پیربابا مدیر ایستگاه صلواتی

گپی با سیدرحیم هاشمی ناظر پروژه پیربابا که برای زائران اربعین طراحی شده است

پیربابا یک بازی سرگرمی در حوزه مدیریت منابع غذایی و تولید شده توسط تیم مارس است که با هدف کمک به آماده‌سازی موکب‌داران اربعین و  تحت حمایت مرکز بازی سازمان فضای مجازی سراج تولید شده است. مجموعه استودیو مارس در سال ۹۵ توسط چند دانشجو شکل گرفته و یک گروه مستقل است که در حوزه‌ تولید بازی فعالیت دارد. گروه مارس که  بازی‌های سربازان سفید و مدافعان آزادی را در کارنامه خود دارند، یک هفته‌ای می‌گذرد که اپلیکشین پیربابا را در کافه بازارمنتشر کرده‌ است.  امیرحسین اطاعت به‌عنوان مدیرپروژه و بنیانگذار و سیدرحیم هاشمی به عنوان ناظر تولید در تیم مارس فعالیت می‌کنند.

سیدرحیم هاشمی، ناظرتولید تیم مارس درباره تیم و  تجربه تولید بازی گفت : «در حال حاضر۳نفر به‌صورت ثابت در هسته تیم فعالیت دارند چند نفر دیگر هم به‌صورت دورکاری، آنلاین و حتی در خارج از کشور همکاری می‌کنند. تیم مارس متشکل از یک فنی‌کار، طراح بازی برای شکل‌دهی اتفاقات و طراح مفهومی است. اولین تجربه تولید بازی گروه مارس، بازی سربازان سفید برای مبارزه با بیماری سرطان بود. کمی بعد بازی مدافعان آزادی در سال ۹۶ منتشر شد و در جشنواره گیم تهران، نامزد بهترین دستاورد هنری دوبعدی شد. این بازی به عنوان دومین تجربه تیم مارس، یک بازی اکشن کژوال چند مرحله‌ای در رابطه با مدافعان حرم است که برای اولین‌بار چهره شهدا از جمله شهید حججی، شهید چمران و حتی سردار سلیمانی را به صورت فانتزی شبیه‌سازی کرده است. در مدافعان آزادی بازیکن بعداز تیراندازی ، کشتن تروریست‌ها، شکست دادن دشمنان و غول مرحله آخر وارد مرحله بعد خواهد شد. قابلیت این بازی این است که به‌صورت آنلاین و دو نفر به‌طور همزمان می‌توانند در یک تیم در مقابل تروریست‌ها، بجنگند. در واقع مفهوم نهفته در بازی مدافعان آزادی این است که با افزایش توان و هم‌افزایی دشمن سریع‌تر شکست خواهد خورد. بازی مدافعان آزادی،۲۵۰هزار دانلود و ۵۰هزار نصب فعال داشته است.»

پیربابا
صداگذاری در پیربابا با لهجه‌های متفاوت

هاشمی هم چنین درباره ماهیت وجزئیات بازی پیربابا گفت: «پیربابا یک بازی کژوال در حوزه مدیریت منابع غذایی است که مشابه ایرانی و خارجی هم دارد. در بازی‌های مشابه داخلی یا خارجی، بازیکن باید مانند یک رستوراندار میهمانان را مدیریت یا از آن‌ها پذیرایی کند. اما ما در پیربابا سعی بر ایجاد تغییر مفهومی در بازی داشته‌ایم و این هدف را مطابق با تعالیم و سنت داخل کشور مانند ایستگاه‌های صلواتی، که در دنیا کمتر شناخته شده، محقق کرده‌ایم. بازیکن در بازی پیر بابا رستوراندار نیست بلکه ایستگاه صلواتی را هدایت می‌کند. بازیکن در ایستگاه صلواتی تحت نظارت فردی به‌نام پیربابا، به ارائه خدمت می‌پردازد. این بازی ۴ منزل در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و کربلا دارد و هر منزل شامل ۴۰ مرحله است که این مراحل به‌ترتیب سخت‌تر خواهد شد. داستان از این قرار است که پیربابا مدیر ایستگاه صلواتی است و بازیکن بعد از مراجعه به پیربابا،  از راهنمایی‌های او استفاده و نذری‌ها را به زائران تعارف می‌کند. در هر منزل با توجه به سنت، فرهنگ و طبع غذایی شهر موردنظر خدمات متفاوتی ارائه می‌شود. در پیربابا سعی کرده‌‌ایم لهجه‌های مختلف را در صداگذاری پیاده کنیم تا جذابیت و درون‌مایه طنز بازی افزایش پیدا کند. در نهایت اگر بازیکن بتواند از عهده مسئولیت‌هایش خوب بربیاید، به عنوان جایزه می‌تواند در مواکب کربلا در ایام اربعین به ارائه خدمت بپردازد و موکب‌داری را تجربه کند.»

پیربابا
انیمیشن پیربابا

ناظر پروژه پیربابا درباره استقبال از این بازی و مدل درآمدی آن نیز گفت: « با وجود اینکه فقط یک هفته از انتشار اپلیکشین پیربابا می‌گذرد توانسته‌ایم حدود ۳۰۰۰کاربر جذب کنیم و تاکنون در کافه‌بازار امتیاز ۴.۷ از ۵ امتیاز را کسب کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲۰۰هزار نصب را هم خواهیم داشت.  علاوه بر این اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد پتانسیل لازم برای توسعه بازی به منزل‌هایی در شهرهای دیگر را هم داریم. نصب بازی پیربابا کاملا رایگان است اما پرداخت درون برنامه‌ای دارد از این طریق که بازیکن به عنوان موکب‌دار برای اینکه بتواند خدمات بهتری ارائه دهد باید تجهیزات موکبش را ارتقا دهد. البته بخشی از درآمد تیم ما هم از طریق تبلیغات تامین می‌شود علاوه بر این افراد می‌توانند در تهیه نذری هم شراکت داشته باشند. ۱۰درصد از عواید حاصل از بازی پیربابا نیز صرف مسیر اربعین خواهد شد.»

گفت‌وگو: هدی فالنجی

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.