همایش ریاکت 11 بهمن برگزار میشود
نشست خبری همایش ریاکت در شرکت ریسمان برگزار شد که در این نشست در مورد مفهوم ریاکت و استفاده از این تکنولوژی در شرکتهای پیشرو دنیا صحبت شد. همایش ریاکت پنجشنبه ۱۱ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار میشود.
مهدی یگانه مدیرعامل ریسمان در این نشست عنوان کرد: «وقتی یک تکنولوژی جدید است و شرکتهای بزرگ دنیا در حال استفاده از آن هستند، نباید از آن بترسیم.» ریاکت یک کتابخانه متنباز است که برای اولین بار در شرکت فیسبوک توسعه داده شده است. در ایران هم شرکتهایی در حال استفاده از این تکنولوژی هستند و همایش ریاکت ایران یکی از اتفاقاتی است که این تکنولوژی را بیش از پیش به شرکتها، برنامهنویسها فعالان فناوری اطلاعات ایران معرفی خواهد کرد.
مهدی یگانه ،مدیرعامل شرکت ریسمان، در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه در کشور ما همایشهای تخصصی کمی در زمینههای مختلف برگزار میشود، عنوان کرد: «ما در زمینه کاری خودمان شروع کردیم که یک سری همایش تخصصی برگزار کنیم. فرصتی محیا میشود که شبکهای از آدمهای متخصص در این زمینه ایجاد شود. ریاکت فرآیندی است برای نوشتن Front End اپلیکیشنها. در دنیا این جریان شروع شده و رشد پیدا کرده است. در ایران هم این روند شروع شده و باید به هم کمک کنیم تا این حوزه بهبود پیدا کند.»
مدیر ارشد فنی ریسمان، آرش سلیمانی گفت: «تلاش ما این است که فرهنگسازی کنیم تا در شرکتهای بزرگ از ریاکت استفاده شود. اینکه تکنولوژیهای جدید جا بیفتند، یک فرایند زمانبر است. مشکل این است که شرکتهای بزرگ فناوریهایی توسعه میدهند و ما فقط استفاده میکنیم. این قضیه نباید همیشگی باشد.»
سلیمانی با اشاره به اینکه شرکتهای بزرگ ایرانی از ورود به تکنولوژیهای جدید میترسند، بیان کرد: «ما تلاش داریم که شرکتهای بزرگ را به این سمت سوق دهیم. هماکنون بانک ملت و شرکت بهسازان ملت از ریاکت استفاده میکنند. در مقایسه با بقیه فریموورکهای وب، ریاکت برای نرمافزاری بزرگ سازمانی بسیار خوب است.»
او ادامه داد: «ما داریم تلاش میکنیم که این تجربه موفق را تکرار کنیم. در ایران شرکتها میخواهند دوباره چرخ را اختراع کنند. آنها نمیدانند ریاکت کجا استفاده شده است. در بسیاری از نرمافزارها از ریاکت استفاده میشود. اینستاگرام، اسکایپ، فیسبوک، دیجیکالا، الوپیک، اسنپ، ایوند و فرانش از ریاکت استفاده میکنند.»
به گفته سلمانی، ناشناس بودن این تکنولوژی باعث شده که خیلیها به سمت آن نروند.
او در ادامه توضیح داد: «نباید از تکنولوژی بترسیم. به جای آزمون و خطا میتوانیم از تجربههای دیگران استفاده کنیم. در ایران اکثر شرکتها یکدیگر را رقیب میدانند و این در حالی است که در جهان شرکتهای مختلف در کنسرسیومهای متنوع در حال همکاری هستند.»
در ادامه، سلیمانی با بیان اینکه باید تجربهها و چالشهای خود را به اشتراک بگذاریم، بیان کرد: «ریاکت در دنیا از سال ۲۰۱۴ شروع شده است. در ایران دو سال است که این تکنولوژی مطرح شده و یک سالی است که فراگیر شده است. بانکهای مختلف و پیشروتر دارند به این سمت حرکت میکنند. تجربه دیجیکالا در ایران موفق بوده است. ریاکت از فیسبوک شروع شده است. الان چند هزار نفر مشغول توسعه ریاکت هستند.»
سلیمانی: «تلاش ما این است که فرهنگسازی کنیم تا در شرکتهای بزرگ از ریاکت استفاده شود. اینکه تکنولوژیهای جدید جا بیفتند، یک فرایند زمانبر است. مشکل این است که شرکتهای بزرگ فناوریهایی توسعه میدهند و ما فقط استفاده میکنیم. این قضیه نباید همیشگی باشد.»
