وزارت ارتباطات مجری طرح اشتراک‌گذاری دیتا

چالش‌های اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های شهری

چالش‌های‌ اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های شهری محور پنلی بود که در حاشیه سومین نمایشگاه تهران هوشمند برگزار شد. در این پنل ژوبین علاقه‌بند، مدیرعامل اسنپ، محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران، بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران، جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور حضور داشتند.

محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران در رابطه با مهم‌ترین موانع قرار دادن آی پی آی های شهری گفت: «نسل اول ای‌پی‌‌آی‌ها ارائه شده خیلی نیازسنجی نشده بود اما به اخیرا سرعت استفاده از ای‌پی آی‌ها را بالا بردیم و کسب‌وکارهای می‌توانند داده‌ها را تست کنند.»

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران با موضوع سازمان متولی یکپارچگی مدیریت در داده‌های شهری گفت:« عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی برای دسترسی داده یک معضل است و باید به دنبال راه‌حل باشیم. در نهادهای دولتی منطقی حاکم است مبنی بر اینکه داده‌های سازمانی جز دارایی ها است و  مبادله آن باید سودآور باشد. در زمینه اشتراک‌گذاری داده تا اراده‌ای از بالاترین راس مجموعه وجود نداشته باشد وزارت ارتباطات کاری از پیش نخواهد برد. همانطور که در شهرداری تهران، سازمان فاوا مسئول شکل دهی به بستر در حوزه اشتراک‌گذاری داده است، در مجموعه دولت، وزارت ارتباطات مسئول اجرا در این زمینه است.»

در زمینه اشتراک‌گذاری داده تا اراده‌ای از بالاترین راس مجموعه وجود نداشته باشد وزارت ارتباطات کاری از پیش نخواهد برد. همانطور که در شهرداری تهران، سازمان فاوا مسئول شکل دهی به بستر در حوزه اشتراک‌گذاری داده است، در مجموعه دولت، وزارت ارتباطات مسئول اجرا در این زمینه است.

ژوبین علاقه مند، مدیر عامل اسنپ در این پنل در رابطه با دسترسی به داده‌ها گفت: «تاکسی‌های اینترنتی‌ به‌طور کلی زیان‌ده هستند و صرفا با یک کسب‌وکار خود نمی‌توانند سودده باشند اما با فروش دیتا و کسب‌وکار جانبی می‌توانند سودآوری داشته باشند.شهرداری به ما اعلام کرده است برای تهیه نقشه می‌توانیم داده‌ها را خریداری کنیم.»

نماینده شورای شهر تهران در رابطه با سیاست شهرداری برای اشتراک‌‌گذاری داده گفت: «سیاست اصلی شهرداری بر روی اعطای داده‌ها به کسب‌ وکارها به صورت رایگان  متمرکز شده است مگر در موارد استثنا که باید برررسی‌های لازم انجام گیرد.»

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران در این پنل تاکید کرد:«ما برای بخشی از فعالیت‌ها و از جمله احراز هویت، داده‌ها را از ثبت احوال خریداری می‌کنیم اما کاملا رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.»

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشوردر پنل چالش‌های‌ اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های شهری گفت: «کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک،حوزه اختلافات بین دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرده است. احراز هویت  به این دلیل که جز خدمات پایه محسوب می‌شود باید به صورت رایگان در اختیار کسب‌ وکارها قرارگیرد و سند احراز هویت تصویب شده است اما در اختیار قراردادن داده‌های شخصی به کسب‌وکارها خط قرمز دادستانی است.البته فعلا در حوزه بیگ دیتا قانون مشخصی نداریم.»

علاقه‌مند اضافه کرد:«تاکسی‌های اینترنتی با دیتاهای مختلفی سروکار دارند که یکی از آن‌ها اسمارت دیتا است.اسمارت دیتا، دیتایی است که می‌تواند به اشتراک گذاشته شود اما در حوزه حریم شخصی نیست. در حال حاضر اسنپ اطلاعات ذی‌قیمت ترافیکی  با دقت بالا دارد که می‌تواند در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار دهد.»

مدیرعامل اسنپ در رابطه با شرایط تبادل داده‌های ترافیکی گفت:« اطلاعات پردازش شده ترافیکی اسنپ را می‌توان در اختیار شهرداری قرار داد و این قضیه مانع از نقض حریم شخصی نمی‌شود اما اسنپ به عنوان یک کسب‌وکار خصوصی تنها با ضمیمه مجوز دادستانی می‌تواند اطلاعات شخصی افراد را در اختیار سایر بخش‌ها قرار دهد.»

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور تاکید کرد:«ارائه اطلاعات خصوصی افراد جز با دستورات جزایی خاص و‌ویژه، امکان‌پذیر نیست. دادستانی با هر کسب‌وکاری که مرتکب تخلف شود و قطعا برخورد خواهد کرد البته متاسفانه بعضی از موارد گزارش نمی‌شود.»

فرجود در ادامه گفت: «تا انتهای امسال، مشخص می‌شود کدامیک از دیتای شهری از چه طریقی منتشر خواهد شد و در حال حاضر مرکز تهران هوشمند و مرکز آمار و رصد شهری در زمینه جمع‌آوری دیتا فعالیت دارند که مرکز آمار محل رجوع داده برای حوزه شهری است. اما در رابطه با اشتراک‌گذاری داده‌ها، صرفا باز کردن دسترسی حائز اهمیت نیست بلکه بایدصحت داده‌های اشتراک‌گذاری شده نیز تایید شود.»

ارائه اطلاعات خصوصی افراد جز با دستورات جزایی خاص و‌ویژه، امکان‌پذیر نیست. دادستانی با هر کسب‌وکاری که مرتکب تخلف شود و قطعا برخورد خواهد کرد البته متاسفانه بعضی از موارد گزارش نمی‌شود.

فرجود همچنین اضافه کرد: «یکپارچگی داده نیاز به سرمایه‌گذاری برای زیرساخت دارد و ما با شورای شهر برای سرمایه‌گذاری تفاهم خواهیم کرد. استفاده از داده‌ها برای کسب‌ وکارها و استارتاپ ها یک چالش است.»

جاویدنیا در رابطه با سیاست‌های تدوین شده در راستای سهم بازار گفت: «در برخی از کشورها برای تصاحب سهم بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ سقفی تاحدود ۳۰ درصد تعیین می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.