گروه مالی آگاه ۵ درصد کرفس را با ارزش‌گذاری ۲۴ میلیارد تومان خرید

تیم «کرفس» روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در قراردادی که با حضور گروه مالی آگاه و مجموعه اسمارت‌آپ ونچرز، در دفتر آگاه بسته شد، به صورت رسمی دومین راند سرمایه را جذب کرد.

کرفس در آبان‌ماه ۹۳ کارش را آغاز کرد و در شهریور ۹۵ موفق به جذب اولین راند سرمایه از اسمارت‌آپ ونچرز شده بود. در همین رابطه در جلسه‌ای که نمایندگانی از گروه‌ مالی آگاه، مدیرعامل اسمارت‌آپ ونچرز و بنیان‌گذار مجموعه کرفس داشتند جزئیات بیشتری از فرایند این جذب سرمایه ارائه شد.

ما در گروه مالی آگاه، تقریبا از یک سال پیش سیاست سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را در پیش گرفتیم و واحدی به نام آلترنتیو اینوستمنت تاسیس کردیم و در همین راستا، بررسی استارتاپ‌ها را شروع کردیم. در یک سال گذشته چیزی حدود۵۰ استارتاپ از حوزه‌های مختلف را دیدیم و صحبت کردیم و در همین فرایند با مجموعه اسمارت‌آپ آشنا شدیم.

سرمایه‌گذاری به واسطه حضور اسمارت‌آپ ونچرز

بهراد ابراهیمی، عضو هیئت مدیره گروه مالی آگاه و مدیر بخش آلترنتیو اینوستمنت (alternative investment) آگاه؛ بخشی که به تازگی کار خود را به عنوان یک دپارتمان جدید در گروه مالی آگاه آغاز کرده است، در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های جایگزین هلدینگ آگاه گفت: «ما در گروه مالی آگاه، تقریبا از یک سال پیش سیاست سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را در پیش گرفتیم و واحدی به نام آلترنتیو اینوستمنت تاسیس کردیم و در همین راستا، بررسی استارتاپ‌ها را شروع کردیم. در یک سال گذشته چیزی حدود۵۰ استارتاپ از حوزه‌های مختلف را دیدیم و صحبت کردیم و در همین فرایند با مجموعه اسمارت‌آپ آشنا شدیم.»

از اولین جلسه، ما به تیم و ایده علاقمند شدیم و البته مهمتر از همه برای ما تیم کرفس بود. این روند ادامه پیدا کرد تا به نقطه‌ای رسیدیم که هفته گذشته، سه شنبه ۱۴ اسفند ۹۷، ۵درصد مجموعه کرفس را روی ارزش ۲۴ میلیارد تومان خریدیم و در راند ۲ یا راند b سرمایه‌گذاری کرفس، مشارکت کردیم.

اسمارت‌آپ سهامدار ۱۵ درصدی کرفس

این عضو هیئت مدیره گروه مالی آگاه ادامه داد: «مجموعه اسمارت‌آپ که سهامدار ۱۵درصدی فعلی کرفس هستند و می‌دانستند ما به دنبال مورد مناسبی  برای سرمایه‌گذاری می‌گشتیم، حمید و تیم کرفس را به ما معرفی کردند. البته یکی از دلایلی که ما خیلی تمایل داشتیم روی کرفس سرمایه‌گذاری کنیم، حضور اسمارت‌آپ بود، چون می‌دانستیم آقای دکتر احمدی و شرکایشان در کرفس حضور دارند و همین منتورشیپ و حضور آن‌ها بوده که کمک کرده کرفس یکی از اپلیکیشن‌های موفق باشد. کرفس تا این اینجا به کمک دوستان خیلی خوب پیش آمده ما هم اگر بتوانیم یک گوشه را بگیریم با کرفس باشیم تا به استارتاپی بزرگ تبدیل شود کار مهمی انجام داده‌ایم.»

