بازاریابی توریستهای درمانی با کمک زیرساختهای آنلاین
گفتوگو با مینا متقی، مدیرعامل شرکت گردشگری سلامت بهپویان رویش امید
درمان ناباروری و محبوبیت روزافزون استفاده از روشهایی چون IVF در میان زوجها باعث شده تا این بخش از اقتصاد سلامت در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی کند.
بالارفتن میزان موفقیت روشهای درمانی ناباروری از یک سو و شفاف شدن مباحث حقوقی و اخلاقی این شیوههای درمانی از سوی دیگر باعث شده تا در بازار مدیکال توریسم از جمله در منطقه خاورمیانه تقاضا برای این خدمات با رشد زیادی همراه شود.
در سالهای اخیر ایران توانسته با راهاندازی مراکز مدرن و موفق درمان ناباروری تعداد زیادی از توریستهای درمانی منطقه را به خود جلب کند. اما کمبود شرکتهای تسهیلگری که به شکل تخصصی روی این حوزه تمرکز دارند، مارکتینگ و ارائه خدمات در این حوزه را با چالشهای زیادی همراه کرده است.
شرکت گردشگری سلامت بهپویان رویش امید یکی از شرکتهایی است که برای پر کردن چنین خلائی وارد این صنعت شده است. مینا متقی مدیرعامل این شرکت از برنامههای بهپویان برای توسعه بازار IVF و درمان ناباروری در ایران و کمکهایی که میتوان از زیرساخت و بازاریابی آنلاین به این منظور گرفت گفته است.
خانم متقی برای شروع بهپویان رویش امید را معرفی کنید؟
بهپویان رویش امید یک شرکت تسهیلگر درمانی است که با سادهسازی فرایندهای برنامهریزی و طراحی و انتخاب روش درمانی مناسب، مطابق با استانداردهای مصوب به راهنمایی و هدایت گردشگران سلامت میپردازد. این شرکت سعی در رفع نیازها و برآوردن انتظارات توریستهای بینالمللی درمانی براساس چهارچوبها و ضوابط تعریفشده دارد.
این شرکت چه نقشی را در گردشگری سلامت برعهده گرفته است و چه سازوکارهایی دارد؟
بهپویان رویش امید با ارائه خدمات آنلاین ویزیت و مشاوره، خدمات بالینی باکیفیت در حوزههای تخصصی درمان، پشتیبانی ۲۴ساعته و معرفی پکیجهای درمانی با قیمتهای متنوع میخواهد به قدرت تصمیمگیری خدمتگیرندگان این حوزه بیفزاید.
همچنین بهپویان رویش امید با ایجاد شرایط مطلوب برای بیماران این امکان را فراهم آورده تا با برقراری ارتباط با مرکز درمانی موردنظر و حتی پزشک معالج، این افراد بتوانند به عنوان یک گردشگر سلامت با خاطری آسوده به ایران سفر کنند.
سایر خدمات این شرکت شامل ارائه خدمات و امکانات رفاهی به همراهان بیمار اعم از تهیه بلیط و ویزا از طریق انعقاد قرارداد با دفاتر مسافرتی، رزرو هتل، ترانسفر درونشهری، تبدیل ارز و بازدید از مکانهای فرهنگی و سیاحتی ایران و… است.
اعضای تیم شما در حوزه گردشگری سلامت چه کسانی هستند؟
تیم بهپویان رویش امید متشکل است از متخصصان، پزشکان و کارشناسان مجرب در رشتههای مختلف پزشکی. تیمی که اعضای آن هم در حوزه درمان، سالها با مراکز معتبر درمانی کار کردهاند و هم در حوزه گردشگری سلامت تجربه همکاری با آیپیدی بیمارستانهای معتبر را در کارنامه خود دارند.
شما روی کدام حوزههای درمانی تمرکز دارید و چرا؟
شرکت گردشگری سلامت بهپویان رویش امید با همکاری متخصصان و مراکز درمانی متعدد قادر است تقریبا در تمام رشتههای پزشکی خدمات موردنیاز گردشگران سلامت را پوشش بدهد اما با این حال تاکید ما بیشتر روی حوزه درمان ناباروری یا همان IVF است.
