اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف
نشست خبری رویداد اینوتکس پیچ2020 برگزار شد
اینوتکس پیچ از سال 2018 با رویکرد ایجاد فضای رقابتی بین استارتاپها فعالیتش را شروع کرده است و در این سالها تلاش کرده در راستای توسعه و رشد اکوسیستم گام بردارد. یکشنبه 22دی نشست خبری رویداد اینوتکس پیچ با حضور سجاد عباسیفشمی، دبیر نمایشگاه اینوتکس و مهدیه تمسکی، مسئول اجرایی برگزار شد. سجاد عباسیفشمی، دبیر نمایشگاه اینوتکس اولین سخنران این نشست بود.
او از چشمانداز این رویداد بعد از سهدوره پوستاندازی، گفت:«چشمانداز ما بعد از سه دوره پوستاندازی، تبدیلشدن نمایشگاه به بستری برای تبادل تکنولوژی است و فراهم آوردن فضایی که سازمانها و شرکتها آخرین محصولات و خدماتشان را فارغ از زمینه فعالیت در این رویداد رونمایی کنند.»
بهگفته عباسی، برای رسیدن به این چشمانداز چند هدف شناسایی شد. اولین هدف سرمایهگذاری و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری به کسبوکارها؛ فرهنگسازی سرمایهگذاری در حوزه کسبوکار. دومین هدف، افزایش همکاری و مشارکت بین بازیگران کلیدی زیستبوم فناوری و نوآوری کشور و آخرین هدف، افزایش شبکهسازی و تولید محتوای موردنیاز زیستبوم نوآوری کشور است.
دبیر نمایشگاه اینوتکس در ادامه از برنامههای مختلف برای رسیدن به این اهداف، گفت: «برای رسیدن به این اهداف، برنامههای مختلفی در نظر داریم که برگزاری رویداد اینوتکس پیچ، یکی از اقداماتی است که در این راستا و با هدف سرمایهگذاری تعریف میشود. هرسال چند ماه قبل از برگزاری این رویداد، فعالیتها شروع میشود، بنابراین در استانهای مختلف بین استارتاپها رقابت شکل میگیرد. در مرحله بعد، استارتاپهایی که از رقابتهای محلی صعود کردند همزمان با رویداد اینوتکس برای رقابتهای فینال در تهران حضور خواهند داشت. در اینوتکس امسال استارتاپهایی از استانهای سیستانو بلوچستان، آذربایجانغربی، اصفهان، خوزستان، مازندران و تهران حضور خواهند داشت.»
او در رابطه با چگونگی انتخاب این استانها برای شرکت در اینوتکس امسال، گفت: «ترجیح دادیم استانهایی که در دورههای قبلی شرکت داشتهاند حضور نداشته باشند و استانهای جدید جایگزین شوند. علاوه بر این، بین استانهای توسعهیافته و استانهای کمتر برخوردار برای حضور در این رویداد تعادل برقرار کنیم. همچنین لحاظ کردن پراکندگی استانهای شرکتکننده نیز مدنظر ما بود.»
|
او همچنین در رابطه با اتفاقات ویژهای که در رویداد اینوتکس پیچ 2020 خواهد افتاد، گفت: «امسال برای برگزاری رویدادها و رقابتهای مقدماتی استانها از اکوسیستم بومی استان کمک گرفتیم و متولی این امر فنبازارهای محلی استانها هستند. دسترسی این فنبازارهای محلی به سرمایهگذاران و صاحبان سرمایه بومی بیشتر است و ما از آنها خواستیم که از سرمایهگذاران دعوت کنند که در رویدادهای مقدماتی شرکت کنند. اما در راستای برقراری عدالت در مرحله پیشرویداد در استانهای مختلف هسته اصلی برگزاری هر رویداد را در استانها ثابت در نظر گرفتیم.»
او صحبتهایش را اینگونه ادامه میدهد: «در این دوره از رویداد اینوتکس پیچ، دوره شتابدهی کوتاهی برای استارتاپهایی که در استانهای محروم فعالیت میکنند در نظر گرفتیم، همچنین منتورینگ و فضای کار رایگان در اختیارشان قرار دادیم، چراکه استارتاپهایی که در استانهای محرومتر بودند دسترسی محدودتری به سرمایهگذار و منتورهای کسبوکار و خدماتی که باعث توسعه کسبوکار میشود، دارند. از طرفی در مرحله فینال، باید با استارتاپهایی در شهرهای بزرگتر و توسعهیافتهتر رقابت کنند. به همین منظور از شرکتهایی که خدماتی در راستای توسعه کسبوکار ارائه میدهند درخواست کردیم این خدمات را به استارتاپها بهصورت رایگان ارائه دهند. »
به گفته او، در مرحله فینال، استارتاپها نبرد استارتاپی خواهند داشت و استارتاپهایی که به فینال راه پیدا کنند دوبهدو در حوزه بیزینس خود همدیگر را به چالش میکشند و با هم رقابت میکنند و در نهایت به انتخاب داوران و مخاطبها استارتاپهای برتر انتخاب میشوند.
