نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد

۵امین دوره نمایشگاه تراکنش ایران، از ۲۸تا ۳۰ آبان در بوستان گفت‌وگو برگزار شد

نمایشگاه تراکنش ایران با همت مرکز فابا و با هدف کسب سهم ایران در منطقه، انتقال دانش فنی و توسعه بازار کسب‌وکارهای فناورانه هر سال آبان‌ماه برگزار می‌شود. این نمایشگاه، از سال ۱۳۹۴ در کلاس جهانی برگزار شده است و به‌دلیل برخورداری از بخش نمایشگاهی، سمینارها، نشست‌های تخصصی کارگاه معرفی محصول، کارگاه‌های آموزشی و جشنواره‌های متنوع جانبی زمینه را برای حضور صاحب‌نظران حوزه فناوری فراهم می‌کند

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، بیات، مدیرعامل فابا و دبیرکل نمایشگاه تراکنش به معرفی این نمایشگاه و ظرفیت‌های آن پرداخت.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی ضمن افتتاح این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه از این نظر حائز اهمیت است که فناوری لازمه پیشرفت و درآمدزایی سیستم‌های بانکی است. بانک‌ها همواره از میزان کم کارمزد خود شکایت دارند ولی به کمک فناوری می‌توان، خدمات بانک‌ها را تنوع بخشید و درآمد ایجاد کرد.»

در اصل این آیین‌نامه فریبکاری صورت گرفته‌است، به این دلیل که طرح نوآفرین در حمایت از اداره بیمه و مالیات، نوشته شده است نه در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا. استارتاپ‌ها اگر مباحث مربوط به بیمه و مالیات را بدانند این طرح برایشان مفید خواهد بود ولی برای استارتاپ‌هایی که آگاهی در این زمینه ندارند کاملا سمی خواهد بود.

او همچنین اضافه کرد: «نگرانی در رابطه با ازدست رفتن برخی مشاغل با ورود فناوری را بی‌مورد است زیرا می‌توان نیرو‌های کار سنتی را برای انجام مهارت‌های جدید تربیت کرد. اقدامات آشوبگرانه اخیر منجر به خساراتی به بانک‌ها شده است، این بانک‌ها وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارند.»

در این نمایشگاه پنل‌هایی با موضوع بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، نقد و ارزیابی طرح نوآفرین و تامین مالی جمعی و چشم‌انداز آن در بازار سرمایه برگزار شد.

پنل نقد و ارزیابی طرح نوآفرین که با حضور سروش قاضی نوری، عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبائی، عادل طالبی، عضو هیئت مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، حسین حسینی مدیر اجرایی بیدبرگ و آرمان صفایی مدر مرکز کارآفرینی شریف برگزارشد.

حسینی در این پنل در رابطه با کارکرد اصلی  طرح نوآفرین گفت: «در اصل این آیین‌نامه فریبکاری صورت گرفته‌است، به این دلیل که طرح نوآفرین در حمایت از اداره بیمه و مالیات، نوشته شده است نه در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا. استارتاپ‌ها اگر مباحث مربوط به بیمه و مالیات را بدانند این طرح برایشان مفید خواهد بود ولی برای استارتاپ‌هایی که آگاهی در این زمینه ندارند کاملا سمی خواهد بود. در واقع اداره بیمه و مالیات، با سو استفاده از عدم آگاهی استارتاپ‌ها آن‌ها را بزرگتر می‌کند، و وقتی به مرحله شیردهی رسیدند، جریمه‌های سنگین به آن‌ها تحمیل می‌کند.»

قاضی‌نوری در این پنل گفت: «طرح نوآفرین به کمک استارتاپ‌ها نوشته‌شده است، در جلسه بازآفرینی طرح نهایی، نهادهای دولتی ذی‌نفع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افراد از اتاق ایران و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی حضور داشتند. طرح نوآفرین در بروکراسی کشور، تحولی ایجاد نخواهد کرد اما می‌تواند به عنوان رخنه‌ای باشد که اداره مالیات را مجبور کند به استارتاپ‌ها هم فکر کند.»