چرا درمان ناباروری میتواند یک مزیت برای گردشگری سلامت ایران باشد؟
دلیل آن کارنامه ایران در این رشته درمانی است. کشور ما در این زمینه یکی از کشورهای پیشرو بوده و با داشتن سابقه طولانی، درخشان و همگام با پیشرفتهای روز جهان، میتواند با اطلاعرسانی و تبلیغات وسیع و صحیح در خارج از مرزهای ایران آمار بالایی از گردشگران سلامت را به خود جذب کند.
خصوصا که بعضی از پیشرفتها و تکنولوژیهای درمانی نوین ناباروری مثل تعیین جنسیت یا تعیین سلامت جنین قبل از لانهگزینی و یا درمانهای جایگزین همانند اهدای تخمک برند معتبری را برای ایران ساخته است. از سوی دیگر قرابت فرهنگی ایران با کشورهای همسایه مهمترین جذابیتهای ایران برای گردشگران سلامت این حوزه درمانی به شمار آورد.
مزیتهای درمان و سلامت ایران چه مواردی هستند که میتوان در توسعه مدیکال توریسم از آنها بهره برد؟
مهمترین مزیتهای ایران، متخصصین و فوقمتخصصهای متبحر درمان ناباروری و ارائه خدمات در بالاترین سطح و پایینبودن هزینههای درمان در حوزه زنان و ناباروری به نسبت رقبای منطقهای است.
رقیبهای ما در درمان ناباروری در منطقه و جهان چه کسانی هستند؟
به نظر میرسد در میان کشورهای منطقه، ایران یکی از برترینها باشد. چه از نظر کیفیت خدمات و چه از نظر هزینههای درمانی. با اینحال مهمترین رقیبان ما در درمان ناباروری و IVF کشورهای ترکیه و هند هستند که تبلیغات زیادی هم برای جذب بیماران و متقاضیان این حوزه در سالهای اخیر انجام دادهاند.
در دنیا هم کشورهایی چون لهستان و مجارستان و بهطور کلی بلوک شرق اروپا روی این درمان کارهای زیاد تبلیغاتی کردهاند.
بهپویان رویش امید در بحث ناباروری با کدام مراکز درمانی همکاری دارد و این همکاری به چه صورتی است؟
شرکت ما با مراکز مختلف درمانی ازجمله مرکز درمان ناباروری بهاران واقع در بیمارستان محب کوثر، کلینیک تابان، کلینک سارا و چند مرکز دیگر درمان ناباروری معتبر و دارای مجوز، همکاری دارد.
بازارهای هدف شما بیشتر کدام کشورها هستند؟
بازار هدف ما کشورهای منطقه بهخصوص همسایگان ایران را دربرمیگیرد. زیرا میان ما و این کشورها قرابت فرهنگی بیشتری وجود دارند و بنا به تجربه من در سالهای گذشته متقاضی دریافت این دست از خدمات از کشور ما بودهاند. علاوهبراین اعتبار و برند خوب ما در این حوزه در جذب گردشگران سلامت این کشورها بیتاثیر نخواهد بود.
به همین دلیل در فاز اول توسعه کسبوکارمان روی این کشورها تمرکز کردهایم اگرچه در سالهای آینده بازارهای دیگر از جمله اروپا را هم به شکل ویژهای دنبال خواهیم کرد.
برای توسعه برند توریسم درمانی ایران در درمان ناباروری چه باید کرد؟
روشهای مارکتینگ در گردشگری سلامت متنوع هستند اما وقتی تلاش داریم یک درمان خاص را تبلیغ و برند کنیم باید اقتضائات خاصی را مدنظر قرار دهیم. درخصوص درمان ناباروری که حساسیتها و ویژگیهای خاصی هم در طرف متقاضیان و هم ارائهدهندگان خدمات درمانی و هم نهادها و سازمانهای نظارتی دارد باید مارکتینگ بر اساس یک نقشهراه بلندمدت و مدون و اصولی پیش برود.
با این مقدمه فکر میکنم با تاکید بر آیتمهای زیر میتوان ایران را به عنوان یک برند در درمان ناباروری مطرح کرد:
- جامعیت
یکی از مهمترین عوامل رضایت مراجعهکنندگان و ایجاد کیفیت رقابتی، جامعیت در ارائه خدمات است. این بدان معناست که کلیه نیازهای درمانی یک خانواده از اولین مرحله یعنی مرحله تصمیم به بارداری تا پایان مراحل یعنی درمان ناباروری، حفظ سلامت دوران بارداری و تولد فرزند در یک مجموعه فراهم شده باشد.
