به جای ارزش پیشنهادی، مشکل‌تراشی نکنید!

همه استارتاپ‌های موفق، یک نقطه مشترک دارند به اسم تیم پشتیبان

استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا را در نظر بگیرید. برخی خیلی زود یا پس از مدتی پا پس می‌کشند و از صحنه روزگار محو می‌شوند و برخی دیگر با چنگ و دندان می‌جنگند و پس از عبور از موانع بسیار و تجربه گردن گلوگاه‌های مختلف، طعم شیرین موفقیت را می‌چشند.

بحث ما بر سر استارتاپ‌هایی است که موفق هستند و با قدرت به راه خود ادامه می‌دهند. واقعاً چه عاملی باعث می‌شود که استارتاپ‌های موفق پایدار بمانند؟ مگر کسب و کارهای موفق چه نقطه مشترکی دارند که آن‌ها را سرپا نگه می‌‎دارد و به آن‌ها انگیزه حرکت بدون توقف می‌دهد؟

اصلاً بحث بر سر میزان پول، تخصص یا اشتیاق کارآفرینان یا صاحبان کسب و کار نیست. همه کارآفرینان باید بدانند که یک دست صدا ندارد. شاید افرادی مثل ایلان ماسک و جف بزوس، امروز در آسمان کارآفرینی مانند یک ستاره پرفروغ بدرخشند و خودنمایی کنند اما این افراد هم به تنهایی ستاره نشدند. واقعیت این است که تعداد زیادی از افراد تلاشگر و کوشا باید دست به دست هم بدهند و عرق بریزند تا یک استارتاپ از خاک بلند شود و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری بپیماید.

منظور از جملات بالا این است که وقتی به عنوان یک بنیان‌گذار، کار جدیدی را شروع می‌کنید، باید به فکر یک تیم پشتیبان قوی باشید. مهم این نیست که این تیم در محل کار در کنار شما باشند یا نباشد. کار شبکه پشتیبان این است که شما را از مرحله ایده به فاز اجرا و پیاده سازی ایده‌هایتان ببرد. در واقع این تیم مشوق شما هستند. شبکه پشتیبان، کلکسیونی از دوستان، خانواده، مربیان، مشتریان بالقوه و سرمایه‌گذاران شما هستند.

واقعیت این است که تعداد زیادی از افراد تلاشگر و کوشا باید دست به دست هم بدهند و عرق بریزند تا یک استارتاپ از خاک بلند شود و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری بپیماید.

در ادامه قصد داریم به چند روش مهم اشاره کنیم که با استفاده از این روش‌ها می‌توانید شبکه پشتیبان مناسب خودتان را ایجاد کنید که منجر به یک کسب و کار موفق می‌شود. با این راهکارها می‌توانید به افراد مختلف اثبات کنید که استارتاپ شما برای رسیدن به اهداف متعالی ایجاد شده است و ارزش سرمایه‌گذاری، کمک و پشتیبانی را دارد.

راهکاری برای یک مسئله پیدا کنید!

شرط هدفمندی یک استارتاپ این است که روی یک راه حل برای یکی از مسائل زندگی انسان کار کند. ابتدا یکی از مسائل زندگی که افراد مختلف یا دسته مشخصی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را پیدا کنید و برای آن یک راهکار مناسب، منطقی و اقتصادی ارائه دهید.

مشکل برخی از کارآفرینان این است که ابتدا چیزی را بدون توجه به نیاز انسان‌ها طراحی می‌کنند. سپس وقتی اطرافیان از آن‌ها می‌پرسند که این خدمت یا محصول به چه دردی می‌خورد؟ تازه فکر می‌کنند که چه بگویند! محصول خود را به کدام نیاز انسان ربط دهند؟ بهترین اسمی که می‌توانیم برای این کار آنان انتخاب کنیم، «مشکل‌تراشی» است.

استارتاپ موفق، استارتاپی است که می‌‎خواهد سنگی را از جلوی پای مردم بردارد. وقتی هدف استارتاپ را از شما می‌پرسند، باید مهم‌ترین مشکلی که استارتاپ شما حل می‌کند را بیان کنید و سپس گام به گام توضیح دهید که چگونه به راه حل فعلی رسیده‎‌اید. باید با شواهد، مدارک، اعداد و ارقام به سرمایه‌گذاران خود اثبات کنید که مشکلی که روی آن کار کرده‌اید، یک معضل واقعی است.

هشدار: طبق مطالعات صورت‌گرفته، ۴۲ درصد از استارتاپ‌هایی که طعم شکست را چشیدند، به این خاطر بود که نیاز بازار را در کار خود لحاظ نکرده بودند.

کسب و کارهای موفق
وقتی به عنوان یک بنیان‌گذار، کار جدیدی را شروع می‌کنید، باید به فکر یک تیم پشتیبان قوی باشید. مهم این نیست که این تیم در محل کار در کنار شما باشند یا نباشد. کار شبکه پشتیبان این است که شما را از مرحله ایده به فاز اجرا و پیاده سازی ایده‌هایتان ببرد.

