در ایران بیرقیب و در دنیا بیمانندیم
گفتوگو با بنیانگذار نیلسون که استارتاپی تخصصی در زمینه فروش آنلاین محصولات ارگانیک دارد
با همهگیری ویروس کرونا، پلتفرمهای فروش آنلاین بهتر و بیشتر دیده شدند. استقبال کاربران از شیوههای غیرحضوری خرید بالا رفت و کسب و کارهایی که کارشان، تهیه و فروش آنلاین کالاها و خدمات است، سهم بیشتری از بازار خردهفروشیها را به خود اختصاص دادهاند. در برخی حوزهها مثل مواد غذایی و پروتئینی که معیشت مردم به آن وابسته است، این نقشآفرینی و حضور بازیگران آنلاین پررنگتر هم هست. یکی از این پلتفرمها نیلسون است که در حوزه فروش آنلاین محصولات گوشتی خاص و ارگانیک فعالیت میکند. بنیانگذار این استارتاپ، مسعود روحانی است که دیپلم برنامهنویسی کامپیوتر دارد. او پیش از راهاندازی نیلسون، تجربه 11 سال فعالیت در زمینه بستهبندی و توزیع محصولات گوشتی خاص و ارگانیک داشته و مدتی هم در زمینه سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار کار کرده است.
ارگانیک، اما با قیمت مناسب
روحانی، نیلسون را نتیجه سالها فعالیتش در حوزه سنتی محصولات گوشتی میداند. او درباره چگونه شکلگیری این استارتاپ چنین میگوید: «در سالهای فعالیتم در این حوزه متوجه شدم که مردم علاقه زیادی به خرید از این دست محصولات دارند. اما دغدغه اصلی آنها تهیه محصولات بود که به علت ارگانیک بودن و راستی آزمایی آن، به آسانی نمیتوانستند در بازار پیدا کنند. از همین جا بود که این ایده به ذهن من رسید که از طریق فروشگاه آنلاین محصولات گوشتی و خاص و ارگانیک را با قیمتهای مناسبتر از بازار عرضه کنم.»
نیلسون تیمی 11 نفره دارد که ۴ نفرشان بهصورت تمام وقت و ۷ نفر بهصورت دورکاری در این مجموعه فعالیت دارند. روحانی این فروشگاه آنلاین را با سرمایه شخصی خود در سال 98 به صورت B2B و B2C راهاندازی کرده است و تاکنون 700 کاربر از این خدمات استفاده کردهاند.
چالشهای نیلسون
بنیانگذار نیلسون یکی از مشکلات و چالشهای این حوزه، را تامین و تهیه محصول مرغوب و با کیفیت در تمام طول سال میداند و توضیح میدهد: «ما این مشکل را با همکاری و مشارکت تولیدکنندگان بزرگ این حوزه برطرف کردیم. چالش دیگر کمبود حمایت در راستای فرهنگسازی مصرف محصولات گوشتی ارگانیک است که تاکنون در این زمینه حمایتی نشدهایم و همه فعالیتهای فرهنگسازی را با توان و سرمایه شخصی انجام دادهایم. چالش دیگر، ارسال این محصولات به شهرستانهای سراسر کشور است که علیرغم تقاضا و استقبال های بسیار زیاد، امکان ارسال این محصولات به راحتی به سراسر کشور میسر نیست.»
آنطور که روحانی میگوید، متوسط فروش ماهیانه نیلسون در بازار محصولات گوشتی ارگانیک ۱۵۰ میلیون تومان است. او در این باره میگوید: «آمار دقیقی از حجم بازار محصولات گوشتی ارگانیک بواسطه دشواریهای تولید و عرضه، وجود ندارد. در حال حاضر سهم فروش ما ۱۵۰ میلیون تومان در ماه است اما پیشبینی میکنیم با ایجاد زیر ساختهای لازم و توسعه تولید و عرضه این محصولات بتوانیم طی ۵ سال آینده سهم بازار خود را به سالیانه ۲۸۰ میلیارد تومان برسانیم.»
شیوه ارسال محصولات در نیلسون
بنیانگذار نیلسون درباره شیوه ارسال محصولات به دست مشتریان نیز چنین میگوید: «ابتدا سفارشات روزانه را جمع آوری کرده؛ سپس روز بعد، طبق سفارشات، محصولات را بصورت تازه و کشتار روز تهیه و آماده کرده و برای مشتری ارسال میکنیم. جهت ضمانت، ابتدا محصول را تحویل مشتری میدهیم و مشتری پس از رضایت کامل، مبلغ را واریز میکند. سفارشات تهران با پیکهای خودمان که مجهز به یخچال و ادوات بهداشتی هستند ارسال میکنیم و سفارشهای شهرهای دیگر بهصورت هوایی فرستاده میشود.»
به دنبال شبکهسازی هدفمندیم
به گفته بنیانگذار نیلسون، دوران کرونا نهتنها تاثیر منفی در فروش و عملکرد این استارتاپ نداشته، حتی به علت خواص درمانی محصولات ارگانیک، استقبال کاربران بیشتر هم شده است. روحانی میگوید در زمینه فروشگاه آنلاین تخصصی محصولات گوشتی خاص و ارگانیک بهصورت تازه و کشتار روز، رقیبی ندارند. حتی طی تحقیقات به عمل آمده در سراسر دنیا، تاکنون فروشگاه آنلاین تخصصی محصولات گوشتی خاص و ارگانیک راه اندازی نشده است. وی درباره برنامههای سال 99 توضیح داد: «برنامههای ما برای امسال ترویج بیشتر فرهنگ مصرف محصولات گوشتی خاص و ارگانیک و تقویت زیرساختهای تولید و عرضه و برطرف کردن چالشهای ارسال به شهرستانهاست که همگی این برنامهها را با شبکهسازی هدفمند و مشارکت فعالان این حوزه اجرا خواهیم کرد.»
استارتاپهای که هنوز آن را نمیشناسید:
آمار و ارقام سه خرده فروشی آنلاین بزرگ ایران سهم استارتاپها از بازار ۲۰۰ میلیاردی فروش سینمای ایران؟ همبنیانگذار فرستکوئست: ۵۱ درصد سهم بازار گردشگری را خواهیم گرفت