رمز پویا استارتاپها را آچمز کرده!
توییتخوانی استارتاپی
اپ رمزساز، پبامک رمز موقت، فعالسازی رمز اول پویا، فعالسازی رمز دوم پویا، مراجعه به بانک، مراجعه به دستگاه خودپرداز، فعالسازی از طریق اینترنتبانک، اسکن کیوآرکد و… اینها دردسرها و کلیدواژههایی است که چند هفته اخیر کاربران هنگام خرید آنلاین با آن مواجه شدهاند. ماجرا هم با اجباری شدن رمز پویا از طریق بانک مرکزی کلید خورده است. حالا استارتاپها از افت فروش محسوس کسب وکارهایشان در پی این اتفاق و سردرگرمی کاربران برای فعالسازی این رمز پرحاشیه میگویند. در توییتخوانی این هفته به سراغ توییتهایی رفتهایم که بنیانگذاران استارتاپها و فعالان این حوزه درباره رمز پویا و تاثیر آن بر کسب وکارشان نوشته اند.
محمد رهی، بنیانگذار زودشور:
ما یک داروخانه آنلاین داریم، خیلی از مکمل های کمکدرمانی رو که فقط در داروخانه های تهران توزیع میشن رو به شهرستانها میفرستیم، ولی مشتری شهرستان باید قبل از ارسال پرداخت آنلاین کنند. امروز آمار گرفتم، بیش از ۵۰٪ سفارشات شهرستان ما کم شده، تهران هم اکثرا نقدی شده!
حسن عطایی، مدیرعامل نوبتی:
انقد که آمار پرداختهای آنلاینمون اومده پایین که بنظرم اگه گزینه پرداخت آنلاین رو حذف کنیم و فقط پرداخت در محل بمونه بهتر باشه. کاربر پرداخت آنلاین رو انتخاب میکنه میره صفحه پرداخت، نمیتونه،کلافه میشه کلا بیخیال رزرو نوبت میشه.
دوستان (وزیر ارتباطات) مدرک خواستند… واقعا خیلی ناراحتم. ما کار نمیکنیم، ما داریم میجنگیم واسه فرهنگ سازی رزرو نوبت آنلاین، اونوقت اینجوری کاربرامونو فراری میدن… از چند روز پیش شروع شده تراکنش های ناموفق داره بیشتر میشه.. بسته به کسب و کار، بسته به بلزار هدف اعداد و ارقام متفاوته.. مثلا توی پونیشا که بازار هدفش اهل تکنولوژی هستند ممکنه تراکنش ناموفق کمتر از کسب و کاری مثل #نوبتی که بازار هدفمون آدمای عادی هستند باشه. ازتراکنش های دیروز ما فقط ۴۰٪ موفق بودند. بحث تراکنش نیست، بحث حس بد کاربر از سرویسه.
محمدحسین امیری، مدیرعامل وینداد:
مشتری ۸ تا پرداخت ناموفق داشته، زنگ زدم میگم آقا مشکلی دارید؟ میگه مشکل؟ این چه مزخرفیه، نمیتونم با این رمز پویای کوفتی کار کنم، نه اپش کار میکنه نه اس ام اس میاد، دارم میرم عابربانک، شماره کارتت رو بده… این ماه ۳۰ درصد مشتریامون اینقدر حال و حوصله نداشتن که برن عابربانک…
رضا الفتنسب، عضو هئیت مدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی:
جناب وزیر لطفاً ورود کنید…دوستان بانک مرکزی فکر میکنند مشکلات فیشینگ حل شده؟ با نرم افزارهای فیک تولید رمز چه میکنید؟ قبول کنید اجباری کردن این طرح درست نبود؟ چه کسی پاسخگوی این ضرر به کسب و کارها است؟ قطعی اینترنت دست شما نبود اما این امور کاملا در اختیار دولت است.
محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات:
با آقای همتی و محرمیان صحبت کردم، مستندات را هم برای هر دو فرستادم. بنا شد موارد مختل کننده فعالیت کسبوکارها رو با مستندات بررسی کنند و رفع کنند. خوبه اگر مستنداتی مثل آنچه آقای عطایی دادن رو جمع آوری کنید و به من برسونید. راستش خود من هم در کارت بانک ملیم به مشکل خورده بودم و چند روز اول کارت پست بانکم هم مشکل داشت همسرم پاسارگاد داشت که مشکلی نداشت؛ امروز مشکل بانک ملی حل شد. آمار بانک مرکزی نشون میده فیشینگ کم شده، به نظرم حالا که اجرا کردن، مشکلات رو جمع بندی دقیقی کنیم و بدیم بهشون که حل بشه.
عرشیا زارع، مدیر روابط عمومی باسلام:
آقا ما هم توی باسلام بعد این ماجرا سرعت رشدمون افتاده! لازمه بگم یه تیمی گذاشتیم به کسایی که تراکنش ناموفق داشتن زنگ بزنن فهمیدیم که ۴۰٪ این افراد مشکل رمز دارن!
ضیابری، بنیانگذار ترگمان:
پیش از راهاندازی طرح خیلیها مشکلات طرح گوشزد کردند اما گوش شنوایی در بانک مرکزی وجود نداشت. انصافا وقتی مایی که خودمان دستی بر آتش داریم با انجام تراکنش به مشکل میخوریم از مردم عادی انتظاری نباید داشت. ضمن اینکه اجرای این طرح در مورد فیشنگ که دلیل اصلی اجرا بوده کم اثر است.
شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب و موبایل:
جناب آقای وزیر، اصلا موضوع مستندات نیست. موضوع اینه که یکی یه سنگی انداخته در چاه و همه نشستیم و نگاه میکنسم که چه کار کنیم. چرا بانک مرکزی چنین کاری کرده؟ چرا؟ این همه گفتیم کسب و کارها به مشکل میخورن. ولی گفتن پای گریه پیرمردی نشستم که سرش کلاه رفته بود. این شد جواب بانک مرکزی!
امیرحسین ناطقی، مدیرعامل کوئیز آو کینگ:
۳۰ درصد کاهش درآمد، فقط یک هفته بعد از اجبار فعالسازی رمز پویا. این عدد رشد یک سالِ یه شرکت به بلوغ رسیده با عملکرد خوب هست. اینکه چرا هر اتفاقی میافته خسته نمیشیم و با قدرت بیشتر ادامه میدیم رو خودم هم هنوز نمیدونم چیه دلیلش.
مطالب مرتبط:
خطر رمز پویا برای آپ رمز پویا، فیشینگ و بدافزارهایی که کماکان تهدید میکنند چرا رمزهای یکبار مصرف بانکی به تاخیر افتاد؟