سامانه سام؛ گامی در جهت بهبود فضای کسبوکار
یادداشتی از امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات
پنجره واحد مجوزها کمتر از یک سال بهصورت آزمایشی اجرا شد. برای اصناف هم از فروردین ماه امسال این سامانه بهصورت آزمایشی شروع به کار کرده است. تعداد کل مجوزهای دولت به یک روایت 1538 و به روایت دیگری 1364 عدد است؛ از این رو حجم این تعداد مجوز نشان میدهد که راهاندازی یک سامانه واحد یک اقدام ضروری برای کسبوکارها بوده است.
هیئت مقرراتزدایی که شامل مسئولانی از قوهقضائیه، قوهمقننه و قوه مجریه است، هرهفته جلسهای در وزارت اقتصاد تشکیل میدهد تا به وضعیت مجوزها رسیدگی کند. این هیئت به تمام دستگاهها اعلام کرده اگر میخواهید مجوزی بدهید باید در درجه اول برای صدور آن مجوز، از این هیئت مجوز بگیرید! یعنی دیگر هیچ سازمانی نمیتواند -مانند اتفاقی که در گذشته میافتاد- به یکباره اعلام کند که برای انجام یک کار خاص، باید از آن سازمان مجوز گرفته شود. این ممنوعیت یک گام بسیار خوب بهحساب میآید که برای آن، سامانهای درست شده که در آن گفته شده بخش دولتی اگر میخواهد هرگونه مجوزی بدهد باید از این سامانه اجازه بگیرد.
از طرفی برای هیئت مقرراتزدایی، تسهیلات الکترونیکی شدن را فراهم کردیم. در حال حاضر سامانهای به نام «نما» وجود دارد که در آن، لیست تمام مجوزهای موردنیاز کسبوکارها آمده و تحت هیچعنوانی بدون هماهنگی، امکان اضافه شدن یک مجوز به آن وجود ندارد.
حال مسئله این است که برای درخواست دریافت مجوزی از بین این 1364 مجوز باید چه کار کرد؟ ما این بخش را هم در قالب یک پنجره واحد ایجاد کردیم که در آن تا حدی که میشد، اطلاعات موردنیاز را بهصورت الکترونیکی و اتوماتیک در سیستم ارائه دادهایم. برای مثال، یکسری اطلاعات متقاضیان از ثبت احوال، قوهقضائیه و سازمان امور مالیاتی بهصورت الکترونیکی در دسترس آنهاست. متاسفانه هنوز یکسری از دستگاهها اقدام نکردهاند و برخی از بخشها هنوز الکترونیکی نیستند.
در کنار مجوزهای دولتی که اشاره کردم، حدود 8000 مجوز اصناف هم داریم که اهمیت زیادی دارند، چراکه در این حوزه هم مقدار زیادی شکایت و نارضایتی وجود دارد. بخش اصناف را هم از فروردین ماه تا خرداد در حوزه شمیرانات تست کردیم که برای دریافت این مجوزها هم از همین پنجره واحد اقدام میشود. تقریبا نتایج این بخش هم خوب بود. این دو حوزه با هم ترکیب شد و سامانهای به نام «سام» یا همان سامانه g4b.ir بهوجود آمد.
در ادامه، اگر در این فرایندها هم شکایتی وجود داشته باشد، در سامانه دیگری به نام «داور» ثبت خواهند شد. علاوه بر آن، سامانه «یاور» برای ارائه مشاوره در زمینه اخذ مجوز هم راه افتاده است. مجموع تمام اینها را با عنوان سامانه سام میشناسیم که چهار زیربخش هم دارد. زیرمجموعههایی برای افراد برای اینکه بدانند آیا این مجوز اساسا مجوز است یا خیر، بخشی برای درخواست مجوز و مجموعهای که بتواند در آن مشاوره درخواست مجوز بگیرد و در نهایت بخشی برای طرح شکایت.
منبع: آتیهنو