6 میلیون تراکنش آنلاین توسط پرداختیارها انجام میشود
در هشتمین رویداد فیناپ چه گذشت
رویداد بزرگ فیناپ پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸ در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف با پرداختن به موضوعاتی چون لندتک، پرداختیاری، فیلترینگ و احرازهویت برگزار شد.
هشتمین رویداد فیناپ با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران، متخصصان و علاقهمندان به حوزه فینتک و نیز اصحاب رسانه برگزار شد.
لندتک چیست
در ابتدای این رویداد، امیر حق رنجبر، مدیرعامل شرکت ایران رنتر به معرفی LendTech و فرصتها و چالشهای آن در ایران، پرداخت. لندتک استفاده از فناوری در دریافت تسهیلات بانکی است و این چرخه و فرآیند را در خود ادغام میکند.
او با بیان مشکلات گرفتن وام در ایران پروسه آنلاین، کاهش زمان، معتبران ناشناخته، افزایش شفافیت، نرخ مناسب و میکروکردیت را از ویژگیهای مثبت این استارتاپ برشمارد.
حق رنجبر همچنین در خصوص میکروکردیت کردن و وامدهی فردبهفرد در لندتک توضیحاتی ارائه داد.
شکلگیری رویداد فیناپ
در ادامه علیرضا هوشمند، همبنیانگذار رویداد فیناپ، در خصوص تاریخچه شکلگیری فیناپ و برنامههای آتی آن توضیحاتی ارائه داد.
او گفت: «ایده شکلگیری رویداد فیناپ، 31 تیر 96 در نمایشگاه الکامپ با هدف تسهیل ورود و تعامل استارتاپها به حوزه فینتک شکل گرفت و اولین دوره برگزاری این رویداد 11 شهریور 96 با همکاری کافه IT و با برگزاری یک کارگاه آموزشی در خصوص بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک بود.»
هوشمند، توسعه، آموزش و تعامل را از اهداف اصلی فیناپ عنوان کرد و ادامه داد: «یکی از اهداف رویداد فیناپ، توسعه فینتک در تمام کشور بود و در این راستا رویداد فیناپ در شیراز برگزار شد و در سال جاری نیز سفر به کلانشهرها بهمنظور آشنایی بیشتر استارتاپها با سرمایهگذاران و تعامل میان آنها صورت میگیرد.»
او با بیان اینکه تاکنون ۷ رویداد و دورهمی با محوریت تعامل میان استارتاپها، کمک به رشد و حل چالشهای حوزه فینتک توسط رویداد فیناپ برگزار شده است بخشهای جدید این رویداد را معرفی کرد. انتقال تجربه توسط راویان فیناپ، فرآیند شبکهسازی، برگزاری پنل و فیناپ پلاس را بهعنوان بخشهای جدید این رویداد معرفی کرد.
سخنرانی راویان فیناپ
در ادامه، صادق فرامرزی، مدیرعامل سابق شرکت ایرانکیش و بنیانگذار PainTech و صابر خسروی، مشاور نوآوری بهعنوان راویان فیناپ تجربههای جذاب خود را بهصورت یک سخنرانی ایستاده برای شرکتکنندگان ارائه کردند.
فرامرزی از تجربه عبور از یک بحران در زمان مدیریت خود در مجموعه ایران کیش گفت؛ تجربهای که باعث شد او پی ببرد بحران میتواند در شرکتها باعث همدلی شود.
صابر خسروی بهعنوان دومین راوی به بیان تجربیات خود در حیطه استارتاپها و فینتک پرداخت. او در خصوص راهکارهای استارتاپها برای تسهیل تعامل با سیستم بانکی کشور مطالب جالبی را ارائه کرد.
دلایل و اهمیت شبکهسازی
بررسی فرآیند شبکهسازی از دیگر بخشهای برنامه بود که بیژن وثوقی مراحل و ویژگیهای این فرآیند را توضیح داد.
او شبکهسازی را ساخت، حفظ و توسعه روابط خواند و گفت: «هر زمان بتوانید ارتباطات را بسازید و پس از آن با پیگیری موثر و ادامهدار تعامل خود را با شخص مقابل بیشتر کنید و به درجهای برسید که آن شخص برای شما کاری انجام دهد در آن زمان شبکهسازی انجام شده است.»
وثوقی کاهش هزینههای بازاریابی، ارتباطات جدید و ارجاعات، دیده شدن هرچه بیشتر، بهروز ماندن به معنای داشتن اطلاعات خاص، حل مسئله و به اشتراکگذاری دانش و تجربه را از دلایل اهمیت شبکهسازی خواند.