وحید محرابی از شرکت پرداخت الکترونیک سداد سخنران بعدی نشست خبری ریاکت بود. محرابی اشاره کرد: «حرکت تکنولوژی به سمت آینده است. در آینده نزدیک در مورد ری اکت بیشتر خواهیم شنید. فارغ از اینکه در مورد چه تکنولوژیای صحبت میشود، وقتی یک فناوری در دنیا در شرکتهای بزرگ اجرایی شده است، ما هم در ایران میتوانیم چنین کارهایی انجام دهیم.»
محرابی با اشاره به اینکه هماکنون در اپلیکیشنهای سداد از ریاکت استفاده نمیشود ولی این شرکت تمایل دارد پروژههایی مبتنی بر این تکنولوژی تعریف کند، توضیح داد: «پرداخت الکترونیک سداد حامی این همایش است. خیلی دوست داریم که این تکنولوژی جدید و تکنولوژیهای دیگری که از این جنس هستند، توسعه پیدا کنند.
محرابی ادامه داد: «باید این نگاه سنتی را عوض کنیم. همیشه میگوییم که فلان چیز همین الان دارد کار میکند و نیازی به تغییر نداریم. در خیلی از مواقع منتظر میمانیم تا به جایی برسیم که مجبور به تغییر در شرایط بحرانی شویم. با ریاکت به سمت آینده بهتری در طراحی وب میرویم و آینده بهتری پیش روی ما خواهد بود.»
در ادامه، مهدی خسروی از دیجیاتو در مورد ریاکت صحبت کرد؛ وی گفت: «ابتدا که ریاکت مطرح شد، این تکنولوژی فقط در زمینه وب بود. ایده این بود که به جای اینکه یک فریموورک در نظر گرفته شود، یک لایه کوچک در نظر گرفته شود تا دست توسعهدهندگان بازتر باشد. بعد از آن به این نتیجه رسیدند که میشود لایه منطقی وب را پیادهسازی کرد. بعد لایه رویی که Front End است و کاربر میبینید، چندبار پیاده میشود.»
خسروی در ادامه توضیح داد: «در کشورهای دیگر و کمپانیهای قویتر از ری اکت استفاده میشود. امیدواریم که شرکتهای ایرانی بیشتری به سمت این قضیه بیایند. در دیجیاتو نیز در حال توسعه اپلیکیشن اندروید و iOS با ریاکت هستیم.» به گفته مدیرعامل ریسمان، تخصص این شرکت تولید نرمافزار به سفارش مشتری است.
یگانه توضیح داد: «در سازمانها با فناوریهای مختلف کار میکنیم. ما محصولات منحصر به فرد خودمان را داریم. در حال حاضر به شرکتهای بهسازان ملت، نظام مهندسی و پست در حال ارائه سرویس هستیم. بهترین تکنولوژی برای Front End یک اپلیکیشن، ریاکت بهترین تکنولوژی است.»
او با اشاره به اینکه کمپانیهای بزرگ در دنیا برای مهاجرت به تکنولوژیهای جدید هزینههای زیادی انجام میدهند، تصریح کرد: «نباید از تکنولوژی جدید بترسیم. مقاومت در برابر تکنولوژی در شرکتهای سنتی زیاد است. استدلال مدیران این است که چیزی که تا الان کار میکرده را چرا باید تغییر دهیم. کاربری که با بهترین اپلیکیشنهای روز دنیا استفاده میکند، دیگر نمیتواند با اپلیکیشنهای قدیمی با کاربری پایین کار کند.»
مدیر تیم اجرایی همایش ریاکت، حسین هاشمی در مورد برنامههای این همایش صحبت کرد. به گفته هاشمی، ریاکت ایران دورهمیهای ماهیانه برگزار خواهد شد و خروجیهای خوبی از این جلسات بیرون خواهد آمد. این همایش که روز پنجشنبه ۱۱ بهمن در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. محور اصلی این همایش بررسی تکنولوژی ریاکت برای استفاده در وب و موبایل است.
پنل مدیریتی همایش ریاکت با حضور مدیرعامل بهسازان ملت، فریبرز چگینی؛ شهباز توکلی، مدیر تولید چارگون؛ مهدی یگانه، مدیرعامل ریسمان؛ طاها عباچی، معاون مدیر فناوری اطلاعات پرداخت الکترونیک سداد و سیدرضا یوسفبیک، معاون پروژههای ملی و خارجی بهسازان ملت برگزار خواهد شد.
آرش سلیمانی از ریسمان، مسعود آل علی از دیجیکالا، احسان مجدآبادی از چارگون، مهدی خسروی از دیجیاتو و وحید محرابی از پرداخت الکترونیک سداد در این همایش سخنرانی خواهند کرد. تیم علمی و اجرایی این همایش نیز آرش سروری، سمانه یوسفی و حسین هاشمی هستند. علاقهمندان برای ثبتنام مراجعه کنند.
وب سایت همایش www.reactiran.com است.