۶۰ درصد بازار املاک آنلاین شمال کشور در دست شیپور است

مدیران این شرکت در یک نشست ادعا کردند

مدیرعامل شیپور در نشستی با اشاره به گزارش ها در مورد بازار آگهی‌های آنلاین املاک، سهمی را که هر کدام از پلتفرم‌های دیوار و شیپور از این بازار به خود اختصاص داد‌ه‌اند نزدیک به واقعیت دانست. در گزارشی که به تازگی منتشر شده سهم دیوار از آگهی املاک ۷۰ درصد بازار است، هرچند این نسبت در شهرهای مختلف متفاوت است. میلاد بازدار معاون فروش شیپور نیز در این باره گفت: «در خیلی از شهرها این آمار متفاوت است. در بعضی از شهرها شاید هشتاد بیست هم باشد. در شمال ۶۰ درصد بازار متعلق به ماست. در برخی استان‌ها نیز پنجاه پنجاه هستیم. در کل سهم آگهی‌های اعلام‌شده نزدیک به داده‌های ماست.»

اما رضا اربابیان مدیرعامل این شرکت در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای توسعه در شهرهای کمتر توسعه‌یافته دارند گفت:‌ «رکود بازار مسکن طی دو سال گذشته در سرعت رشد ما موثر بوده‌ است. تمرکز شیپور روی شهرها نیست. در خراسان سهم بازار خوبی نداریم و دلیلش را هم نمی‌دانیم. به هر حال سلیقه‌ها متفاوت است و مسائل فرهنگی در این گونه موارد دخیل است. حتی رنگ قرمز و آبی لوگو نیز تاثیرگذار است.»

موسس شیپور مهم‌ترین چالش حوزه آگهی‌های املاک در ایران را نبود انحصار در انتشار آگهی (Exclusivity) به شمار آورد و ادامه داد: «در ایران هم مالک و هم صدها مشاور می‌توانند ملک را آگهی کنند و کلی آگهی تکراری در فضای مجازی وجود دارد.»

۱.۵ درصد آگهی‌ها به مرحله معامله می‌رسند

مهسا مرادی، مدیر روابط عمومی شیپور، در پاسخ به سوالی در مورد نرخ تبدیل آگهی‌های املاک به معامله گفت: «شیپور پلتفرم ثبت آگهی است نه معامله و آمار شفافی از نرخ تبدیل آگهی به معامله نداریم، اما ما پس از حذف آگهی از روی پلتفرم دلیل آن را از انتشاردهنده جویا می‌شویم و یک و نیم درصد از افراد می‌گویند ملک را فروخته‌اند. این آمار با آمار ماهانه مرکز آمار از فروش برابری می‌کند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۹۰ درصد انتشاردهندگان آگهی کاربر عادی و ۱۰ درصد مشاور املاک هستند. شاخص ما این است کسی که در ماه کمتر از سه آگهی منتشر می‌کند کاربر عادی است.»

معاون فروش شیپور در این باره اضافه کرد: «برعکس تهران یا اصفهان، در بعضی از جاها مانند اهواز یا بندرعباس مشاوران املاک خیلی کمتر از مردم عادی آگهی می‌دهند. در برخی از شهرها بیش از ۷۰ درصد مشاور املاک داریم. شیپور می‌خواهد امن‌ترین بستر را برای آگهی‌های مردم فراهم کند. همیشه به واسطه‌ای نیاز است که امنیت معامله را تامین کند و این امنیت از طریق دفاتر املاک تامین می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.