چرا ابرینو شکست خورد؟
سامان فائق، توسعهدهنده کسب و کار در این شماره از یادداشت خود از چرایی شکست استارتاپ ابرینو میگوید
سرویس ابرینو که به کاربران خود اجازه میداد تا اطلاعات و فایلهای خود را به صورت ابری ذخیرهکنند، امروز پس از حدود 7 سال تلاش به فعالیت خود پایان داد. این سرویس مشابه یکی از سرویسهای گوگل تحت عنوان Google Drive بود و توانسته بود با توجه به خلا موجود در بازار ایران و عدم دسترسی کامل کاربران ایرانی به سرویس گوگل درایو کاربرانی را به خود جذب نماید.
از طرفی، قیمت بسیار مناسب و حجم فضای ابری تخصیص داده شده با کاربران به اندازه کافی جذاب بود که از این سرویس استقبال فراوان شود.
اما چرا این سرویس با شکست روبرو شد و امروز به فعالیت خود خاتمه داد؟
از ابتدا ابرینو، تصمیم گرفت سرویس خود را از طریق همکاری با اپراتورهایی که خود کاربرانی دارند تبلیغ و جذب کاربر کند. این موضوع به خودی خود، دارای ایراد نیست و اتفاقاً باعث میشود هزینههای تبلیغاتی به شدت کاهش پیدا نموده و هزینه تمام شده که بر قیمت نهایی اثربخش است کاهش یابد.
پس با وجود اینکه هم بازار خوبی روبروی ابرینو بود، هم قیمت مناسب بود و هم ارزشی که برای کاربر خلق میشد قابل تامل بود، هم مدل توسعه بازار از استراتژی مناسبی برخوردار بود، چرا این سرویس با شکست روبرو شد؟ جواب به صورت خلاصه این است: ما اکوسیستم استارتاپی بالغی نداریم و تازه در ابتدای مسیر هستیم.
حضور ابرینو بر بستر اپراتور همراه اول، با جذب 120 هزار مشترک، حضوری موفقیت آمیز بود که درست در همین لحظه موفقیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از نگهداری اطلاعات کاربران توسط ابرینو اظهار نگرانی کرد! این در حالیست که روزانه اخبار هک سرویسها و وبسایتهای دولتی و نیمه دولتی و خصوصی را به دفعات شنیدهایم و پاسخگویی در این زمینه در حد فقر به چشم میخورد. همانطور که در مطلب چند هفته قبل نوشته بودم، ساختار دولتی که باید وضعیت کسب و کارهای نوین را درک کند، تقریباً یا شکل نگرفته یا هیچ درکی از آنها ندارد یا تازه اول راه است و به موضوع اشراف کامل ندارد. در مرحله اول به همین دلیل سرویس قطع، کاربران ریزش و سرویس به نقطه صفر رسید تا مجوزها را دریافت نماید.
اما پس از اخذ مجوزها، ابرینو این بار با ایرانسل وارد همکاری شد که این دفعه نیز، یک تصمیم عجولانه و بدون فکر و بدون ممیزی توسط رگولاتوری، منتج به خاتمه دادن به سرویسهای ارزشافزوده شد. این تصمیم برای مقابله با سرویسهای متخلف باید اتخاذ میشد ولی متاسفانه به دلیل عدم بلوغ در مدل تصمیمسازی و تصمیمگیری، تر و خشک با هم سوختند. در این خاتمه دادن به سرویسها آنها که متخلف بودند به جزای خود رسیدند ولی متاسفانه شاهد بودیم که تعدادی از سرویسهای خوب دیگر بخش اعظمی از درآمد خود را از دست دادند و برخی دیگر نیز مثل ابرینو، 7 سال تلاش و کوشش را کلاً خاتمه دادند.
این بسته شدنها و تعطیلی کسب و کارهای کوچک متاسفانه یک دستآورد خطرناک برای کل اکوسیستم به همراه خواهد داشت و آن هم چیزی جز ناامیدی قبل از راهاندازی و استرس حین اجرا نیست.
دیگر یادداشتهای سامان فائق را در سایت آیچیزها بخوانید:
برای رسیدن به بلوغ، عجله نکنیم خلق تجربه بد؛ پاشنه آشیل استارتاپها