رشد 365 درصدی کارخانه شکلاتسازی رایان
داستان کارآفرینی اینبار از زبان رایان نوواک
رایان نوواک از هفت سال پیش کار نیمهوقت در فروشگاه شکلات را در مارسلوس نیویورک، شهر زادگاه خود، شروع کرد. او روزانه به کارهایی چون شستشوی ظروف، بیرون بردن زبالهها و تمیز کردن کف فروشگاه مشغول بود. در 21سالگی شرکت پیتزای شکلات ذونی هانیاک را، که نقش مربی و راهنمای او را داشت، خرید.
نوواک که فارغالتحصیل دانشگاه سیراکیوز است، دریافته بود که محصول اصلی این شرکت قابلیتهای زیادی دارد. این محصول از شکلات ترکیبشده با تافی خانگی درست میشود که بر روی سطح پیتزا ریخته و روی آن با آجیل و آبنبات پوشیده میشود. طرحهای نوواک این محصول را به یک نشان تجاری ملی تبدیل کرده است.
شرکت وی از سال 2010 به این طرف به میزان 365 درصد رشد داشته و با اضافه کردن یک تارنما و سه فروشگاه و داشتن اشتراک فروشگاههای بزرگی چون هال مارک به این رشد ادامه میدهد. نوواک از ابتدا با شرکت یوپیاس نیز همکاری کرد.
وی در این باره میگوید: «وقتی کار را در دست گرفتم، شرکت از خدمات دیگری برای ارسال محصولات استفاده میکرد. اما آن خدمات قابلاعتماد نبود و صدمات زیادی وارد میشد که موجب ناخشنودی مشتریان بود. با تغییر شرکت و تغییر در خدمات ارسال محصولات، اعتماد به صحت ارسال محصولات، خدمات مشتریان فوقالعاده و پشتیبانیهای اختصاصی ایجاد شد.»
نوواک در ادامه این مثال را به یاد میآورد: «در جریان شلوغی کار کریسمس، برچسبهای چاپی ما تمام شد. در این شرایط شرکت مسئول ارسال محمولهها با مراجعه به یک مشتری مقداری برچسب آماده چاپ برای ما تهیه کرد، این نوع خدمات را نمیتوان با پرداخت هزینه جبران کرد.»
اما نکته اساسی که در ذهن نوواک مانده این است که میگوید: «افراد بسیاری بودند که به من میگفتند بهتر است سراغ کار دیگری بروم، اما من به خودم و محصولی که این شرکت داشت ایمان داشتم. وقتی برای چیزی که میخواهید همه داشتههای خود را به میدان میآورید، حقیقتا ثمره آن به شما برمیگردد.»
این نشانه اینکه وقتی همه به ارزوهات میخندند تو راه خودتو بری و نترسی اما این در ایران شاید زیاد صدق نکنه نه از این رو که اینجا برای یکماه نمیتونی برنامهریزی کنی