حوالی می‌خواهد شهر هوشمند را محقق کند

مصاحبه با بنیانگذاران استارتاپ حوالی

استارتاپ حوالی از سال ۹۴ در حوزه گردشگری و شهر هوشمند، هوشمندسازی سازمان‌ها، تجارت الکترونیک و ارائه خدمات مشاوره‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است و هم‌اکنون در مرکز رشد کارآفرینی و توسعه کسب‌وکاری شهری تهران مستقر است. امین قریبی، مدیراجرایی، مژگان ممتاز، مدیرپروژه و حسین شعبانی، مدیرفنی و از بنیانگذاران این استارتاپ هستند. با آن‌ها به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه‌ فعالیت در حوزه هوشمندسازی شهر بگویند.

حوالی را چطور معرفی می‌کنید. چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ممتاز: حوالی می‌خواهد در گام اول تامین بخشی از نیازهای ضروری شهروندان را که مرتبط با سازمان‌های دولتی است، تسهیل کند. سازمانی مثل شهرداری مطابق با چارت تعریف شده باید ۳۰۰ خدمت برای شهروندان ارائه دهد که ما می‌توانیم بین ۱۰تا۲۰ خدمت را که بیشتر در ارتباط مستقیم با مردم و شهر است، مدیریت و ارتباطات را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند اثربخشی خود را در بحث‌های فرهنگی، محیط زیستی و حمل‌نقل، بهداشتی و درمانی شهر ببینند، پیگیری کنند و درنهایت هم‌افزایی در رفع مشکلات و معضلات شهری ایجاد شود.

بیشتر مواقع شهروندان از رویدادهای رایگان، جشنواره‌ها، فراخوان‌ها و اخبار موجود در سازمان‌ها که در فرهنگ‌سازی و ارتباط با مردم شهر موثر است به‌خوبی مطلع نمی‌شوند، ما سعی کردیم بر روی اطلاع‌رسانی این اخبار هم بیشتر تمرکز کنیم.

از سوی دیگر با توجه با اینکه بسیاری از شهرهای کشور بواسطه صنایع‌دستی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به برندینگ داخلی و بین المللی دارند بخش گردشگری حوالی سعی کرده، خدماتی را برای کمک به برندینگ این شهرها نیز ارائه دهد. برای مثال کلیه خدماتی را که گردشگران داخلی از لحظه آغاز سفر تا انتها و گردشگران خارجی از لحظه ورود به کشور تا خروج از کشور، نیاز دارند یا از طریق تعامل با استارتاپ‌های دیگر و یا به کمک پلتفرم خودمان به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

در گردشگری برای رزرواسیون بلیط با علی‌بابا تعامل کردیم و برای حمل‌ونقل داخلی با تپ‌سی در حال مذاکره هستیم ولی در نهایت ما خدمات استارتاپ‌ها را به همراه ارزش‌افزایی خودمان به گردشگران ارائه می‌دهیم. علاوه‌بر این استارتاپ ما، زمینه‌ای را برای ارائه تبلیغات هوشمند  و مشاوره در زمینه هوشمندسازی به سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کسب‌وکارهای محلی با هزینه‌های مناسب‌تر فراهم کرده‌است. در واقع حوالی به دنبال تحقق شهروند هوشمند ، تسهیل ارتباط شهری و دسترسی‌پذیری است.

فرآیند ارائه خدمات شما به چه صورت است؟

قریبی: پلتفرم ما در قالب وب اپلیکشین و برای نسخه‌های ios و اندروید و برای گردشگران خارجی هم به‌راحتی قابل استفاده است. اما در گام اولیه بیشتر در قالبB2B با سازمان‌ها و شرکت‌ها در ارتباط هستیم.

در ۵سال آینده بازار شهر هوشمند دوبرابر خواهد شد. گردشگری هوشمند از سال ۲۰۱۸ در اروپا مطرح شده است و ما به‌صورت همزمان مانند ایده‌‌های نمونه‌های خارجی در حال فعالیت هستیم. زیرساخت‌های مربوط به شهر دیجیتال را دولت باید ایجاد کند اما در مورد شهر هوشمند نه. در کشورهای پیشرفته تحقق شهر هوشمند به‌کمک شهروندان صورت می‌گیرد و شهروند هوشمند قلب شهر هوشمند است اما در کشور ما  فرهنگ و درک درستی از شهر هوشمند در وجود ندارد.

 تا امروز حوالی چه تعداد کاربر داشته است؟

قریبی:  تیم ما در سال ۹۶ موفق به دریافت پذیرش پارک‌ علم‌وفناوری شد اما حمایت‌های لازم صورت نگرفت و در نهایت در پارک مستقر نشدیم . در سال ۹۷ چند رویداد و نمایشگاه شرکت کردیم، مقام‌هایی را بدست‌آوردیم،  نسخه اولیه حوالی را در کافه بازار منتشر کردیم و ۱۰۰ نفر کاربر داشتیم ولی به‌دلیل عدم مقیاس‌پذیری کار را  متوقف کردیم.

