خونگی؛ استارتاپی برای زنان خانهدار
مصاحبه با بینانگذار استارتاپ خونگی
محمد فلاحکیش بنیانگذار استارتاپ خونگی، دانشجوی انصرافی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک است. او و همتیمیهایش در استارتاپ خونگی فضایی را بوجود آوردهاند که تولیدات خانگی و ارگانیک زنان خانهدار اعم از مرباهای مختلف، ترشی، شیرینی، دسر و دستسازههای هنری را برای فروش قرار دهند. او در گفتوگو با آیچیزها از راهاندازی استارتاپ خونگی و چالشهای کار در اکوسیستم استارتاپی صحبت کرده است.
استارتاپ خونگی را معرفی کنید و بگویید چه زمانی شروع بکار کردید؟
استارتاپ خونگی زیرمجموعه شرکت توسعه کسب و کار زعفرانیه است. این شرکت تصمیم گرفت در کنار عمده فعالیتش که توزیع و فروش انواع زعفران، خشکبار، ادویه جات و تنقلات است فعالیتهای دیگری مانند خونگی را هم راهاندازی کند. استارتاپ خونگی تضمین میکند که از کسبوکار خانمهای خانهدار حمایت کند و محصولات سالم و ارگانیک و خانگی را ترویج دهد و به دست مصرفکننده برساند واز این راه کسب درآمد نیز داشته باشد. وبسایت خونگی از آذرماه سال 97 راهاندازی شده است و فعالیت میکند.
ایده خونگی چطور شکل گرفت؟
در ابتدا ما کارمان را با بسته بندی و توزیع زعفران و ادویه جات تحت عنوان برند زعفرانیه شروع کردیم. در واقع زعفران را از قائن و تربت حیدریه جمعآوری و در تهران بهصورت عمدهفروشی و خردهفروشی توزیع میکردیم. بعد از مدتی متوجه شدیم که در دورهمیهای زنانه بازار و پتانسیل خوبی وجود دارد، چراکه زنان خانه دار همیشه در حال رفتن به دورهمی و همچنین به دنبال کسب درآمد در منزل هستند. تصمیم گرفتیم از طریق آگهی های اینترنتی از بانوان خانه دار دعوت کنیم با دریافت پورسانت محصولات ما را در منزل بفروشند. استقبال نسبتا خوبی از این پیشنهاد شد. در خلال این کار درخواستهایی از این زنان خانه دار داشتیم که مایل بودند محصولات خانگی تولیدشده توسط خود مانند ترشی، مربا، دسر ، شیرینی، زیورآلات و … را برایشان بفروشیم. از طرف دیگه اقبال مردم هم به محصولات سالم و خونگی رو به افزایش بود و دقیقا از همینجا بود که ایده راهاندازی استارتاپ خونگی شکل گرفت و ما بعد از تحقیقات چندماهه و انجام کارهای زیرساختی، وبسایتمان را راهاندازی کردیم.
خونگی چه اهدافی را دنبال میکند؟
خونگی اهدافی مانند شناسایی و حمایت از استعدادها و مهارتهای برتر زنان خانهدار و حتی آقایان در زمینه تولید و خلق محصولات خانگی و دستسازههای هنری، ایجاد اشتغال برای زنان خانهدار، حمایت از کسب و کارهای خانگی، عرضه محصولات سالم و ارگانیک و در نهایت راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای خونگی را دنبال میکند.
بازار هدف ما بازار وسیع و گستردهای است، چون ما میتوانیم هم به صورت B2Bو هم بهصورت B2C فعالیت داشته باشیم. حداقل 50درصد از زنان ساکن شهر تهران بهصورت بالقوه میتوانند تامینکننده ما باشند و تمام خانوارهای استان تهران و حتی ایران هم میتوانند مشتریان بالقوه ما باشند. علاوهبر این فروشگاههایی که محصولات خوراکی، ارگانیک و یا صنایع دستی عرضه میکنند امکان خرید عمده محصولات ما را دارند.
با شرایط اقتصادی فعلی زمان زیادی میبرد که یک استارتاپ به نقطه سربهسر برسد. در واقع برای آغاز فعالیت استارتاپی هیچ نقشه راهی وجود ندارد و بنیانگذارها اطلاعات و حمایتهای لازم را ندارند. مشکل بعدی جمعآوری اعضای تیم با سلایق و ادعاهای متنوع است. گروه ما تاکنون سه بار تیم عوض کرده و افراد جدید را جایگزین کرده است.
