اوبر، بوئینگ یا بل، کدامیک پادشاه تاکسی هوایی خواهند شد؟
شمارش معکوس ورود اولین تاکسیهای هوایی تجاریسازیشده شروع شده است
شرکت اوبر چندی پیش از طراحی کابین سرویس برنامهریزیشده «اوبر ایر» (Uber Air) پرده برداشت. اوبر پس از این رونمایی اعلام کرد که احتمالاً این طراحی، طراحی مرجعی است که برای تمامی تاکسیهای هوایی اوبر ایر پیاده خواهد شد. شرکت اوبر در سومین کنفرانس سالیانه «ایولیت» تصمیم گرفت که از طرح خود رونمایی کند. این کنفرانس مربوط به فناور زاست.
طرح نهایی برای فضای داخلی تاکسیهوایی اوبر مشخص شد
اوبر تاکنون طرحهای زیادی را برای سرویس تاکسی پرنده خود امتحان کرده است که در اغلب این طرحها، فضای داخلی تاکسی شباهت زیادی به فضای داخلی هلیکوپتر دارد. بر اساس طرحی که اوبر از آن رونمایی کرد، این تاکسی هوایی احتمالاً چهار صندلی برای مسافر خواهد داشت که ترکیب آن به صورت دو ردیف (دو صندلی در جلو و دو صندلی در عقب) خواهد بود.
در پشت صندلی عقب فضایی برای قرار دادن کیف و چمدان در نظر گرفته شده است. چند چراغ آبی رنگ الکتریکی و کمربند ایمنی نیز در داخل این تاکسی طراحی شده است. لازم به ذکر است که موارد موجود در این تاکسیهای هوایی، احتمالاً با هواپیما برابر نخواهد بود. هنوز اطلاعات زیادی از محصول جدید اوبر منتشر نشده است ولی آنچه مشخص است، این است که اوبر قصد دارد از این تاکسی پرنده برای مسافرتهای کوتاه استفاده کند.
اوبر طراحی این تاکسی پرنده را با همکاری شرکتی به نام سفران کابین انجام داد. اوبر قصد دارد طراحی داخلی این تاکسی، ساده و چشمنواز باشد و چشمان مخاطب را به سوی خود جذب کند. این شرکت قصد دارد تجربهای عالی از پرواز و فرود عمودی را در ذهن مخاطب ثبت کند.
اوبر اعلام کرد که هر چند طراحی داخلی این تاکسی به کمک شرکت سفران کابین انجام شده است ولی احتمالاً در این طراحی بازنگری خواهد شد تا با مشخصات خودروهای برقی با پرواز و فرود عمودی (eVTOL) سازگار شود.
تاکسیهای پرنده فقط یکی از پروژههایی است که اوبر روی آن کار میکند و احتمالاً اوبر با این پروژه به یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه حمل و نقل هوایی تبدیل خواهد شد. این موضوع میتواند به بهبود فرآیند حمل و نقل، کاهش ترافیک و کاهش آسیب به محیط زیست کمک کند.
پرواز تاکسیهوایی اوبر در سال 2023
اوبر در چند سال گذشته تلاشهای زیادی برای تحقق بخشیدن به یکی از بزرگترین خواستههای بشر کرده است. این شرکت به احتمال زیاد اولین تست عمومی پرواز این تاکسیهای هوایی را در سال 2020 انجام خواهد داد و طبق پیشبینیهای انجامشده توسط متخصصان، سرویس تاکسی هوایی از سال 2023 شروع به خدمترسانی خواهد کرد.
احتمالاً شروع این طرح از شهرهای دالاس، تگزاس، لوس آنجلس و کالیفرنیا باشد. اوبر برای تحقق بخشیدن به مفهوم و ایده تاکسی هوایی به همکاران و شرکایی نیاز دارد که بتوانند به بهترین شیوه ممکن این محصول را تولید کنند. اخیراً شرکت اوبر اعلام کرد که همکار جدیدی را به مجموعه همکاران قدیمی خود اضافه کرده است. این همکار جونت ایر موبیلیتی نام دارد. اوبر در کنفرانس ایلویت از این شریک جدید سخن به میان آورد.