بررسی وضعیت و شرایط پرداختیارها
پس از استراحت و تعامل کوتاه میان استارتاپها و مدیران حوزه فینتک، پنل تخصصی فیناپ با حضور علیرضا هوشمند، دبیر پنل، مهدی طوبایی، معاون توسعه و نظارت شاپرک و مهدی عبادی، دبیر انجمن فینتک برگزار شد.
در این پنل تخصصی وضعیت پرداختیارها، سیستم شاپرک، اقدامات صورت گرفته در خصوص مبارزه با سایتهای قمار و مواردی از این دست مورد بررسی قرار گرفت.
دبیر انجمن فینتک ایران، درباره علت طولانی شدن فرآیند پرداختیاری در کشور گفت: «در بسیاری از مواقع پرداختیارها به اندازه کافی بر روی شبکه شاپرک فشار نیاوردند که این فرآیند بتواند زودتر محقق شود و به تبع آن این فشار از سوی شاپرک به بانکها بهمنظور پیشبرد این فرآیند صورت نگرفت.»
عبادی درباره موضوع جاهطلبی فینتکها و پرداختیارها در سیستم بانکی کشور گفت: «در حال حاضر 200 میلیون تراکنش آنلاین در حال انجام است که تنها 6 میلیون آن توسط پرداختیارها صورت میگیرد و اگر فینتکها جاهطلب بودند تعداد بیشتری از این تراکنشها توسط آنها صورت میگرفت.»
او در ادامه به برتری پرداختیارها در مقایسه با پی اس پیها اشاره کرد و گفت: «هماکنون تراکنش در لایه بالاتر مورد توجه پی اس پیها قرار دارد و نقش پرداختیارها در لایه کوچکتر آن مشهود است و اگر جاهطلب بودند بهصورت حداقلی 2 مشتری در اندازه شهرداری داشتند.»
عبادی خاطرنشان کرد: «اگر پرداختیارها خدمات سرویسهای پرداختیاری را ارائه کنند هزینه تمام شده آن از پی اس پیها کمتر خواهد بود.»
معاون توسعه و نظارت شاپرک با بیان اینکه در یک ساختار حاکمیتی پرداخت بانکی نمیشود از ابزارهای مالی جدید استفاده نکرد گفت: «تعداد زیادی از افراد بهواسطه کلاهبرداری و خدمات غیرقانونی شبکههای قمار ورشکسته شدهاند و در این زمینه ابزار نظارتی دقیق نیاز است.»
او بیان کرد: «رگولاتوری ابزاری دو لبه است و همیشه حق هرکسی هست که در سیستم قضایی بتوانند از کسی شکایت کنند.»
عبادی گفت: «از سوی دادستانی به بانک مرکزی و شبکه شاپرک در خصوص برخورد با سایتهای قمار و شرطبندی ابلاغیهای صورت گرفته است و درصورتیکه سایت قمار و شرطبندی بخواهد از شبکه پرداخت کشور سرویس بگیرد در این مرحله وظیفه برخورد با شاپرک است.»
او ادامه داد درصورتیکه این سایتها بخواهند بر پایه کریپتوکارنسی و کارت به کارت فعالیتهای خود را انجام دهند بانک مرکزی مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت ولی در حوزهای که بانک مرکزی مسئول دانسته شده است باید این مسئولیت انجام گیرد.
خلأهای قانونی موجود در فضای مجازی
در بخش پایانی هشتمین رویداد فیناپ بخش جدید رویداد با نام فیناپ پلاس با حضور جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت کل دادستان کشور و فضای مجازی و امیر مستکین، دبیر ارشد دیجیاتو با محوریت فیلترینگ و احراز هویت و اطلاعات کاربران برگزار شد.
جاویدنیا در پاسخ به سؤالی در خصوص خلأهای قانونی در ارتباط با فضای مجازی و عدم وجود ضمانت اجرایی در این قوانین گفت: «ما به دنبال ایجاد یک استاندارد مشخص برای قوانین در این زمینه هستیم تا از حالت سلیقهای خارج شود.»
او درباره شرایط فیلترینگ کسبوکارها و صدمهای که از این موضوع میبینند گفت: «در چند ماه اخیر سعی شد تغییراتی در این خصوص اعمال شود تا کسبوکارها بیش از این متضرر نگردند و بخشنامهای در این خصوص صادر شد که از اعمال سلیقهای در این زمینه جلوگیری شود و تلاش میشود استارتاپها و کسبوکارهای ثبت شده در اکوسیستم استارتاپی موردحمایت ویژه قانونی قرار گیرند.»