استارتاپی برای سفر آخرت!
مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ کفن و دفن بهشتیار
دانیال درخشانفر بنیانگذار استارتاپ بهشتیار متولد 73 و ساکن تهران است. در رشته کارشناسی شیمی گرایش آیتی درس خوانده است. به گفته خودش اولین تجربه استارتاپیاش را با پول خرد در قالب وبسایت و با حمایت شرکت ویرا رایانه اورنگ آغاز کرده است. علاوه بر این تجربه کار بر روی پروژه برندسنج را هم دارد و درنهایت با پشتسرگذاشتن مشکلات و چالشهای زیادی با یکی از دوستانش تصمیم به راهاندازی بهشتیار گرفت. استارتاپ بهشتیار ارائه دهنده خدمات آنلاین خاکسپاری از کفن و دفن تا پذیرایی، ایاب و ذهاب، اسکان مهمانها و… است. این استارتاپ میتواند صفر تاصد مراسم ترحیم را مدیریت کند. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از کار در فضای اکوسیستم استارتاپی بگوید.
از تجربههای قبل از بهشتیار برایمان بگویید؟
استارتاپ پول خرد را سال 91 با هدف ارائه خدمت به پذیرندههای مختلف مثل پینت بال، رستورانها و مجموعه های آرایشی و بهداشتی( شبیه به نتبرگ و تخفیفان) آغاز کردیم و مجوزهای لازم هم دریافت شد اما به دلیل شرایط مالی همبنیانگذارها و مشکلات تیمی پروژه شکست خورد و بعد 6 ماه کلا کنار گذاشته شد. بعد از آن ، به مدت 4 سال بر روی پروژه برندسنج کار کردم.برندسنج، وب سایتها، اپلیکیشنها ، شبکه های اجتماعی و عملکرد آنها را آنالیز و رتبهبندی میکرد. در این آنالیزها ما از شاخصهای الگوریتم گوگل استفاده می کردیم که بخشی از آنها کاملا کپیبرداری بود و بخشی دیگر از شاخصها مطابق با فرهنگ و جغرافیای ایران ایرانیزه شده بود. بعد از 4 سال کار، این پروژه به سازمان توسعه فناوری رسانه دیجیتال وزارت ارشاد ارائه و قرار شد با مبلغ 600 میلیون تومان بر روی پروژه سرمایهگذاری شود. همزمان با ورود تلگرام به فضای مجازی و برگزاری جشنواره تلگرامی و چندجشنواره دیگر سازمان توسعه فناوری رسانه دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد که بودجه کافی برای حمایت و همکاری را ندارد و این پروژه از اولویت خارج شد و از سمت سازمان ارشاد کملطفی در حق ما صورت گرفت. بعد از این تجربه تلخ تصمیم گرفتم از حوزه آی تی فاصله بگیرم و وارد حوزه تبلیغات شدم و تجربه فعالیت در زمینه تبلیغات را هم دارم و در نهایت سراغ بهشتیار رفتم.
ایده بهشتیار چه زمانی شکل گرفت؟
ایده بهشتیار مردادماه سال 97 شکل گرفت و در یک قرار ساده دوستانه مطرح شد و شروع بکار کردیم و حدودا 3-4 ماه ارزیابی بازار، راهاندازی سایت و تبلیغات زمان برد. تا قبل از فروردین 98 مشتریان کمی داشتیم ولی بعد از فروردین بهصورت باینری مشتریها افزایش یافتند و همچنان رو به افزایش هستند.