از زمان آغاز بکار خونگی آیا جذب سرمایه هم داشتهاید؟
تا این لحظه جذب سرمایه از طرف ارگانهای خصوصی یا دولتی نداشتهایم و با هزینه شخصی کار را شروع کرده و ادامه دادهایم.
در مسیر فعالیتتان چه چالشهایی تاکنون داشتهاید؟
بیشترین چالشی که داشتهایم نبود حمایت سرمایهای بوده است. با شرایط اقتصادی فعلی زمان زیادی میبرد که یک استارتاپ به نقطه سربهسر برسد. در واقع برای آغاز فعالیت استارتاپی هیچ نقشه راهی وجود ندارد و بنیانگذارها اطلاعات و حمایتهای لازم را ندارند. مشکل بعدی جمعآوری اعضای تیم با سلایق و ادعاهای متنوع است. گروه ما تاکنون سه بار تیم عوض کرده و افراد جدید را جایگزین کرده است.
چرا مشکل تیمی در استارتاپها تا این حد مطرح است؟
به خاطر طرز تفکر حاکم بر اکوسیستم استارتاپی ایران همیشه افراد منیت و غرور کاذب دارند و ما هنوز یاد نگرفتهایم به صورت مسالمتآمیز و همدلانه کنار یکدیگر کار کنیم. چالش جالب اکوسیستم استارتاپی بین بچههای دهه 60 و دهه 70 است. دهه شصتیها بسیار پرتلاش ولی غیرخلاق عمل میکنند و دوست دارند هرچیزی را با سختکوشی بدست آورند و از آنطرف دهه هفتادیها دوست دارند همهچیز راحت بدست آید. این تقابل باعث میشود این دو طیف نتواند با هم کار کنند و ادعاهایی که مطرح میکنند اجرایی نمیشود. به همین دلیل تیمسازی دچار مشکل میشود.
در حال حاضر با چند تامین کننده همکاری دارید؟
حدود 100 تامین کننده در حال همکاری با خونگی هستند که حدود 90 درصد از آنها را خانمها تشکیل میدهند.
چالش جالب اکوسیستم استارتاپی بین بچههای دهه 60 و دهه 70 است. دهه شصتیها بسیار پرتلاش ولی غیرخلاق عمل میکنند و دوست دارند هرچیزی را با سختکوشی بدست آورند و از آنطرف دهه هفتادیها دوست دارند همهچیز راحت بدست آید. این تقابل باعث میشود این دو طیف نتواند با هم کار کنند و ادعاهایی که مطرح میکنند اجرایی نمیشود. به همین دلیل تیمسازی دچار مشکل میشود.
شرایط همکاری با خونگی چیست؟
ما برای همکاری با بانوان خانه دار هیچ هزینه، حق عضویت و ورودی دریافت نمیکنیم. محصولات بانوان خانهدار بعد از اینکه از لحاظ کیفیت تایید شد، در سایت بارگذاری میشود. قیمتگذاری محصولات هم با توجه به قیمت تمامشده و میزان وقت و انرژی و هنر بهکاررفته، توسط خود تامینکنندگان محاسبه و پیشنهاد میشود که با توجه به مقایسه قیمت پیشنهادی تامین کننده با عرف بازار، توسط تیم خونگی قیمت نهایی توافق و در سایت درج میشود.
پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟
بعد از فروش محصول، 90 درصد قیمت محصول به حساب تولیدکننده واریز میشود و 10 درصد هم به عنوان کمیسیون وبسایت خونگی لحاظ میشود.
خواسته شما از مسئولانی د ر قبال اکوسیستم استارتاپی وظایفی دارند چیست؟
شفافسازی مهمترین کاری است که دولت میتواند انجام دهد. استارتاپها باید بدانند از کجا فعالیت خودشان را شروع کنند و ایدهپرداز باید بداند گام بعدی در پیادهسازی ایدهاش چیست. علاوه بر این هر ارگان و نهاد نیاز به مجوز جداگانه دارد واین قضیه کاملا سرمایهبر است و اعتباری نزد مردم ندارد. شاید فقط دریافت اینماد برای یک کسبوکار کافی باشد و دولت باید در این زمینه تسهیل کند. مشکل بعدی جذب سرمایه است و شرکتهای شتابدهنده، بیزنسی به این قضیه نگاه میکنند و دنبال این هستند که با پول مختصر سرمایه هنگفتی را از آن خود کنند.
کی به نقطه سربهسر خواهید رسید ؟
تا پایان سال 98 به نقطه سربهسر خواهیم رسید.
گفتوگو: زهرا قنبری