پایان بیدود؟

فعالیت دوچرخه‌های نارنجی برای شهرداری مقرون به صرفه نیست

بیدود استارتاپی است که در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند. این استارتاپ کار خود را از ۲۷ آذر ۹۷ در منطقه ۲ تهران شروع کرده است. اما نزدیک به یک ماه است که دوچرخه‌های نارنجی بیدود در سطح شهر دیده نمی‌شود.

در پی اعتراضات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در تویتتر خود اعلام کرد: «دوچرخه‌های ‎بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی‌های اخیر جمع‌آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره‌برداری شهروندان شوند. این شرکت در برابر ودیعه مشتریان مسئولیت دارد و باید به تعهدات خود عمل کند.»

همچنین او به حمایت شهرداری از این استارتاپ‌ها تاکید کرد. در همین راستا مدیرعامل بیدود در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفته بود که در حال مذاکره با شهرداری هستند و به زودی فعالیت خود را شروع خواهند کرد؛ ولی به نظر می‌رسد بعد از حدود یک هفته این مذاکرات به نتیجه نرسیده است. یوسف حجت، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که مذاکرات با شرکت بیدود تا کنون بی‌نتیجه مانده و بعید است این مذاکرات نتیجه‌ای در برداشته باشد.

او با بیان اینکه شرکت بیدود اعلام کرده فعالیت دوچرخه‌های نارنجی برای این شرکت مقرون به صرفه نیست، گفت: «این شرکت از شهرداری درخواست همکاری و کمک داشته تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم. این درحالی است که  شرکت مذکور متعهد شده بود روزانه هفت الی هشت مرتبه از هر دوچرخه استفاده شود تا برای شرکت به صرفه باشد. اما به طور میانگین روزانه از هر دوچرخه یک یا دو مرتبه استفاده می‌شده.»

او در ادامه اضافه کرد: «شرکت بیدود معتقد است که حدود ۸۰ درصد هزینه‌های دوچرخه را شهرداری و ۲۰ درصد آن را شرکت مربوطه باید پرداخت کند در حالی که این موضوع برای شهرداری امکان‌پذیر نیست و بعید می‌دانم نتیجه‌ای نیز در این راستا حاصل شود.»

همچنین او خبر خرید سهام از شرکت بیدود را رد کرد و گفت این موضوع صحت ندارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد ارائه وام دوچرخه به مردم تهران گفت: «حدود ۹۹ درصد از مراحل این موضوع انجام شده و احتمالا در دی ماه این وام‌ها با اولویت به کسانی که شاغل هستند یا دانشجو همچنین از طرح ترافیک بهره‌مند نشده اند، ارائه خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.