طالبی: «اتحادیه طی صحبتی حضور در جلسه تصویب طرح نوآفرین را تکذیب کرده است.»

قاضی‌نوری همچنین گفت: «مالیات بر ارزش افزوده برای مصرف است، معافیت به فعالیت‌ها و نه به افراد داده‌‌ می‌شود در غیر این‌صورت کلیه محاسبات زنجیره بهم خواهد خورد.»

حسینی همچنین  اضافه کرد:«در دنیا امروز دولت‌ها برای قانونگذاری اعلام عمومی ‌می‌کنند، جای آی‌سی‌تی بیمه و مالیات نیست، آی‌سی‌تی باید در حوزه خودش فعالیت کند، برای مثال در حوزه آموزش و تولید محتوا در حوزه بیمه و مالیات وزرات آی‌سی‌تی می‌تواند ورود کند.»

طرح نوآفرین به کمک استارتاپ‌ها نوشته‌شده است، در جلسه بازآفرینی طرح نهایی، نهادهای دولتی ذی‌نفع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افراد از اتاق ایران و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی حضور داشتند. طرح نوآفرین در بروکراسی کشور، تحولی ایجاد نخواهد کرد اما می‌تواند به عنوان رخنه‌ای باشد که اداره مالیات را مجبور کند به استارتاپ‌ها هم فکر کند.

محمد مرفوع، مدیر کل دفتر مالی و تامین سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری در حاشیه نمایشگاه تراکنش ایران و در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌چیزها در رابطه با اینکه، تا چه اندازه چالش‌های تامین مالی جمعی در کشور برطرف شده است، گفت: «بخشی از چالش‌ها همچنان برقرار است، در این شیوه تامین مالی، بازارهای موازی وجود دارند و در کشور ما به‌ویژه زمان‌هایی که نوسانات اقتصادی باشد جذابیتی برای مردم وجود دارد که در آن بازارها سرمایه‌گذاری کنند، اکوسیستم هم نو است و هم فرهنگ‌سازی کاملی در آن اتفاق نیفتاده است و هم اینکه منفعت نمونه‌های موفق در این زمینه به تک‌تک افراد جامعه نرسیده‌است واکثرا در حد سهامداران و مشارکت‌کنندگان اولیه بودند.»

او همچنین تاکید کرد: «تامین مالی جمعی نیازمند گذر زمان بیشتری است، ضمن اینکه تامین مالی این حوزه و شیوه کسب‌وکار با ریسک همراه است یعنی قطعا در دنیا و همچنین در ایران تعدادی از این پروژه‌ها ناموفق خواهد بود و مردم باید در نظر بگیرند این ریسک وجود دارد که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کنند که شکست بخورد.»

مرفوع اضافه کرد: «کراد فاندینگ، مزیتی که دارد این است که سقف دارد و هرکسی بیش از ۵درصد در کراد فاندینگ نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌ای که از دست خواهد رفت مدیریت شده و کنترل شده است. امیدواریم با این مکانیزمی که داده شده و ورود نهادهای نظارتی ریسک کاهش پیدا کند. البته ما در پلتفرم اولیه، به دنبال در نظر گرفتن ضامن هستیم که مقداری ریسک سرمایه‌گذاری کمتر شود.»

در  نمایشگاه تراکنش ایران با رویکرد بانکداری، پرداخت و فناوری‌های نوین و بازار مالی، ۶۰ استارتاپ در دو دسته فین‌تک و شهر هوشمند به ارائه خدمات و محصولات خود پرداختند. دو جشنواره با عنوان جشنواره بزرگ فین‌تک ایران و جشنواره استارتاپی شهر هوشمند در این نمایشگاه برگزار شد که در نهایت در هر جشنواره، سه استارتاپ با نظر هیئت داوران انتخاب شد و به استارتاپ‌های منتخب لوح تقدیر اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.