مارک مور، مدیر مهندسی اوبر ایلویت در سخنرانی خود در رابطه با جونت ایر موبیلیلی اعلام کرد: «جونت ایر موبیلیتی، آمیزهای از بهترین و درخشانترین استعدادها و مهندسان باتجربه است که سابقه طولانی و زیادی در حوزه طراحی، بررسی و تأیید خودروهای برقی با پرواز و فرود عمودی دارند. مارتین پریا، مدیر ارشد فناوری جونت ایر موبیلیتی، تاکنون در پروژههای بسیاری فعالیت داشته است که از جمله آنها میتوان به پروژههای توسعه هلیکوپتر اشاره کرد.
این مهندس ارشد میتواند دیدگاهها و نظرات شگفتانگیزی در زمینه کاهش صدای تاکسی هوایی ارائه دهد. این دیدگاهها، تاکسی هوایی را به یک هواپیمای عالی، امن و قابل اطمینان تبدیل میکند. من با اشتیاق فراوان منتظر میمان تا ببینم تیمهای ماه برای تجاریسازی جونت ایر چه خواهند کرد.»

تا به امروز، اوبر با بیش از پنج شریک در زمینه تاکسیهای پرنده کار کرده است که از جمله آنها میتوان به بوئینگ، امبرائر و بِل اشاره کرد. اوبر تصمیم دارد که در سال آینده وارد فاز تست و آزمایش اوبر ایر شود. این شرکت برنامهریزی کرده است که تا سال 2023 تاکسی هوایی خود را راه بیندازد.
در این همایش اعلام شد که سه شهر دالاس، ملبورن و لوس آنجلس برای تست پرواز این تاکسی هوایی انتخاب شده است. البته در سال 2023 که قرار است اوبر ایر خدمترسانی خود را آغاز کند، بسیاری از مردم جهان باز هم در حسرت استفاده از این تاکسی خواهند بود؛ زیرا برای تجاریسازی و ورود آن به تمامی جوامع جهان ممکن است مدت زمانی طول بکشد.
در صورتی که اداره ایمنی هواپیمایی کشوری استرالیا، مجوز ایمنی این اختراع را صادر کند، مطمئناً این تاکسی هوایی در استرالیا مورد استقبال بسیاری از شهروندان قرار خواهد گرفت. تاکسیهای هوایی با ورود خود به عرصه دستگاههای پرنده، جزء پهپادهای مسافربری قلمداد خواهند شد.
رقابت فعالان صنعت هوایی برای تولید تاکسی هوایی
در حال حاضر بسیاری از شرکتها و فعالان صنعت هوایی تمرکز خود را روی این مدل از پهپادها گذاشتهاند. به عنوان مثال شرکت بوئینگ مسابقهای به نام «گوفلای» دارد که به رشد و توسعه خودروهای برقی عمودپرواز، با ابعاد فشرده، امن، سریع و آرام کمک میکند و افراد خلاق را به فعالیت در این زمینه تشویق مینماید.
نیروی پلیس دبی در حال آزمایش وسایل نقلیه هوایی است. این وسیله نقلیه شباهت زیادی به موتورسیکلت پرنده دارد. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که قرار است که این تاکسیهای هوایی به صورت کاملاً مسیتقل و خودران کار کنند. در حال حاضر پهپادهای زیادی این توانایی را دارند که بدون نیاز به خلبان پرواز کنند.
پهپادها فقط بر اساس سیستم هوش مصنوعی کار نمیکنند بلکه فعالیت خود را مبتنی بر مجموعهای از نقاط کنترل در آسمان انجام میدهند. پهپاد با دنبال کردن این نقاط کنترل به سمت مقصد نهایی پیش خواهد رفت.
در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، شرکت بل از اولین مدل تاکسی هوایی خود به نام «بل نکسوس» پرده برداشت. این شرکت اعلام کرد که به احتمال زیاد در سال 2025، بل نکسوس برای اولین بار در آسمان به پرواز درخواهد آمد.
تاکسی هوایی هم هوش مصنوعی می خواهد هم اینترنت اشیا و هم تولید صنعتی. ما در ایران اگر بتوانیم روی دو حوزه اول درست سرمایه گذاری کنیم و استارتاپ های خوبی را پرورش دهیم برای تولید می توانیم روی چین هم حساب باز کنیم. یعنی تولید ارزان خارجی اما طراحی داخلی باشه