ابراهیمی با اشاره به اینکه، اولین آشنایی گروه مالی آگاه با مجموعه کرفس به اواخر شهریور یا اوایل مهرماه ۹۷ برمی‌گردد، توضیح داد: «از اولین جلسه، ما به تیم و ایده علاقمند شدیم و البته مهمتر از همه برای ما تیم کرفس بود. این روند ادامه پیدا کرد تا به نقطه‌ای رسیدیم که هفته گذشته، سه شنبه ۱۴ اسفند ۹۷، ۵درصد مجموعه کرفس را روی ارزش ۲۴ میلیارد تومان خریدیم و در راند ۲ یا راند b سرمایه‌گذاری کرفس، مشارکت کردیم.»

اولین تجربه سرمایه‌گذاری گروه مالی آگاه خارج از حوزه تخصصی خود

مدیر بخش آلترنتیو اینوستمنت آگاه در پایان با بیان اینکه این مورد اولین سرمایه‌گذاری گروه مالی آگاه روی استارتاپ‌ها نبوده است ولی اولین تجربه سرمایه‌گذاری در استارتاپی خارج از حوزه‌ مرکزی و هسته اصلی فعالیت گروه مالی آگاه بوده است، تاکید کرد: «موردی که در امر سرمایه‌گذاری برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت این بود که در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم یک حداقل ارزش‌افزوده‌ای را ایجاد کنیم. برای حمید رفیعیان، فاندر کرفس هم هم همین مورد اهمیت داشت و در نهایت این سرمایه‌گذاری انجام شد. نگاه ما کاملا این بود که بیاییم و فارغ از بحث مالی، هر جا که مجموعه کرفس به کمک احتیاج داشت در کنارشان باشیم و انشالله که همینطور هم خواهد بود.»

سرمایه‌گذاری در راند اول طبیعتا ریسک بسیار بالاتری دارد و از طرف دیگر این سرمایه‌گذاری سال ۹۵ انجام شد، زمانی که اکوسیستم و ماهیت حقوقی خود اسمارت‌آپ هم کاملا شکل نگرفته بود.

اهمیت تیم و مارکت در سرمایه‌گذاری‌های راند اول

محمد احمدی، مدیرعامل اسمارت‌آپ ونچرز هم در گفت‌وگو با آی‌چیزها بر تجربه و چرایی سرمایه‌گذاری این مجموعه روی استارتاپ کرفس در راند a تاکید کرد و گفت: «سرمایه‌گذاری در راند اول طبیعتا ریسک بسیار بالاتری دارد و از طرف دیگر این سرمایه‌گذاری سال ۹۵ انجام شد، زمانی که اکوسیستم و ماهیت حقوقی خود اسمارت‌آپ هم کاملا شکل نگرفته بود.» او در ادامه اشاره کرد که در ارلی ‌استیج، با توجه به اینکه استارتاپ‌ها پیشینه زیادی ندارند و فاکتورهای زیادی برای ارزش‌گذاری در دسترس نیست، برای ارزیابی دو بحث اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ تیم و مارکت.

احمدی با بیان اینکه در نهایت برای سرمایه‌گذار ریسک و بازگشت مهم است، گفت: «ما ری‌ترن را به مارکت ترجمه می‌کنیم. یعنی در صورتی که بازار بزرگ باشد می‌توانی ری‌ترن بگیرید. در مورد کرفس هم مارکت جذابی بود که بازیگران آن هم اکثرا کوچک هستند، یعنی هنوز سهم زیادی نگرفتند و می‌شود در این بازار، خوب رقابت کرد. البته الان با توجه به کاری که مجموعه کرفس می‌کند، در حوزه خودش بی‌رقیب است. شاخص دوم هم برای ما تیم بود.»

