داریک پی میخواهد مشکلات ارزی گردشگران را رفع کند
گفتوگو با علیرضا خدایی بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ داریکپی
داریک پی یک استارتاپ فینتکی است که در حوزه پرداخت فعالیت میکند. علیرضا خدایی، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ داریک پی بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ 31 ساله و کارشناس ارشد مدیریت دارد. بنیانگذار این استارتاپ درباره شکلگیری داریک پی میگوید: «این استارتاپ با هدف شکلگیری پرداخت مدرن در کشور راهاندازی شده است. درواقع یکی از حوزههایی که خلا آن را احساس میکردیم سامانه پرداخت در گردشگری بود. در سال ۲۰۱۶ به دلیل برجام، دسترسی به فضای کار در خارج کشور آسانتر شده بود. از این رو تلاش کردیم تا به واسطه شرکتی که در اتریش داشتیم، بتوانیم راهکار مالی پایداری را برای گردشگران خارجی ایجاد کنیم. در نتیجه کیف پول الکترونیکی داریک پی را راهاندازی شد. درواقع این محصول یک برنامه جامع پرداخت، برای گردشگران خارجی است که شامل یک عابر بانک ایرانی به نام توریست، اپلیکیشن موبایل و نرم افزار تحت وب است تا توریست بتواند به راحتی از خدمات پرداخت استفاده کند. با توجه به مشکلاتی که برای برجام پیش آمد و تحریمهایی علیه ایران شکل گرفت، اما ما به کار خود ادامه دادیم. درحال حاضر با پشتوانه بانکی فعالین حوزه گردشگری مانند آژانسها و شرکتهای گردشگری همکاری میکنیم. هدف ما تسهیل سفر برای گردشگران خارجی است.
خدمات داریک پی به شرکتهای گردشگری سلامت، آژانسها و بیمارستانها به چه صورت است؟
ما در حال حاضر به بیمارستانها خدمتی ارائه نمیدهیم. گردشگرانی که به ایران سفر میکنند در حوزه پرداخت با سه چالش اساسی روبرو هستند. مورد اول عدم دسترسی به شبکههای بانکی بینالمللی در ایران است. درواقع آنها قادر به استفاده از کارتها و خدمات بانک بینالمللی خود در ایران نیستند. دومین چالش تغییر نرخ ارز است که برای گردشگران روند پیچیدهایی دارد که به دنبال این موضوع تجربه پرداخت برای آنها در ایران نیز سخت میشود. همچنین به علت توسعه پرداخت الکترونیکی در ایران از پول نقد هم به سختی میتوانند استفاده کنند. در داریک پی تلاش ما بر این است که با استفاده از پارتنرهایی که در کشورهای مبدا داریم راهکارهای پرداختی مناسب را برای ارتباط با سیستم بانکی بینالمللی به آنها ارائه دهیم.
گردشگران میتوانند در این اپلیکیشن از خدماتی چون عابر بانک ایرانی به نام شخص توریست، نرخ روزانه ارز، تراکنشها، بلاک کردن کارت در صورت مفقود شدن آن، درخواست صدور دوباره کارت و همچنین شارژ مجدد استفاده کنند. نرخ ارز در داریک پی با توجه به صرافیهای مجاز کشور تعیین و به گردشگران ارائه میشود. از این رو شرکتهای گردشگری مختلف بهخصوص شرکتهای گردشگری سلامت که تمرکز کارشان بر روی گردشگران خارجی است، می توانند از خدمات ما در کنار خدمات خود مانند صدور ویزا و تور بهعنوان یک خدمت ارزش افزوده استفاده کنند.
داریک پی نسبت به صرافیها چه مزیتهایی نیز دارد؟
داریک پی خدمات بانکی، صرافی و یک شرکت ای تی را با هم دارد. برای مثال گردشگران هنگام مراجع به صرافیها در اکثر مواقع باید پول نقد به همراه داشته باشند و پس از آنکه پولشان را به ریال تبدیل کردند برای عدم حمل آن باید در بانکی حساب باز کنند که آن هم مشکلات خاص خود را برایشان دارد. اما در داریک پی همه این خدمات در قالب یک سرویس وجود دارد و گردشگر میتواند بهراحتی از آن استفاده کند. همچنین میتوانند با افراد مختلفی در حوزه گردشگری که خدمات مناسبی را ارائه میدهند نیز آشنا شوند.
یکی از فعالیتها ما راهاندازی یک باجه است که بهصورت 24 ساعته فعالیت میکند. گردشگر میتواند به محض ورود به کشور به این باجه مراجعه و خدمات مورد نظر خود را دریافت کند. درواقع ما با این کار مشکلات پرداختیشان را در فرودگاه برطرف خواهیم کرد. تا دچار سردرگمیهای حساب بانکی و نرخ ارزی نشوند. البته آنها میتوانند این خدمات را نیز در محل اقامتشان دریافت کنند.
برای همکاری با شرکتهای فعال در حوزههای دیگر از جمله شرکتها و استارتاپهای گردشگری چه برنامهای دارید؟
ما دو رویکرد B2B و B2C در حوزه مارکتینگ داریم. در B2C دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا انجام داده و به صورت مستقیم گردشگران خود را جذب میکنیم.
در B2B با شرکتهایی که در زمینه سرویس به گردشگران خارجی فعالیت میکنند همکاری میکنیم. ما قصد داریم در این نمایشگاه آنها را شناسایی کرده و بهعنوان یک شرکت ارزش افزوده به خدمات شرکتها نیز اضافه شویم. درواقع هدف ما این است که با همکاری با این شرکتها به سمت رویکرد توسعه پایدار حرکت کنیم. به این معنا که دغدغههای حوزه پرداخت در گردشگری را برطرف کنیم تا سفر به ایران تسهیل شود.
هر شرکتی که در حوزه گردشگری ورودی فعالیت میکند، میتواند پارتنر و همکار ما باشد. ابتداییترین نیاز هر گردشگر، مدیریت مالی و دسترسی آسان به پول است. ما به شرکتهای گردشگری توصیه میکنیم که حل مشکلات پیرامون این موضوع را در اولویت کاریشان قرار دهند و به مدیریت مالی گردشگران توجه کنند. ما در داریک پی از همکاری با تمامی شرکتهایی که به هرنحوی با گردشگران خارجی در ارتباط است استقبال میکنیم و تلاشمان این است که تجربه پرداخت گردشگران خارجی در ایران را به سطح بینالمللی نزدیکتر سازیم.