از ابتدای امسال مجدد کار را شروع کردیم اما با توجه  به مطرح بودن تحریم‌های ios، نسخه pwa را بالا آوردیم. به این دلیل که ما در لایه زیرساخت کار می‌کنیم، فعلا خیلی بر روی جذب کاربر تمرکز نداریم. شهرهای پیشرفته دنیا، مدت زیادی است که مفهوم شهر دیجیتال را پشت سرگذاشته‌اند اما ما در ایران هنوز بر روی تفاوت شهر هوشمند و شهر دیجیتال مانده‌ایم.

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟  

قریبی: از سال ۹۴ که فعالیت را آغاز کردیم با سرمایه شخصی بوده‌است. حدود ۱ماه است برای جذب سرمایه اقدام کرده‌ایم.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

قریبی: خیر. بعد از جذب سرمایه، ۱۳ ماه طول خواهد کشید تا به نقطه سربه‌سر برسیم.

پلن درآمدزایی شما به‌چه صورت است؟

ممتاز: در فاز توسعه پلن‌های درآمدی متفاوتی خواهیم داشت. بخشی از درآمد ما از طریق جذب توریسم و خدماتی که به توریسم ارائه می‌دهیم و ارائه مارکت پلیس‌های هوشمند به فعالان حوزه گردشگری مانند آژانس‌های گردشگری، هتل‌ها و بیمارستان‌ها تامین خواهد شد.

بخش از درآمد از طریق تبلیغات هوشمند و حق عضویت دریافت شده از گردشگران خارجی و ارائه مشاوره‌های بیزنسی به کسب‌وکارهای محلی برای فروش و رونق بیشتر تامین می‌شود. به‌علاوه حق کمیسیونی  هم در قبال معرفی استارتاپ‌ها از آن‌ها دریافت خواهیم کرد.

چالش‌های فعالیت در اکوسیستم استارتاپی ایران را چه می‎‌دانید؟

ممتاز: در ۵سال آینده بازار شهر هوشمند دوبرابر خواهد شد. گردشگری هوشمند از سال ۲۰۱۸ در اروپا مطرح شده است و ما به‌صورت همزمان با ایده‌‌های نمونه‌های خارجی در حال فعالیت هستیم. زیرساخت‌های مربوط به شهر دیجیتال را دولت باید ایجاد کند اما در مورد شهر هوشمند نه.

در کشورهای پیشرفته تحقق شهر هوشمند به‌کمک شهروندان صورت می‌گیرد و شهروند هوشمند قلب شهر هوشمند است اما در کشور ما  فرهنگ و درک درستی از شهر هوشمند در وجود ندارد. ما تلاش زیادی در زمینه ایجاد بستری برای درک تمایز بین مفهوم شهر هوشمند و شهر دیجیتال برای بخش‌های دولتی و خصوصی انجام دادیم و تمام هزینه‌های پژوهش در این زمینه را خودمان متقبل شدیم. درکشور حتی بعد از امضای سند چشم‌انداز، بودجه پژوهشی خاصی به استارتاپ‌ها تعلق نمی‌گیرد و در نهایت باز هم در اختیار بخش‌های دولتی قرار می‌گیرد.

برای چالش‌های گفته‌شده راهکاری هم دارید؟

ممتاز: ما سعی کردیم با ایجاد حس رقابت میان شهرداری‌های شهرهای مختلف  به تحقق سریع‌تر شهر هوشمند کمک کنیم. در شهرهای کوچکتر پیاده‌سازی شهر هوشمند راحت‌تر انجام می‌گیرد. حرکت به سمت شهر هوشمند نشات گرفته از افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و مدیریت شهری است. تمام شهرها در نهایت مجبورند سراغ مدیریت شهر هوشمند بروند و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست.

انتظار شما از دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌گذارهای داخلی چیست؟

ممتاز: در وهله اول تسهیل فرآیند دریافت مجوز و اعمال حمایت‌های لازم برای تحقق شهر هوشمند . به‌علاوه دستگاه‌های دولتی تدابیری برای تامین بودجه فاز تحقیق و توسعه موردنیاز برای ورود به بازار به‌خصوص تکنولوژی‌های جدید را در نظر نمی‌گیرند، از استارتاپ‌هایی که به بخش نوآوری ورود کرده‌اند و نیاز به بازارسازی دارند حمایت لازم صورت نمی‌گیرد. بخش خصوصی و سرمایه‌گذارها هم به نوآوری داخلی اعتقادی ندارند و به‌طورکلی در کشور حمایت‌های لازم برای پیاده‌سازی ایده‌های بومی وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

گفت‌وگو: بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.