اگر بانکها با فینتکها همراه نشوند از قطار آینده جا خواهند ماند
رویداد رفاتک چلنج با هدف رفع نیازهای بانک رفاه برگزار شد
رویداد رفاتکچلنج 21 مهر به همت رفاتک (مرکز نوآوری بانک رفاه) و بومرنگ (شبکه خدماتی نوآوری) در باغ کتاب برگزار شد.
علیرضا دلیری؛ دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در امور مالی و سرمایهگذاری، هادی ویسی؛ مدیرعامل رفاتک، حسین رحمتی، عضو هیئت مدیره بانک رفاه و فعالان استارتاپی، فینتکها، بانکها در این رویداد حضور داشتند.
هدف از رفاتک چلنج معرفی نیازهای فناورانه بانک رفاه عنوان شد. بانک رفاه قصد دارد تا با کمک شتابدهنده رفاتک و استارتاپها و فینتکهای حوزه بانکی مسائل بانکی را تا حدودی حل کند.
بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهمنامهای با هدف توسعه زیرساختهای صندوق سرمایهگذاری و ایجاد شتابدهنده در رویداد رفاتک چلنج امضا کردند.هادی ویسی؛ مدیرعامل رفاتک
رویدادی با تمرکز برحل نیازهای بانکی
مدیرعامل رفاتک درباره چالشهایی مطرح شده برای استارتاپها گفت: «تا ۱۰آبان کسب و کارها فرصت دارند ایدههای خود را در مورد نیازهای بانک رفاه ارائه دهند تا ۲ آذر این راهکارها را بررسی میکنیم. با آنها جلساتی خواهیم داشت و در نهایت در دی ماه امسال از بین تمام راهکارها 3 کسبوکار را برای عقد قرارداد انتخاب میکنیم.»
او در ادامه گفت: «در اردیبهشت ماه سال جاری مرکز نوآوری رفاتک به صورت مستقل در کنار دانشگاه شریف راه اندازی شد. در این مدت ١۶٩ طرح بررسی کردیم، ١٠ طرح تایید شدند و ۵ طرح تایید نهایی شدند و به مرحله قراردادرسیدند تا سرمایه جذب کنند.»
ویسی با اشاره به این نکته که مهمترین سرمایهایی که بانک رفاه در اختیار استارتاپها قرار میدهد بازار بانکها است بیان کرد: «سرمایه اصلی که ما به استارتاپها میدهیم اعتبار، اعتماد و بازار بانکهاست و سرمایه مالی در اولویت دوم بانک رفاه است.»
او در ادامه گفت: «سیاست بانک رفاه آوردن اسمارت مانی یا همان پول هوشمند به کسبوکارهای استارتاپی است.»
به گفته مدیرعامل رفاتک تامین اجتماعی برای استارتاپها یک بهشت است و او معتقد است همکاری با تامین اجتماعی باعث تحول عظیمی در استارتاپها میشود.علیرضا دلیری؛ معاون علمی فناوری ریاست جمهوری
در ادامه این مراسم دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رشد چشمگیر فینتکها در سالهای اخیر گفت: «خدمات بانکی یکی از خدماتی است که مردم در طول روز از آن استفاده میکنند. با توجه به رشد فینتکها اگر بانکها نتوانند با کمک فینتکها توسعه پیدا کنند از قطار آینده جا خواهند ماند.
برای مثال طبق تحقیقاتی که شده است در کشور سوئد تنها دو درصد مردم این کشور از خدمات حضوری استفاده میکنند و 98درصد مابقی از خدمات آنلاین مالی استفاده میکنند. با توجه به رشد فینتکها در ایران، در آیندهی نزدیک اتفاقی که در سوئد افتاده است در ایران نیز خواهد افتاد.»
دلیری در ادامه گفت: «در چند سال گذشته بانکها در حوزه الکترونیکی رشد خوبی داشتهاند اما این کافی نیست و باید به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند.»
حسین رحمتی، عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران
در ادامه این رویداد رحمتی با اشاره به دیجیتالی شدن بانکداری ایران گفت: «بانک رفاه قصد دارد تا بستری مناسب برای خلاقیت و ایدههای نوآورانه ایجاد کند. برای اینکه بتوان در کسبوکارهای بانکداری تغییری ایجاد کرد باید از خلاقیت جوانان استفاده کنیم. بانکها نیز باید درهمین راستا همکاریهای لازم را انجام دهند.»
او در ادامه اضافه کرد: «بانک رفاه ۱۰۲۳ شعبه در سراسر ایران دارد.تاکنون این بانک ۲۸ میلیون مشتری داشته و بیش از ۱۷ تا ۱۸ میلیون کارت بانکی صادر شده است و به بیش از ۳ میلیون بازنشسته و سالمند خدمات بانکی ارائه میدهد. بانک رفاه با ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی توافقاتی دارد و با ۵۰۰ بیمارستان همکاری میکند.»
به گفته رحمتی چالشهایی مانند تعدد قانونگذاری حوزه فینتک، نبود قانون درست اخذ کارمزد و قوانین و مقررات تسهیلگر بر سر استارتاپهای فعال در حوزه مالی وجود دارد و راه را برای آنها سخت کردهاست و باید آن را رفع کرد.