قوانین دست‌وپاگیر را کنار بگذارید و از یک متخصص کمک بگیرید

در کنفرانس ویژنری 2019 چه گذشت

کنفرانس مدیریت محصول و طراحی تجربه کاربری، تحت عنوان (visionary2019) با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه به مدت دو روز برگزار شد. بخش اول کنفرانس ویژنری با سخنرانی سارا حلم‌زاده (هم‌بنیان‌گذار و مدیرمحصول استارتاپ توانیتو)، مصطفی توحیدی‌فر (مدیرعامل والا استودیو)، پرهام باغستانی (متخصص تجربه‌کاربری و کاربرپذیری) و سروین ولی‌فر (مشاور و متخصص تجربه‌کاری) اجرا شد.

تاثیر حس خوب مشتریان در انتخاب محصول

سارا حلم‌زاده کارشناس مدیریت محصول، طی ارائه‌ای به نام «تجربه خوب حق منه»، 9 مورد زیر را از مهم‌ترین نقاط تماس با مشتری دانست:

  • برند
  • وب‌سایت
  • تبلیغات در زمان و اندازه مناسب
  • شبکه‌های اجتماعی
  • مکالمات اصولی
  • پیام‌ها (ایمیل‌ها و پیامک‌ها)
  • کارمندان
  • بسته‌بندی و ارسال
  • حس خوب نسبت به محصول یا خدمات
سارا حلم‌زاده (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ توانیتو و مدیرمحصول توانیتو)
سارا حلم‌زاده (هم‌بنیان‌گذار و مدیرمحصول توانیتو)

تاثیر 202 درصدی پژوهش و تحقیقات پروژه‌ها

مصطفی توحیدی‌فر با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیقات پروژه گفت: «هزینه‌ پژوهش کمتر از 10 در صد کل هزینه‌های پروژه را به خود اختصاص می‌دهد ولی دستاورد آن 202 درصد بهبود کاربردپذیری است ولی متاسفانه استارتاپ‌ها پژوهش را نادیده می‌گیرند.»

مصطفی توحیدی‌فر (مدیرعامل والا استودیو)
مصطفی توحیدی‌فر (مدیرعامل والا استودیو)

قانون 1.10.100 در تولید یک محصول 

پرهام باغستانی با اشاره به تحقیقاتی که بر 100 مجموعه‌ فعال در حوزه UX انجام شده‌ است، نتایج آن را به این صورت تشریح کرد:

  • 85 درصد از مجموعه‌ها، کاربر پژوهی اولیه را انجام نمی‌دهند
  • 75 درصد پروتوتایپ کامل که قابل ارائه به مدیران یا توسعه‌دهندگان باشد تهیه نمی‌کنند
  • 30 درصد طراحی رابط کاربری را انجام می‌دهند ولی نه به صورت کامل و قابل استفاده
  • 67 درصد آزمون کاربردپذیری انجام نمی‌دهند
  • 82 درصد ارزیابی تجربه کاربری بعد از ارائه محصول به بازار را انجام نمی‌دهند

باغستانی در ادامه از بی‌توجهی بسیاری از سیستم‌ها به KPI گفت: «این سیستم‌ها با بی‌توجهی به ‌KPI نمی‌توانند سطح کاربران را به درستی بسنجند.»

او از تاثیر قانون 1.10.100 در روند تولید یک محصول گفت: «با هر ۱دلار سرمایه‌گذاری در تحقیقات، در واقع ۱۰ دلار برای طراحی و ۱۰۰ دلار برای محصول نهایی هزینه کرده‌اید.»

پرهام باغستانی (متخصص تجربه کاربری و کاربرپذیری)
پرهام باغستانی (متخصص تجربه کاربری و کاربردپذیری)

اعتماد از نگاه تجربه‌کاربری

سروین ولی‌فر در این رویداد از اهمیت اعتماد از نگاه تجربه‌کاربری صحبت کرد و گفت: «باید در جای مناسب اطلاعات مورد نیاز را از کاربر بگیریم و به او آگاهی را بدهیم که چرا این اطلاعات را نیاز داریم و از این اطلاعات در چه مواردی استفاده‌ خواهد شد.»

سروین ولی‌فر ( مشاور و متخصص تجربه‌کاری)
سروین ولی‌فر (مشاور و متخصص تجربه‌کاری)

در ادامه کنفرانس ویژنری، پنلی با موضوع مدیریت محصول با حضور وحید ابوالحسنی، بنیان‌گذار سایکل‌میت؛ اشکان دزفولیان، مدیر IT و برنامه‌ریزی هلدینگ ایرانیان؛ آریان افشار، مدیر فینوا و بنیان‌گذار آکادمی مدیریت محصول؛ فرزان بالکانی، مدیر محصول فرابین؛ نگین یشمی، مدیر ارشد محصول تجارت الکترونیک بهار و با مدیریت آرش سروری برگزار شد.

پنل مدیرمحصول
پنل مدیریت محصول

در طراحی هرگز هرگز هرگز کپی نکنید

در ادامه کنفرانس کیارش آمالی‌وند متخصص تجربه کاربری دیجی‌کالا در ارائه‌ای با عنوان پرزنتولوژی، مواردی که باید قبل از شروع یک فعالیت اقتصادی دانست را دسته‌بندی کرد:

  • در جامعه دیزاین فعال باشید
  • هرگز هرگز هرگز کپی نکنید
  • بدون تجربه کافی تولید محتوا نکنید
  • برای آینده کاری خود استراتژی قوی بچینید
  • روی پرسنال برندینگ خود کار کنید ولی از شوآف بپرهیزید
کیارش آمالی‌وند
کیارش آمالی‌وند متخصص تجربه کاری دیجی‌کالا

خرید یک امر کاملا احساسی است

داوود تراب‌زاده، مدیر محصول هومینگ در پایان روز اول از اهمیت شناخت مردم هر منطقه صحبت کرد و در این رابطه گفت: «شناخت مردم هر منطقه بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال سایت آمازون برای مردم هند با سایت آمازون برای مردم آمریکا کاملا متفاوت است.» او در سخنرانی خود به موارد مهم برای ایرانیان نیز اشاره کرد:

– طبق تحقیقات انجام شده، پول خرد و اینترنت رایگان برای مردم ایران خیلی مهم است.

