاد روبهرشد آنلاین کشور با اقبال کاربران ایرانی مواجه شده و کدام کسبوکارها زودتر یا بیشتر توانستهاند نتیجه سرمایهگذاریهای خود را بگیرند نکاتی است که با بررسی آمارهای این سایت پربازدید و پرطرفدار میتوان دریافت. اگرچه کافهبازار مدتی است که با راهاندازی سایت بینش تلاش کرده گزارشهای تحلیلیتری از آمارها و روندها و ماجراهایی که در این فروشگاه میگذرد را در اختیار کسبوکارها بگذارد اما هنوز رجوع به رنکینگ برترینهای هر ماه کافهبازار میتواند جذاب باشد.
بیایید ببینیم در خرداد 1400 کدام صنعتهای آنلاین در کافهبازار رشد بیشتری داشته و در صدر فهرست 10گانه پرنصبترین اپهای ایران قرار گرفتهاند.
ویاودی و ویدئو: بازاری در اوج
این روزها شهرهای بزرگ پر شدهاند از بیلبوردهایی سریالهایی که ستارگان آنها روزگاری نهچندان دور تنها در فیلمهای سیتمایی حاضر بودند بازی کنند. سریالهایی پرخرج و پرستاره که سازنده آنها نه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بلکه ویاودیها و پلتفرمهای آنلاین هستند. پلتفرمهایی که در صدر آنها فیلیمو قرار گرفته که هم سریالهای زیادی را قرار است در سال 1400 بسازد و هم اپلیکیشن اندرویدیاش در کافهبازار پشت سر دیوار که مدتهاست رتبه یک نصب را از آن خود کرده؛ دومین اپ پرنصب خردادماه ایران بوده است.
اما رقیب قدرقدرت فیلیمو یعنی نماوا، همانطور که در برنامه سازی و سریالسازی در تعقیب فیلیموست در کافهبازار و در رقابت نصب گرفتن هم سایهبهسایه آن آمده و سومین اپ پرنصب ایران در آخرین ماه بهار بوده است.
رقابت ویاودیها این روزها با ورود بازیگران تازه آنهم با سرمایهگذاریهای چندصدمیلیاردی دیگر تنها محدود به فیلیمو و نماوا نیست. فیلمنت یک ویاودی تازهوارد است که این روزها در حال سریالسازی و برنامهسازی است اگرچه هنوز تا رسیدن به جایگاهی که بتواند سهم بازار قابلتوجهی بگیرد راه درازی دارد. اما این کسبوکار آنلاین در خردادماه با رشد 5 برابری در نصب، توانسته اپلیکیشن اندرویدی خود را در جایگاه پنجم پرنصبترینهای کافهبازار بنشاند.
اما سهم آنلاینهای مرتبط با ویدئو از 10تای برتر کافهبازار فقط به ویاودیها خلاصه نمیشود. در این لیست اپلیکیشن آنتن که روی پخش زنده مسابقات مختلف ورزشی تکیه دارد در جایگاه هفتم قرار گرفته و اپلیکیشن آپاراتکودک هم رتبه دهم را به دست آورده تا نیمی از ده اپلیکیشن پرنصب خردادماه ایران در گوشیهای اندرویدی متعلق به بازار ویدئو باشد.
محبوبیت تمامنشدنی سلامت و تناسب اندام
در کنار دیوار و شیپور که یکی رتبه اول و دیگری رتبه ششم پرنصبها را از آن خود کردهاند، طاقچه (در حوزه کتاب و مجلات) در رتبه چهارم، کرفس (تناسب اندام) در رتبه هشتم و گهواره (سلامت مادر و نوزاد و بهداشت بارداری) در رتبه نهم قرار گرفتهاند.
کرفس و گهواره در حوزه سلامت و تناسب اندام و بارداری هستند. نشانهای از ادامه اقبال ایرانیها به نصب اپلیکیشنهای سلامت در روزهایی که تب و تاب ماههای ابتدایی کرونا هم فروکش کرده و آن هیجان اولیه برای ورزش در خانه و داشتن رژیمهای سلامت روزانه کمتر شده است.
اگرچه مدتهاست که گفته میشود برخی اپهای حوزه تناسب اندام و سلامت صرفا با مارکتینگ قوی و استفاده از روشها و ابزارهای نصبگیری مختلف، خود را در میان پرنصبها نگه داشتهاند اما نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که هنوز سلامت یکی از حوزههای جذاب و پرمشتری آنلاین حداقل در فضای اندرویدی است؛ هرچند برخی از آمارهای آن چندان واقعی نباشد.
بازاری که این روزها هرچند دیر اما با چراغ سبز وزارت بهداشت تا حدی گرفتاریهای قانونگذاریاش در حال برطرف شدن است و همین موضوع میتواند انگیزهای باشد برای تیمها و سرمایهگذارهای استارتاپی که بیش از گذشته به این حوزه ورود کنند. کسبوکارهای بزرگتری چون اسنپ و دیجیکالا هم که در ماههای گذشته با برخی مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دست به گریبان بودهاند حالا بیشتر از همیشه امیدوارند که بتوانند بخشی از سهم بازار بزرگ سلامت آنلاین کشور را از آن خود کنند.
وقتی کرفس و گهواره ۲۰۰ هزارتایی رو در کنار پذیرش۲۴ پانصد هزارتایی مقایسه کردم فهمیدم به گزارشتان خیلی نباید اتکا کرد