اینوستورهایی که در اکوسیستم ما هستند، اصولا ارتباط خیلی خوبی با بازار سرمایه ندارند و علی‌رغم اینکه صندوق‌های جسورانه بورسی هم وجود دارد ولی ما حس می‌کنیم هنوز فاصله بین سرمایه‌گذاران و بورس، پر نشده است؛ تا زمانی که استارتاپ‌ها نتوانند به بازار سرمایه وصل و یا ipo  شوند و از آن طریق تامین مالی کنند، فکر می‌کنیم این اکوسیستم رشد عجیبی نخواهد کرد.

اکوسیستم قراردادهایی مانند سرمایه‌گذاری گروه مالی آگاه روی کرفس را نیاز دارد

مدیرعامل اسمارت‌آپ ونچرز، در رابطه با سرمایه‌گذاری گروه مالی آگاه روی مجموعه کرفس در راند دوم بیان کرد: «در این مورد ما از یک طرف برای تیم کرفس خوشحال هستیم و از طرف دیگر فکر می‌کنیم چنین سرمایه‌گذاری برای اکوسیستم هم لازم بود. چون اینوستورهایی که در اکوسیستم ما هستند، اصولا ارتباط خیلی خوبی با بازار سرمایه ندارند و علی‌رغم اینکه صندوق‌های جسورانه بورسی هم وجود دارد ولی ما حس می‌کنیم هنوز فاصله بین سرمایه‌گذاران و بورس، پر نشده است؛ تا زمانی که استارتاپ‌ها نتوانند به بازار سرمایه وصل و یا ipo  شوند و از آن طریق تامین مالی کنند، فکر می‌کنیم این اکوسیستم رشد عجیبی نخواهد کرد. دقیقا این یکی از مواردی است که تخصص گروه مالی آگاه است و امیدواریم در این رابطه به ما کمک کند و انتظار داریم که اتفاق بیفتد.»

احمدی با تاکید بر اینکه اسمارت‌آپ ونچرز از ورود گروه مالی آگاه در این راه بسیار خوشحال است ادامه داد: «امیدواریم با این سرمایه‌گذاری، غیر از اینکه برای کرفس اتفاقات خوب بیفتد، به این واسطه برای اکوسیستم هم اتفاقات خوبی رقم بخورد.»

بی‌توجهی سرمایه‌گذاران مضرتر از طولانی شدن روند سرمایه‌گذاری است

او در مورد مدت زمانی که روند مذاکره بین گروه مالی آگاه و مجموعه کرفس انجام شد تا سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، بیان کرد: «در حالت استاندارد، برای انجام سرمایه‌گذاری، زمانی بین ۴ تا ۶ ماه لازم است که به نظر من زمانی که مذاکرات انجام شده تا این دو مجموعه به نتیجه نهایی سرمایه‌گذاری رسیدند، زمان متناسبی بوده و فکر می‌کنم موردی که بیشتر از طولانی شدن فرایند مذاکرات تا جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد، بی‌توجهی سرمایه‌گذاران است. در این فرایندی که طی شد در تمامی جلسات مشخص بود که گروه مالی آگاه مستندات را کاملا بررسی کرده و این هم اتفاق بسیار مثبتی بود.»

در راند دوم جذب سرمایه، هدف ما توسعه بود؛ یعنی برای وارد شدن به قسمت‌هایی از بازار که نیاز بود و احتمالا اگر ارگانیک می‌خواستیم جلو برویم زمان زیادی لازم داشت. به همین دلیل تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم تا بتوانیم سریعتر وارد شویم.

رشد ۳۰۰ درصدی کرفس در یک سال

حمید رفیعیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل مجموعه کرفس نیز در رابطه با فرایند جذب دو راند سرمایه توضیح داد: «شهریور ۹۵، ما راند اول جذب سرمایه که در اصل برای ما سید مانی بود، را جذب کردیم. در این راند ولیوشن پایین بود ولی برای ما راند خوبی بود چون ارزش‌های مهم دیگری مثل منتورشیپ برای ما به همراه داشت که به خصوص در یک سال اخیر کمک زیادی به ما کرد. در این مدت توانستیم تیم را کامل کنیم و به موازات اینکه درآمدمان زیاد می‌شد توانستیم در هزینه‌کرد آن درآمدها هم کمک بگیریم.»

