چیلیوری اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد

توضیحات مدیران چیلیوری در مورد انحصارطلبی اسنپ فود

نشست خبری علیرضا صادقیان، مدیرعامل و موسس هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان (نت برگ، چیلیوری)، با خبرنگاران روز ۲۳ مهرماه برگزار شد.

پیشتر علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ iiventures  بارها به شکل‌های مختلف، مفصل توضیح داده بود که اسنپ‌فود چطور رستوران‌های طرف قراردادش را مجبور می‌کند که تنها با یک پلتفرم همکاری کند. او معتقد است که این کار اسنپ‌فود غیر اخلاقی و انحصاری است و به اکوسیستم صدمات جدی وارد می‌کند.

به دنبال همین اختلاف چیلیوری و اسنپ‌فود روز ۱۳ مهر به شورای رقابت رفتند و دیروز رای شورای رقابت اعلام شد.

بر اساس این مصوبه شورای رقابت شکایت چیلیوری در برابر اقدام اسنپ‌فود در انعقاد قرارداد انحصاری با رستوران‌ها را انحصارگرایی تشخیص داده است. به دنبال این رای اسنپ فود را به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

این نشست خبری یک روز پس از رای مثبت شورای رقابت به نفع چیلیوری در برابر اسنپ‌فود در خصوص شکایت شرکت آسان رسانان غذای نوین ایرانیان(چیلیوری) از اسنپ‌فود پیرو موضوع انحصار برگزار شد.

شکل‌گیری انحصار توسط اسنپ فود

مدیرعامل چیلیوری با اشاره به این موضوع که تا سال ۹۶، رقابت بین پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا یک رقابت سالم بود، گفت: «تا سال ۹۶ تنها رقابت بین ارائه محصول بهتر، رساندن سریع‌تر غذا و قیمت پایین‌تر بود اما اواخر سال ۹۶ این روند تغییر کرد. در پایان سال ۹۶ همزمان با جذب سرمایه ۷۰ میلیون دلاری گروه اسنپ از گروه هایپراستار، اسنپ‌فود با قراردادن بند انحصار در قراردادهایشان با رستوران‌ها باعث این تغییر شد. به نظر می‌رسد آن‌ها این پول را در جهت انحصار در همه زمینه‌ها مصرف کردند.»

به گفته صادقیان در همان زمان رستوران‌ها شروع به فسخ قراردادهای خودشان با چیلیوری کردند. او در ادامه اضافه کرد: «در تابستان ۹۷ با اسنپ‌فود جلسه‌ای دوستانه گذاشتیم و به آن‌ها گفتیم که این روند درست نیست و انحصار به نفع بازار نیست. اما آن‌ها گفتند که این سیاست سهام‌دارانشان است و روش خود را ادامه دادند. در زمستان ۹۷ اقدامات اسنپ‌فود برای قرارداد بستن با رستوران‌ها به شکل انحصاری به اوج رسید و این اقدام کاملا هدفمند بود. به این صورت که با تمام رستوران‌های برتر و  پرطرفدار قرارداد بست. به دنبال همین ماجراها ما در اردیبهشت ۹۸ در شورای رقابت شکایت خود را مبنی بر اقدامات انحصاری اسنپ‌فود ثبت کردیم. ۱۳ مهر این جلسه با حضور ۱۳ نفر از اعضای شورا برگزار شد و در روز گذشته ۲۳ مهر، رای نهایی در چند مورد به نفع چیلیوری صادر شد.»

در ادامه وی در ارائه خود تصویر زیر را نمایش داد و گفت خط نارنجی، تعداد رستوران‌هایی هستند که با ما قرارداد داشتند اما با قانون انحصار اسنپ‌فود، قرارداد خود را لغو کردند.

چیلیوری

او با توجه به رشد جذب رستوران‌ها توسط اسنپ‌فود گفت: «سال ۹۶ سهم اسنپ‌فود از بازار ۵۰ درصد بوده اما در حال حاضر سهم او بالای ۸۵ درصد از بازار است و تنها با انحصار توانسته این سهم از بازار را بگیرد. با توجه به اینکه ما شکایت خود را در شورای رقابت ثبت کرده بودیم. اما آن‌ها می‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و با تعداد زیادی از رستوران‌ها قرارداد ببندند تا اگر ما رای مثبت گرفتیم اثر کمتری برای آن‌ها داشته باشد.»

او در ادامه به عقد قرارداد ۱۰۰۰ رستوران با کیفیت با اسنپ‌فود اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ۱۰۰۰ رستوران با کیفیت و پرفروش با اسنپ‌فود همکاری می‌کنند. و این عدد ۵۰ درصد از فروش اسنپ‌فود را پوشش می‌دهد.»

صادقیان با نمایش برخی از قراردادهای اسنپ‌فود با رستوران‌ها گفت: «به تازگی به قراردادی دست پیدا کردیم که در آن اسنپ‌فود برای رستوران‌ها در صورت قرارداد با پلتفرم دیگر جریمه نقدی به مبلغ ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اضافه کرده است.»

