چند گام اساسی برای پیروزی در دنیای اینترنت اشیا

سازمان‌ها برای پیوستن به قطار اینترنت اشیا و موفقیت در پروژه‌های اینترنت اشیا خود به هوشمندی آنچنانی در سطح بسیار بالا نیاز ندارند. با توجه به میزان داده‌ای که بین دستگاه‌های متصل به اینترنت در جریان است، برای شرکت‌ها حیاتی خواهد بود که قادر به اجرای یک استراتژی مؤثر اینترنت اشیا برای حفظ رقابت‌پذیری خود باشند. با این تفاسیر، در حالی که شرکت‌های زیادی برای ورود به این فناوری در تلاش هستند، بسیاری از پروژه‌های اینترنت اشیا در آغاز راه خود برای بلند شدن از زمین به سر می‌برند.

در حقیقت، پژوهشی که به وسیله سیسکو انجام شده است نشان می‌دهد سه چهارم پروژه‌های اینترنت اشیا با موفقیت همراه نیستند. دلیل اساسی این است که آنها برای حل مشکلات فردی طراحی شده‌اند، به این معنی که آنها اصطلاحاً سیلویی (siloed) هستند. با توجه به پیش‌بینی Gartner، تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌ها به محصولات اینترنت اشیا روی خواهند آورد، بنابراین بسیار مهم است که سازمان‌ها از تلاش برای کاربرد اینترنت اشیا تنها برای یک مدت کوتاه دست بکشند.

پیاده‌سازی اینترنت اشیا یک ماراتن است نه یک مسابقه سرعت. کسب‌وکارها باید برای مسابقه‌ پیش‌رو تعلیم ببینند. یادگیری بهترین تکنیک‌ها و فرآیندها برای رسیدن به خط پایان جزئی از این آموزش است. تلاش برای اتصال همه چیز به صورت یک باره منجر به شکست اجتناب‌ناپذیر پروژه می‌گردد. بنابراین، سازمان‌ها چه کاری برای برتری در مسابقه اینترنت اشیا و کسب رتبه نخست می‌توانند انجام دهند؟

گام‌‎های مهم برای موفقیت پروژه‌های اینترنت اشیا

سه اصل پایه‌ای وجود دارد که شرکت‌ها برای اطمینان از موفقیت پروژه‌های اینترنت اشیا باید در نظر بگیرند. اکثر سازمان‌هایی که در اولین موانع شکست می‌خورند، اغلب به این دلیل است که یک چشم‌انداز برای قدم اول برای یک پروژه بلند مدت دارند. آنها بر دستیابی به یک راهکار پیش‌بینی‌گر نگهداری تمرکز می‌کنند که به موجب آن می‌توانند از شکست یا ناکامی جلوگیری کنند، اما اغلب موفق به شناخت این که فرایند خود بخشی از داستان موفقیت است، نمی‌شوند. اینترنت اشیا به طور مداوم در حال تکامل به سر می‌برد. در حالی که سازمان‌ها اطلاعات و داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌کنند، اغلب متوجه می‌شوند که استراتژی باید با توجه به نیازهای کسب‌وکار تغییر کند.

قدم اول: شروع کوچک و سپس افزایش سریع ابعاد

بسیاری از سازمان‌ها سعی کرده‌اند با کمک میانبرهایی مسیر خود را با سرعت بالا تا خط پایان طی کنند. آنها برای رسیدن به یک راهکار پیش‌بینی‌گر نگهداری لحظه‌ای عجله می‌کنند، در حالی که به آماده‌سازی و فرآیندهای لازم توجه نمی‌کنند. این احتمالا واضح به نظر می رسد، اما بسیار پراهمیت است که زمان لازم برای درک محیط به مقدار کافی اختصاص یابد. این باید یک تمرین آموزشی مبتنی بر داده ها باشد تا اطلاعات تاریخی که در حال حاضر در دسترس هستند درک شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. به این معنی که باید به فراتر از محدوده صرف فناوری اطلاعات و به یک محیط عملیاتی قدم نهاد.

یک مثال خوب از یک شرکت که مزایای اتصال به یک استراتژی اینترنت اشیا را با اهداف کسب و کار نشان می‌دهد، کمپرسورهای هوایی گاردنر دنور (Gardner Denver Air Compressors) است. این تولید کننده صنعتی، برای اطمینان از موفقیت یک راهکار پایش اینترنت اشیا برای شرکای پخش و خدمات کمپرسورهایش تصمیم گرفت تا کار خود را کوچک آغاز کند و سپس سریعا ابعاد را گسترش دهد. به این ترتیب قادر شد به یک راهکار نظارت با‌کیفیت‌تر و به صورت لحظه‌ای برای مشتریان خود دست یابد. در این مسیر، شرکت توانست با تضمین به حداقل رسیدن زمان خاموش ماندن تجهیزاتش روابطش را با شرکای خود و مشتریان باز تعریف کند. با اختصاص دادن زمان برای آنالیز داده‌ها روی یک تک داشبورد، شرکت قادر شد روند‌ها و الگوهای خلق داشبورد‌های سفارشی را شناسایی کند. مزیت به دست آمده این بود که امکان پاسخگویی به نیازهای مشتریان برای خدمات جدید و نوآورانه کمپرسورهای هوا و سایر تجهیزات به دست آمد.