خود واقعی‌تان را نشان دهید

سرمایه‌گذاران و افرادی که از شما و کسب و کارتان پشتیبانی می‌کنند، تمایل دارند که اصالت و اعتبار را از جانب استارتاپ شما حس و احساس کنند. آن‌ها دوست ندارند در کنار کسب و کاری بایستند که جعلی یا کپی یک استارتاپ دیگر باشد. برای داشتن اصالت، در تعیین مسئولیت و رسالت کسب و کار خود، حساسیت به خرج دهید.

برند داو یا همان Dove را در نظر بگیرید. رسالت این شرکت «زیبایی واقعی» است و به خاطر یگانگی و منحصر به فرد بودن مسئولیتی که دارد، بعد از ۱۰ سال کار و فعالیت، اکنون بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش دارد. با تعیین یک مسئولیت خاص و ویژه برای استارتاپ خود، در بین سرمایه‌گذاران بدرخشید.

این رسالت، شور و اشتیاق می‌تواند خود واقعی شما را نشان دهد. وقتی سرمایه‌گذاران از شما سوالی می‌پرسند و شما پاسخ را نمی‌دانید، ممکن است حسی در شما ایجاد نشود که نگذارد به راحتی به ندانستن اقرار کنید. اقرار و اعتراف به ندانستن همه چیز باعث اعتمادسازی می‌شود. می‌توانید به مخاطب خود بگویید که بعد از تحقیقات لازم، پاسخ او را خواهید داد. این کار به افزایش یادگیری شما نیز کمک می‌کند.

استارتاپ موفق، استارتاپی است که می‌‎خواهد سنگی را از جلوی پای مردم بردارد. وقتی هدف استارتاپ را از شما می‌پرسند، باید مهم‌ترین مشکلی که استارتاپ شما حل می‌کند را بیان کنید و سپس گام به گام توضیح دهید که چگونه به راه حل فعلی رسیده‎‌اید.

آگاهی در مورد نقاط قوت و ضعف خودتان و کسب و کاری که مشغول توسعه آن هستید، بسیار اهمیت دارد. اجازه دهید که افراد و تیم پشتیبان به راحتی از شما انتقاد کنند. این انتقادپذیری باعث می‌شود که فضای اعتماد و دوستی بین شما و طرف مقابل شکل بگیرد. اعتمادسازی را با درخواست کمک از طرف مقابل تکمیل کنید. اینکه از مخاطب خود بخواهید به شما راهکار ارائه دهد، بهترین خدمتی است که می‌توانید یرای ایجاد کسب و کارهای موفق انجام دهید؛ زیرا طرف مقابل به این باور می‌رسد که شما برای نظرات او ارزش و اهمیت قائل هستید.

روی روابط ارزشمند سرمایه‌گذاری کنید

بدون شک دوستانی دارید که تا به حال در مورد استارتاپ خود با آن‌ها صحبت نکرده‌اید؛ چون می‌دانید که کسب و کار شما هنوز به جایی نرسیده است که بتوانید آن‌ها را مجاب کنید که پولی به سختی به دست آورده‌اند را روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری کنند. اگر می‌خواهید روزی از آن‌ها کمک (مالی و غیرمالی) بگیرید، باید به فکر پرورش مداوم روابط با آن‌ها خود باشید.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

برنامه‌ریزی کنید و هر هفته با چند نفر از سرمایه‌گذاران بالقوه تماس بگیرید. می‌توانید با برخی از آن‌ها قرار بگذارید و بیرون بروید. این کار به اعتمادسازی و ایجاد صمیمیت بیشتر کمک می‌کند. با مربیان باتجربه‌ای که می‌دانید روزی به درد شما خواهند خورد، صحبت کنید.

به طور کلی برای ایجاد یک تیم پشتیبان قوی باید روی روابط معنی‌دار و ارزشمند سرمایه‌گذاری کنید. البته فقط روی روابط حرفه‌ای کار نکنید. خانواده و دوستان، دو عنصر کلیدی از تیم پشتیبان شما هستند که می‌توانند برای کسب و کارهای موفق بسیار انگیزه‌بخش باشند.

مطالب مرتبط:
۲ نظرات
  1. حسین حسین‌زاده می گوید

    یکی از مشکلاتی که همه ما استارتاپی‌ها باهاش درگیریم همین مشکلات تیمیه … به نظرم یک تیم خوب واقعا میتونه پشتیبان باشه . این مقاله واقعا خوب بود از این مقاله‌ها بیشتر بزارید

  2. ریحانه می گوید

    آخ آخ گفتید!!!!!! نصف استارتاپ های ایرانی ارزش پیشنهادی شون داغونه فقط می خوان یه چیز بی خود رو بفروشن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.