مهدیه تمسکی، مسئول اجرایی هم بهعنوان دومین سخنران این نشست حضور داشت. او در ابتدای صحبتهایش از شعار امسال نمایشگاه گفت؛ اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف است و ادامه داد:«بخش عمدهای از این اکوسیستم را استارتاپهای فناوری و نوآوری تشکیل میدهند. رقابت استارتاپی رویداد اینوتکس پیچ در سال 2018 ، در استانهای مشهد، اهواز، شیراز و تهران برگزار شد و سال 2019، شهرهای بیرجند، یزد، بندرعباس، کرمانشاه، تهران و رشت حضور داشتند. «امسال در اینتوکس پیچ 2020 هم شش استان شرکت کردند.»
مطالب مرتبط:
برگزاری رویداد کافه سرمایه همزمان با هشتمین نمایشگاه اینوتکس
شفافسازی دبیر اینوتکس درباره دریافت هزینه 35 هزار تومانی
تمسکی با بیان اینکه استارتاپها برای شرکت در این رویداد فرم ثبتنام را بهصورت آنلاین پر میکنند، گفت: «امسال دو مورد به این بخش اضافه شده است؛ آپلود یک ویدئو که توضیح مختصری در رابطه با استارتاپ است و یک بخش فایل ارائه را نیز استارتاپهامیتوانند آپلود کنند. در این مرحله 10-15 تیم از هرشهر به مرحله بعد صعود میکنند.
مرحله بعد، رقابتهای استانی است که داورهای محلی در هر استان بررسیهای لازم را انجام میدهند. در این مرحله از هر استان بسته به تعداد شرکتکنندگان 2، 3 تیم به فینال راه مییابند. مرحله بعد شتابدهی است که یکسری آموزشها و منتورینگ برای استارتاپها خواهیم داشت. تا امروز با کسبوکارهای یکتانت، راهپرداخت، ژاکت، چابک، رایچت، راتین، پابلیکا، پاکت، نماشا، ابرآروان، یو آیدی و کلیلک مذاکره کردهایم.»
100 تیم استارتاپ در اینوتکس پیچ 2018 حضور داشتند که 68 درصد از این شرکتکنندگان از تهران و به ترتیب اهواز، مشهد و شیراز با 8،9،15 درصد بودند. در اینتوکس پیچ 2019 هم میزبان 132 استارتاپ بود که تهران با 42درصد و شهرهای کرمانشاه، رشت بیرجند، یزد و بندرعباس حضور داشتند.
به گفته او، استارتاپهای حاضر در رویداد دوسال گذشته بیشتر بر بخش سلامت متمرکز بودند و حوزههای خدماتی، آموزشی، مالی بانکی، گردشگری، بازاریابی و تبلیغات در رده های بعدی قرار داشتند.
مسئول اجرایی اینوتکس 2020 با بیان اینکه ما برای رویداد امسال، حضور 150 مشارکتکننده را پیشبینی کردیم، گفت: «علاوه بر این تعداد بازدیدکنندگان استانی که در رقابت فینال میزبان آنها خواهیم بود، +19 بازدیدکننده و +200 سرمایهگذار به رقابتهای استانی دعوت خواهند شد.»
برندگان دورههای قبل اینوتکس پیچ 2018، بهترتیب از مشهد، تبریز و تهران بودند. تیم اول و دوم برنده در اینوتکس پیچ 2019 از تهران و تیم سوم از کرمان و در حوزه گردشگری بودند.
تیمهای شرکتکننده در دورههای قبل، از این رویداد رضایت داشتند و بعد از برگزاری این رقابتها همچنان با تیمها در ارتباط هستند و رشد آنها پیگیری میشود. «طبق آمار، 83 درصد از تیمهای شرکتکننده بر این عقیده بودند که این رقابتها به پیشرفتشان در حوزه برندینگ کمک کرده است، 50درصد افزایش فروش داشتند و 60درصد در مرحله مذاکره با سرمایهگذار هستند یا موفق به جذب سرمایهگذار شدهاند.»
تمسکی د پایان صحبتهای خود گفت: «امسال خدمات استارتاپی را در دو بخش ارائه خواهیم داد؛ یک بخش رقابتهای استانی که 60، 90 تیم خواهیم داشت و بخش فینال، که 12، 15 تیم به این مرحله خواهند رفت.»