قدم دوم: درک ارزش

هنگامی که داده‌ها درک شوند، سپس و فقط پس از آن، کسب و کار‌ها می‌توانند ارزش آنچه را که قادرند از پروژه‌های اینترنت اشیا به دست آورند درک کنند. در حالی که که شرکت‌ها به مرحله دوم حرکت می‌کنند، می‌توانند از مزایای مدیریت بهتر زمان‌، جمع‌آوری اطلاعات در زمان و دریافت هشدار‌ها در مورد وجود اختلالات در فرآیندها بهره‌مند گردند.

گروه دوچرخه سازی وینورا اینترنت اشیا را برای ارائه دوچرخه‌های هوشمند متصل یا اصطلاحا ای-بایک (eBike) به مشتریان اجرایی نمود. با اتصال دوچرخه‌ها به پلت‌فرم اینترنت اشیا، وینورا قادر است اطلاعات مرتبط با خدمات را مدیریت کند. به این معنا که این دوچرخه‌ساز می‌تواند مشترانش را از چشم‌اندازهای راه‌های موجود، ریسک دزدی، نظارت جی‌پی‌اس و احتمال تصادف به وسیله ارسال اخطارها و همچنین به دوستان یا خانواده آنها آگاه کند.

با جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای، سازمان‌ها می‌تواند داده‌ها را همزمان با وقوع، تجزیه و تحلیل کنند. گام یک از این فرآیند، اتصال داده‌ها و ارائه درکی به شرکت‌‌ها‌ست تا به آنها یاری برساند بفهمند چرا چیزی درست عمل نکرد یا داده‌های موجود چه الگوهایی را نشان می‌دهند. گام دوم پیش بردن پروژه اینترنت اشیا به سطح بعدی و مشاهده قابلیت های اضافی تحلیلی است. این کمک می‌کند تا چارچوبی برای حرکت پروژه از یک واکنش خالص به سمت گونه‌ای پیش‌بینی‌گر به دست آید.

قدم سوم، حرکت از فرآیندها به موفقیت‌ها

به طور معمول، پس از حدود شش ماه دوره اجرا، کسب و کارها بازگشت سرمایه‌گذاری را مشاهده می‌کنند. آنها قادر خواهند بود به گونه‌ای چابک‌تر و رقابتی‌تر عمل نمایند و محصولات و خدمات مربوطه را به بازار ارائه دهند.

اطلاعات به دست آمده از داده‌ها می‌تواند به کسب و کارها برای تصمیم‌‌گیری آگاهانه‌تر برای آینده یاری برساند. یکی از مزایای اصلی اینترنت اشیا این است که توانایی اتصال تمام نقاط داده را برای دستیابی به یک استراتژی نگهداری پیش‌بینی‌گر فراهم می‌آورد. این قابلیت منحصر به فرد باعث شکل‌گیری چشم‌انداز تجاری و ایجاد فرصت‌های جدید برای نوآوری می‌شود که با انتظارات مشتری جدید مطابقت دارد.

شرکت او‌سی‌تی‌او تلماتیکس دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. این شرکت داده‌های وسایل نقلیه، مکان، داده‌های مرتبط با تصادفات و اطلاعات رفتار راننده را تجزیه و تحلیل می‌کند. او‌سی‌تی‌او خدمات بیمه عرضه می‌دارد و شرکت‌های خودرو‌سازی توانایی منحصر به فردی برای ایجاد سیاست‌های صدور بیمه‌نامه مبتنی بر کاربرد رانندگان می‌یابند. مفهوم پرداخت به اندازه رانندگی به این معنی است که هر مشتری بسته‌های مناسب بیمه‌ای پوشش‌دهنده را با توجه به نیازهای شخصی خود دریافت دارند. این یک نمونه عالی از چگونگی استفاده از اینترنت اشیا برای ارائه مزایای قابل توجه به مشتریان به طور مستقیم است.

سخن آخر: رقابت‌پذیری

در نهایت، شرکت‌های زیادی پیدا می‌شوند که بدون آموزش، سرعت و تعهد لازم برای ایجاد بستر اینترنت اشیا مناسب و کاربردی وارد میدان رقابت و آزمون و خطای اینترنت اشیا می‌شوند. این اتفاق در نهایت با ضرر و زیان آنها همراه خواهد بود، زیرا مراحل لازم را برای ایجاد آمادگی جهت شرکت در مسابقه بزرگ طی نکرده‌اند.

مهم است که با استفاده از لنز صنعت برای نگریستن به نیازهای تجاری خاص، به اینترنت اشیا به عنوان یک موج تکنولوژی عمومی نگاه نکنیم. اجتناب از مجهز شدن به همه چیز به آن هم در یک دوره کوتاه زمانی بهترین راه برای جلوگیری از شکست پروژه است. برای حفظ قدرت رقابت‌پذیری در جهان متصل امروزی و برای برنده شدن در مسابقه اینترنت اشیا اکنون زمان آن است که پروژه اینترنت اشیا خود را با اهداف کسب‌وکار برای دستیابی به حداکثر موفقیت هماهنگ کنید. تنها پس از آن، قادر خواهید بود پروژه‌ای موفق و بلند مدت را اجرا کنید که آینده کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.