او در ادامه از جذب سرمایه راند دوم کرفس گفت: «راند بعدی جذب سرمایه برای ما توسعه‌ای بود یعنی جذب سرمایه به منظور رشد نبود. به این صورت می‌توانم بگویم که ما در تیم کرفس از اسفند پارسال تا امروز حدود ۳۰۰درصد بزرگ شدیم یعنی از ۸ نفر به ۳۱ نفر رسیده‌ایم و این رشد هم کاملا با درآمد خودمان انجام شده است.»

مدیرعامل کرفس در رابطه با راند دوم جذب سرمایه این مجموعه بیان کرد: «در راند دوم جذب سرمایه، هدف ما توسعه بود؛ یعنی برای وارد شدن به قسمت‌هایی از بازار که نیاز بود و احتمالا اگر ارگانیک می‌خواستیم جلو برویم زمان زیادی لازم داشت. به همین دلیل تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم تا بتوانیم سریعتر وارد شویم. در همین راستا از اردیبهشت ۹۷ پروسه شروع شد و ما به جلسات پیچ می‌رفتیم. به این دلیل که جذب سرمایه برایمان خیلی حیاتی و فوری نبود، با سخت‌گیری بیشتری به بررسی می‌پرداختیم. اینکه نوبت به پیچ برای گروه مالی آگاه رسید و این جلسات ادامه‌دار شد و جلسات زیادی باهم رفتیم.»

آورده‌هایی مهم‌تر از آورده مالی در پروسه سرمایه‌گذاری

بنیان‌گذار کرفس ادامه داد: «دقیقا دورانی که ما در حال انجام مذاکرات برای جذب راند دوم سرمایه بودیم، در حال تجربه رشد زیادی بودیم. به همین دلیل برای ما غیر از آورده مالی، پارتنرشیپ مهم‌تر بود. حتی چند جلسه مذاکره با وی‌سی‌های مختلف را کنسل کردیم. احساس کردیم گروه مالی آگاه غیر از آورده‌های مالی، ولیوهای دیگری هم برای ما می‌تواند داشته باشد؛ اگر بخواهم مثالی در این رابطه بزنم، سازوکارهای مالی طبیعتا تخصص ما نیست. ما در کرفس، با یک هسته فنی سه نفره کار را شروع کرده بودیم و واقعیت این است که در مسائل مالی تخصص زیادی نداشتیم و حتی جذب نیروی یا مشاوره برای این بخش هم برایمان سخت و گران است. این یکی از مسائلی است که فکر می‌کنیم حضورمان در کنار گروه مالی آگاه می‌تواند منجر به هم‌افزایی خوبی شود.»

در بازار سرمایه واقعا شکاف بزرگی در مدل ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی و شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند، با استارتاپ‌ها وجود دارد. من فکر می‌کنم این نوع حرکت‌ها که بازار سرمایه هم به نوعی درگیر با استارتاپ‌ها شود به مرور زمان این‌ دو را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد.

آشنایی سرمایه‌گذاران با بیزینس‌های استارتاپی

او از دیگر ویژگی‌های گروه مالی آگاه که باعث شد مجموعه کرفس برای جذب سرمایه از این گروه، تمایل داشته باشد، آشنایی گروه مالی آگاه با مدل کاری استارتاپ‌ها را مثال زد و توضیح داد:‌ »دسته‌ای از سرمایه‌گذاران که با دیدگاه سنتی در اکوسیستم می‌آیند، آشنایی زیادی با بیزینس‌های استارتاپی ندارند و گاهی این مورد تا جایی اذیت‌کننده است که استارتاپ عطایش را به لقایش می‌بخشد و می‌گوید اصلا سرمایه نمی‌خواهم. ولی در رابطه با گروه مالی آگاه، در پروسه سرمایه‌گذاری به این نتیجه رسیدیم که اصلا به این صورت نیستند و ما احساس کردیم که این جذب سرمایه از این مجموعه می‌تواند ادد ولیوی خوبی برایمان داشته باشد. از طرف دیگر ما هم امروز در نقطه‌ای هستیم که فکر می‌کنم می‌‌توانیم تیک آف خیلی خوبی داشته باشیم.»