بهشتیار را معرفی کنید؟
بهشتیار ارائهدهنده خدمات آنلاین خاکسپاری، مراسم ترحیم و مهمتر مرجع قیمتگیری در این زمینه است. کاربرها و افرادی که قصد دریافت خدمات ترحیم را دارند میتوانند قیمت پایه خدمت موردنظر خود را از بهشتیار استعلام کنند. در واقع بهشتیار سعی در کنترل بازار در این زمینه دارد. ما 26 خدمت شامل رزرو تالار، مسجد، تهیه پکهای پذیرایی، تدارک نیروی انسانی ، مدیریت مجلس، تهیه حلوا، شیرینی، میکادو، آبمیوه، تهیه پنکه، کولر، بخاری داخل بهشتالزهرا، آمبولانس، ایاب ذهاب، اسکان مهمانان، تهیه گل، سنگ قبر، حجله هماهنگی مداح، اکو، سایبان،صندلی و ….. را ارائه میدهیم.
تیم بهشتیار از چه اعضایی تشکیل شده است؟
به این دلیل که بهشتیار وارد یک کسبوکار کاملا سنتی شده، اعضای بهشتیار بیشتر تخصصهای تجربی دارند البته تیم طراح و برنامهنویس هم دارد.
بهشتیار تا امروز چه چالشهایی برای ورود به اکوسیستم داشته است ؟
به دلیل اینکه این نوع کار قبلا در ایران انجام نشده، بیشتر چالشها از نوع سعی و خطا بوده است و درکنارش سعی کردیم از تجربیات نمونههای خارجی نیز استفاده کنیم البته نمونه خارجی بواسطه تفاوت فرهنگی که داریم خیلی قابل کپیبرداری نیست. در ایران به صورت مستقیم رقیبی نداریم اما بازارهای سنتی و وبسایتهای تبلیغاتی کمابیش در این حوزه فعالیت دارند. مهمترین چالش ما بازارسنتی و مافیای موجود در بازار است. مثلا در بهشتالزهرا یک نفر حدودا 8 مغازه سنگ قبر فروشی دارد و مشتری اگر از مغازه اول خرید نکند قطعا از مغازه بعدی خرید خواهد کرد و این شرایط همچنین برای خرید گل و صندلی سایبان و … برقرار است. خوشبختانه در موارد مجوزی به مشکل خاصی برنخوردیم.
برای رفع این چالش چه راهکاری داشتید؟
سعی کردیم با اعضای اکوسیستم سنتی بیشتر صحبت کنیم و آنها را متقاعد کنیم که وبسایت بهشتیار همراستا با خدمات آنهاست و خدمات را بیشتر تسهیل میکند. در مسیر همگامسازی بازار سنتی، سختی زیادی کشیدیم.
چند نفر برای دریافت خدمات به شما مراجعه کردهاند؟
بهشتیار تا امروز حدود 8000کابر یکتا و 35000بازدید داشته است و مشتریهای ما بسته به نوع خدمات حدود 150 نفر بودهاند.
پلن درآمدزایی شما به شکل است؟
پلن درآمدزایی ما به صورت کمیسیونی هست و بسته به خدماتی که ارائه میدهیم درصدی کمیسیون دریافت میکنیم. سودی که دریافت میشود از 30هزارتومان تا 1میلیون تومان متغیر است.
به نقطه سربهسر رسیدهاید؟ پیش بینی میکنید کی می رسید؟
خیر.طبق پلن طراحی شده تا آبانماه به نقطه سربهسر خواهیم رسید. روزانه در تهران 90 نفر متوفی داریم که اگر بتوانیم حداقل مراسم مربوط به سه نفر را برگزار کنیم به درآمد ماهانه30 میلیون تومان خواهیم رسید.
انتظارتان از دستگاههای دولتی چیست؟
در بهشتالزهرا خرید و فروش غیر قانونی و غیر مجاز قبر انجام میشود و ما دنبال هستیم این خرید و فروش بهصورت کنترلشده انجام شود و از بهشتالزهرا انتظار داریم حمایتهای لازم را انجام دهد. بهشتیار پتانسیل لازم برای مدیریت این موضوع را دارد ولی از سمت سازمانها و ارگانها هیچ حمایتی صورت نمیگیرد.
گفتوگو: بنت الهدی فالنجی