بلوبانک چیست و چه میخواهد بکند؟
نشست خبری استارتاپ بانکی بانک سامان برگزار شد
نشست خبری مدیران بلوبانک روز یکشنبه ۲۵ مهرماه با حضور خبرنگاران در خانه کارمان لواسان برگزار شد. در این مراسم مدیران بلوبانک ضمن تشریح دستاوردها و برنامههای آینده این شرکت، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
بلوبانک به عنوان یکی از استارتآپهای پیشرو در حوزه بانکداری دیجیتال ایران، از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدای این مراسم جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک در مورد مهمترین عوامل راهاندازی و ایجاد بلوبانک گفت: «بلوبانک نتیجه تفکر، دوراندیشی و سرمایهگذاری بانک سامان و همراه شدن آن با تیم جوانی است که به راهکارهای نوآورانه تکیه میکند».
معاون ارشد فنی بلوبانک با اشاره به اهداف بلوبانک گفت: «ارائه خدمات یکپارچه برای عموم جامعه، کاهش هزینههای بانکداری و افزایش بهرهوری، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی به خدمات بانکی، تحقق عدالت اجتماعی و اثربخشی بانکها مهمترین اهداف بلوبانک است».
به گفته معاون ارشد فنی بلوبانک تاکنون ۷۰۰ هزار نفر در بلوبانک افتتاح حساب کردهاند و بیش از ۲۲ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است.
در ادامه این نشست خبری محسن محمدیان، مدیر منابع انسانی بلوبانک تصریح کرد آنچه که بلوبانک به دنبال آن است، بازگشت به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرآیندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و در نهایت رفع اصطکاکهای سیستم بانکی و بهبود قابل توجه تجربه مشتریان است. در واقع بلو، قصد دارد طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را به مشتریان بچشاند.
مدیر منابع انسانی بلوبانک، در ادامه به کمپین جدید این شرکت که با عنوان «زمین بازی را عوض میکنیم» آغاز شده، اشاره کرد و از اهداف بلوبانک برای تحول در ارائه خدمات مالی و خلق بانکی دوست داشتنی خبر داد.
به گفته محمدیان بلو میخواهد ناممکن را ممکن کند و برای همین با ارائه تجربه کاربری آسان و بهبود رابطه کاربران با بانکها توانسته زمین بازی را به نفع مشتریان عوض کند.
ارزشهای بلوبانک چیست؟
بخش بعدی این مراسم به تشریح ارزشها و قابلیتهای محصول بلوبانک اختصاص داشت. احمد ابراهیمی، مدیر محصول بلوبانک، از سه عامل «خلق تجربه ساده و آسان»، «خلق حس جوان و جذاب» و «پشتیبانی درجه یک» به عنوان مهمترین ارزشهای بلوبانک نام برد.
به گفته ابراهیمی تجربه آسان بلوبانک باعث شده تا کاربران بلوبانک در هر زمان و مکانی بتوانند افتتاح حساب کنند. براین اساس ۶۰ درصد افتتاح حسابها در ساعات غیر کاری از ۱۶ الی ۶ بامداد اتفاق افتاده است. ۲۵ درصد از مشتریان بلوبانک در شهر تهران و ۷۵ درصد از سایر شهرها اقدام به افتتاح حساب کردهاند. مشتریان بلوبانک پس از اتمام افتتاح حساب خود که به شکل کاملا مجازی و آنلاین انجام میشود میتوانند کارت بانکی خود را از میان رنگهای دلخواه خود انتخاب کنند.
مدیر محصول بلوبانک با اشاره به طراحی منحصربهفرد کارتهای بلوبانک گفت : «با وجود همه چالشها که در طراحی، ساخت و چاپ کارتهای عمودی بلو داشتیم اما توانستیم به کمک تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربهفردی خلق کنیم که علاوه بر جذابیت بصری، مقاومت بالایی هم دارد».
بلولاین، سرویس پشتیبانی ۲۴ ساعته بلوبانک است که از طریق چت آنلاین به کاربران پاسخ میدهد. به گفته مدیر محصول بلوبانک، این سرویس تاکنون توانسته رکورد پاسخگویی به ۵ هزار چت در یک روز و میانگین زمان انتظار ۱۲ ثانیهای را به ثبت برساند.
بانک مرکزی مجوز میدهد؟
در بخش پایانی این مراسم مدیران بلوبانک به پرسشهای خبرنگاران حاضر پاسخ دادند. جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به سوالی در مورد نحوه ارتباط این پلتفرم با بانک سامان گفت: «براساس مجوزی که ما داریم در حال حاضر بلوبانک به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت میکند اما همه زیرساختها به شکل کاملا مستقل آماده شده و هر زمانی که بانک مرکزی مجوز فعالیت نئوبانکها را صادر کند ما آمادگی داریم تا به عنوان بانک مستقل فعالیت خود را آغاز کنیم».
موضوع به سوددهی رسیدن بلوبانک یکی دیگر از سوالاتی بود که معاونت ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به آن گفت: «براساس نقشهراهی که طراحی کردیم، طبیعتا نقطه سودآوری را درنظر گرفتهایم، اما در حال حاضر ما در قدمهای اولیه هستیم. ضمن اینکه برای استارتاپها، خلق ارزش و رشد و توسعه محصول، مهمتر از سوددهی است و این شامل بسیاری از استارتاپهای مطرح جهان میشود».
احمد ابراهیمی، مدیر محصول بلوبانک در پاسخ به سوالی در مورد فعالیتهای آینده بلوبانک گفت: «اهداف بزرگی را برای آینده در نظر گرفتهایم، به عنوان مثال در حال حاضر خلق محصولی ارزشمند برای توزیع گسترده اعتبارات خرد یکی از اهداف ما است».