رفیعیان در پایان بیان کرد کرفس با این جذب سرمایه برنامه دارد برای سال آینده با ارائه چند محصول جدید  سهم خوبی از بازار بگیرد.

برای سرمایه‌گذاری، بیشتر سعی کردیم خودمان تیم‌ها را پیدا کنیم

علیرضا حجت‌نیا، مدیر بین‌الملل گروه مالی آگاه در رابطه با انتخاب کرفس برای سرمایه‌گذاری گفت:‌ »در بحث استارتاپ‌هایی که وجود داشتند، ما می‌خواستیم گزیده عمل کنیم و به همین دلیل بیشتر سعی کردیم خودمان تیم‌ها را پیدا کنیم و سمتشان برویم تا اینکه برای مثال فراخوانی بزنیم تا تیم‌ها سمت ما بیایند. البته تیم کرفس به نوعی استثنا بود که گروه اسمارت‌آپ به ما معرفی کردند.»

او شیوه جستجوی استارتاپ‌ها در اکوسیستم برای سرمایه‌گذاری را اینطور بیان کرد:‌ «ما در اکوسیستم و در حوزه‌ها و مدل‌های مختلفی که فکر می‌کردیم می‌تواند جذاب باشد می‌گشتیم. چیزی که بررسی می‌کردیم این بود که هر استارتاپ چه ولیویی دارد و چقدر اپروچ کرده است.»

او در پایان صحبت‌هایش به این صورت جمع‌بندی کرد که:‌ «علاوه بر تیم، بحث اساسی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها، اندازه بازار است.»

شکاف بزرگی بین ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی و استارتاپ‌ها وجود دارد

قاسم دارابی، عضو هیئت مدیره گروه مالی آگاه هم دلایل انتخاب مجموعه کرفس برای سرمایه‌گذاری را اینطور عنوان کرد:‌ «واقعیت این است که هم وجود اسمارت‌آپ در کنار کرفس و هم تیم مدیریتی کرفس عوامل مهمی بود که باعث شد با اطمینان بیشتر و خیال راحتتر اقدام کنیم و پروسه سرمایه‌گذاری را جلو ببریم. البته این پروسه از نظر ما خیلی هم طولانی نشد. در این راه منطق به این صورت است که اگر بخواهیم این فرایند را طی کنیم زمانی حدود ۴ تا ۶ ماه، از لحظه شروع مذاکرات تا انعقاد نهایی قرارداد نیاز است.»

او ادامه داد: «ما حس خوبی داریم و سرمایه‌گذاری خوبی انجام دادیم و می‌توانیم در کنار هم ارزش افزوده زیادی خلق کنیم.»

دارابی در رابطه با مدل کاری و ارزش‌گذاری افراد بورسی و استارتاپ‌ها اشاره کرد: «در بازار سرمایه واقعا شکاف بزرگی در مدل ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی و شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند، با استارتاپ‌ها وجود دارد. شکافی بزرگ بین ارزشی که در ذهن سهام‌دار و استارتاپ است و افرادی که با بازار سرمایه کار می‌کنند و اصطلاحا آدم‌های بورسی هستند، وجود دارد. من فکر می‌کنم این نوع حرکت‌ها که بازار سرمایه هم به نوعی درگیر با استارتاپ‌ها شود به مرور زمان این‌ دو را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.