- درصد میزان موفقیت (Success Rate)
مهمترین معیار سنجش عملکرد هر مرکز درمان ناباروری درصد میزان موفقیت است. یعنی نسبت تعداد درمانهای نوینی که به تولد نوزاد منتهی میشوند به تعداد کل درمانها. هرچه بتوانیم این شاخص را بالا ببریم میتوانیم برند بهتری برای ایران در این زمینه بسازیم.
- تیم درمان
از دیگر نکات ارزشمند، تیم درمانی باتجربه و مسلط به آخرین پیشرفتهای علمی استاندارد روز دنیا است. تیمی که متشکل از متخصصان، پزشکان، جنینشناسان، کارشناسان مامایی، تغذیه و پرستارانی است که با در نظر گرفتن کلیه ابعاد فیزیولوژیکی، اخلاقی، مذهبی و… مناسبترین روش درمانی را برای بیماران در نظر بگیرند.
- تجهیزات کامل
تجهیزات کامل و بهروز نقش مهمی در بالابردن کیفیت درمان ناباروری خواهد داشت. از این رو باید در مارکتینگ این حوزه روی داشتههایمان در این بخش هم تاکید ویژهای انجام شود.
برنامههای آتی بهپویان رویش امید چیست؟
قصد داریم علاوهبر حفظ کیفیت خدمات در ارتقا آن بکوشیم و گستره بازار هدفمان را از بازار هدف فعلی فراتر برده و به کشورهای متعددی خدمترسانی کنیم .برنامههایی برای همکاری با بیمارستانهای مختلف داخلی و خارجی هم داریم که بنا به برنامه استراتژیک کوتاهمدت و میانمدت شرکت به آنها خواهیم پرداخت.
شرکتها، بروکرها و فعالان حقیقی مدیکال توریسم ایران چطور میتوانند با بهپویان همکاری کنند؟
همانطور که بارها تاکید شده اجرای آییننامههای تدوینشده توسط قانونگذاران باعث ایجاد وحدترویه و جلوگیری از اعمال سلیقه هریک از فعالان حوزه گردشگری سلامت خواهد شد. ما هم تلاش داریم در فرآیندهای داخلی و بیرونی شرکت چنین وحدت رویهای را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم با شرکای مختلف تجاری و درمان، همکاری مدونی داشته باشیم.
شفافیت بهپویان در ارائه خدمات، ویژگی مثبتی است که دیگر شرکتها میتوانند با بهره گرفتن از پکیجهای جامع، کامل و متنوع ما در زمینه درمان ناباروری و IVF یک همکاری مستمر را با بهپویان رقم بزنند.
بهطور کلی این آمادگی از سمت تیم ما وجود دارد که ظرفیتهای موجود خود را در اختیار همه کسانی که در هر سطحی در زمینه درمان ناباروری یا جذب توریستهای درمانی فعالیت میکنند قرار دهد.
مهمترین نقاط ضعف گردشگری سلامت ایران را چه میدانید؟
قبل از هرچیزی باید باور کنیم این صنعت ارزشافزوده بالایی دارد و میتواند موجب کارآفرینی و اشتغالزایی بالایی در کشور شود. اما به شکل تیتروار میتوانم به این موارد اشاره کنم:
- نبود امکانات شهری و بینراهی مناسب توریست بینالملل
- فعالیت بدون ضابطه دلالان سنتی در بیمارستانها وعدم نظارت بر عملکرد آنها
- عدم توجه به حفظ و مرمت آثار باستانی
- تبلیغات منفی خارجی علیه ایران
- عدم معرفی درست جاذبههای کشورمان در جهان
- عدم نظارت بر بعضی تاسیسات گردشگری و پایینبودن کیفیت خدمات ارائهشده در آنها
- ضعف سیستم حملونقل هوایی
- عدم استفاده از ظرفیتهای واقعی بخش خصوصی در این حوزه
- کمبود آموزشهای تخصصی در حوزه گردشگری سلامت
- تغییرات مداوم قیمت ارز و قیمتگذاریهای پیچیده خدمات این صنعت
- آشنا نبودن بسیاری از بیمارستانهای کشور با ادبیات کسبوکاری این حوزه