از امروز حکم شورای رقابت باید اجرا شود

در ادامه او به خبری که از روابط عمومی اسنپ مبنی بر اقدام تجدیدنظر اشاره کرد و گفت: «این رای از دیروز اجرایی شده است. تمام رستوران‌ها مختار هستند با هر پلتفرمی که می‌خواهند همکاری کنند و کلیه بندهای انحصاری در قرادادهای رستوران‌ها دیگر قابل اجرا نیست و اسنپ‌فود نمی‌تواند آن‌ها را جریمه کند.»

همچنین او درباره جریمه ۱۰۰ میلیونی اسنپ فود گفت: «در کشورهای دیگر شرکت‌های بزرگ در برابر موضوع انحصار به جریمه‌های چند صد میلیون و یا حتی میلیارد یورویی محکوم می‌شوند، اما با این مبلغ جریمه به نظر می‌رسد انحصار در ایران به صرفه است.»

ما خدمات بهتری می‌دهیم

به گفته صادقیان بازار ایران جایی برای انحصار ندارد و در ادامه اضافه کرد:‌ « امروز گروه اسنپ را به صورت رسمی به چالش رقابت سالم دعوت می‌کنم. برای یک بار هم که شده بیایند و جنگیدن بدون انحصار را امتحان کنند.»

مدیرعامل چیلیوری اعتقاد دارد که خدمات چیلیوری بهتر از اسنپ‌فود است وگفت: «اگر اسنپ در حوزه‌ایی رقابت سالمی داشته باشد نمی‌تواند چنین سهمی را از بازار بگیرد. برای مثال ما در چیلیوری سرویس بهتری از اسنپ فود ارائه می‌دهیم و این تنها یک ادعا نیست، مدارک و شاهد هم داریم.»

صادقیان در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌چیزها که در روند شکایت و رفع مشکل انحصاری اسنپ‌فود، سازمان نظام صنفی و افراد اکوسیستم استارتاپی تا چه اندازه همکاری کرده‌اند، گفت: «نظام صنفی کمکی نکرده است. اما افرادی که در حوزه سفارش آنلاین غذا فعال هستند بسیار کمک کردند و در طی نامه‌ای به شورای رقابت نظر خود را اعلام کرده بودند.»

سامان صادقیان، هم‌بنیان‌گذار چیلیوری در پاسخ به سوال دیگری، آیا باید به گروه اسنپ به عنوان یک گروه خارجی نگاه کرد، گفت: « واقعیت این است که ۸۵ درصد از سهام‌داران این شرکت خارجی هستند. تنها ۳۰ درصد متعلق ایرانسل است که البته ۵۰ درصد از ایرانسل هم متعلق به MTN است. سهام‌دار ایرانی، ۱۵ درصد را دارد. البته استقبال می‌کنیم از اینکه شرکت خارجی وارد ایران شود و سرمایه‌گذاری کند، و مهم است که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داشته باشیم، اما از طرفی مهم است که این سرمایه درست در بازار خرج شود و باعث ایجاد خدماتی شود که ارزش افزوده ایجاد کند، نه برای انحصارطلبی و گرفتن بازار به شکل خاص باشد.»

شاید برایتان جالب باشد
اتهام انحصارگرایی؛ این‌بار علیه اسنپ‌ فود
محکمه شورای رقابت: چیلیوری در برابر اسنپ‌فود
شورای رقابت اسنپ‌فود را محکوم کرد: کاری که می‌کنید انحصار است!
انحصار در اکوسیستم استارتاپی: چه باید کرد؟

تجدیدنظر تاثیری ندارد

او در واکنش به سوال دیگری در مورد درخواست تجدید نظر اسنپ‌فود برای رای صادر شده از سمت شورای رقابت گفت: «اعتراض به تجدید نظر یک حق طبیعی است اما طبق ماده ۶۵ این تجدید نظر مانع اجرای رای شورای رقابت نمی‌شود. چنان که از دیروز ۲۲مهر این حکم اجرا شده و اسنپ‌فود اجاره ندارد روند ضد رقابتی و ناسالم خود در این بازار را حتی به موجب تجدید نظر ادامه دهد.»

ادغام تخفیفان و نت برگ

آذر ۹۷ خبری مبنی تصمیم تخفیفان و نت‌برگ برای ادغام منتشر شد. اما تاکنون خبری قطعی از ادغام این دو در دسترس نبود تا که امروز در پایان نشست صادقیان به ادغام دو پلتفرم تخفیفان و نت برگ اشاره کرد و گفت: «با شرکت تخفیفان و خانم نازنین دانشور نزدیک به سه سال است که برای روند ادغام وارد مذاکره شده‌ایم اما این مذاکره‌ها زمانی به پیش رفته و زمانی هم متوقف شده است. اما حالا در آخرین مرحله مذاکره هستیم و پیشرفت‌های خوبی نیز به دست آورده‌ایم هرچند که هنوز این مذاکرات به صورت صد درصدی تمام نشده است. تا هفته‌های آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.