– خرید کاملا امری احساسی است حتی استفاده از لغات خاص هم می‌توانند در نظر مردم تأثیرگذار باشد.

– ترافیک سایت اهمیت بالایی دارد و باید حواستان به این مورد باشد.

– برای تست محصول حداقل 2 هفته زمان بگذارید و از ریسک نترسید.

داوود تراب‌زاده مدیر محصول هومینگ
داوود تراب‌زاده مدیر محصول هومینگ

شناسایی رقبا بسیار مهم است

در روز دوم کنفرانس ویژنری آرش گیتی طراح و پژوهشگر تجربه کاربری، هم‌بنیانگذار و مدیر محصول وندار از چالش‌ها و راهکارها برای استارتاپ‌های  حوزه تجربه‌کاربری صحبت کرد. به عقیده آرش گیتی، موارد مهم در این حوزه شامل آیتم‌های زیر است:

  • شناسایی رقبا خیلی مهم است
  • تجزیه و تحلیل فیچرهای رقبا
  • بررسی وب‌سایت‌های رقبا و همچنین شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام
  • رسیدن به مدل ذهنی کاربر
  • تکنیک تیمی برای به تصویر کشیدن راهکارها
  • قوانین دست و پا گیر را کنار بگذارید و از یک متخصص کاربرد پذیری کمک بگیرید
  • فرم خاصی برای تیم پشتیبانی در نظر بگیرید

او در ادامه خطاب به تیم‌های که نیروی متخصص و زمان کافی ندارند 3 قانون زیر را یادآوری کرد:

قانون اول: هر چیزی به ذهن می‌رسد، یک فرضیه است و باید اثبات شود

قانون دوم: به حرف کاربر اکتفا نکنید، تا در عمل به شما ثابت شود

قانون سوم: همه چیز را با ابزارهای آنلاین به کار ببرید

او در آخر سخنرانی خود، اضافه کرد: «بهترین کار، ساخت پرسونای استاندارد است و بدترین کار، نساختن پرسونا است.»

آرش گیتی
آرش گیتی، طراح و پژوهشگر تجربه کاربری، هم‌بنیانگذار و مدیر محصول وندار

اهمیت تجربه مشتری در خرید یک محصول

داوود غمگسار مدیر تجربه مشتری دیجی‌کالا و مهران محمدی سرپرست ارشد تجربه مشتری دیجی‌کالا در ارائه‌ای دو نفره، با عنوان «چرا تجربه مشتری بیشتر از همیشه اهمیت دارد؟» گفتند: «برای جبران یک تجربه بد در مشتریان باید 10 تا 12 تجربه خوب برای او ایجاد کرد.»

داوود غمگسار مدیر تجربه مشتری دیجی‌کالا و مهران محمدی سرپرست ارشد تجربه مشتری دیجی‌کالا
داوود غمگسار مدیر تجربه مشتری دیجی‌کالا (سمت چپ) و مهران محمدی سرپرست ارشد تجربه مشتری دیجی‌کالا

پنج سطح بلوغ سازمانی در مدیریت تجربه مشتری

پیام ناوی مشاور مدیریت تجربه مشتری در ارائه خود، ارزیابی را اولین گام پیاده‌سازی (CEM) در سازمان‌ها دانست و در ادامه پنج سطح بلوغ سازمانی در مدیریت تجربه مشتری را به صورت زیر تشریح کرد:

  • سطح اولیه و کاملا مجزا
  • سطع تعریف شده
  • سطح در حال رشد
  • سطح رشدیافته
  • سطح نهادینه شده

دو پنل تجربه مشتری (CX) و تجربه کاربری (UX) در روز دوم کنفرانس ویژنری 2019

پنل با موضوع تجربه مشتری(CX)
پنل تجربه مشتری(CX)

پنل تجربه مشتری با حضور داوود غمگسار، مهران محمدی، پیام ناوی، علیرضا نیکوکار و نادر مرتضی‌زاده ماهانی و با مدیریت آرش سروری برگزار شد.

پنل دوم با موضوع UX
پنل تجربه کاربری UX

پنل دوم روز کنفرانس ویژنری با موضوع UX با حضور علیرضا نیکوکار، اسما کروبی و علی بابایی به بررسی مشکلات دیزاینرها برگزار شد. شیرین شمس، مشاور و پژوهشگر تجربه کاربری آکادمی دوسنت از استانبول نیز به صورت آنلاین در این پنل حضور داشت و از تجربیاتش گفت.

تینا نبی‌زاده از تیم دیجی‌کالا
تینا نبی‌زاده از تیم دیجی‌کالا

فرهنگ، عامل تاثیرگذار در طراحی

آخرین بخش کنفرانس ویژنری 2019 به ارائه تینا نبی‌زاده از تیم دیجی‌کالا اختصاص داشت. در این ارائه‌ که با عنوان «تجربه من در ایجاد یک تیم چابک تجربه‌کاری» برگزار شد، سه عامل تاثیرگذار در طراحی را نام برد:

  • متد
  • ابزار
  • فرهنگ

او در ادامه نیز به سه عامل موثر اجایل اشاره کرد:

  • شفافیت
  • پذیرش ماهیت تغییر و مدیریت آن
  • ساخت تدریجی و مداوم

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.