بازار عکاسی یک بازار 4000میلیاردی است
گفتوگو با بنیانگذار استارتاپ کادرو
امیرمهدی واله، همبنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ کادرو فارغالتحصیل کارشناسی آیتی دانشگاه تهران است اما به گفته خودش ورودش به دانشگاه برای گذراندن دوره کارشناسی اتلاف وقت بوده است. پیش از کادرو تجربه راهاندازی دو استارتاپ گلوگرام در حوزه اینترنت اشیا و منوچی در حوزه سفارش آنلاین غذا را داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا بیشتر برایمان از فضای کار در اکوسیستم استارتاپی بگوید. سیاوش باقری و مهدی حسینی نسب نیز دیگر همبنیانگذاران استارتاپ کادرو هستند.
ایده اولیه استارتاپ کادرو از کجا شکل گرفت؟
ایده ما در سال 96 شکل گرفت و با توجه به تجربه ای که بنده از دو استارتاپ قبلی داشتم، برای فعالیتهایمان نیاز شدیدی به وجود یک عکاس حرفهای با قیمت مناسب داشتیم و عمدتا یا عکاسها به اندازه کافی تخصص نداشتند و یا قیمتهای عکاسی بسیار بالا بود. از سوی دیگر دوستان عکاس زیادی داشتیم که مشکلات مالی داشتند. به این فکر افتادیم که واسطی بین عکسها و افراد شویم. نمونههای خارجی و مشابه ایرانی این ایده را بررسی کردیم که البته در ایران نمونه مشابهی وجود نداشت. در خارج از کشور یک نسخه استرالیایی _ آمریکایی فعالیت میکرد. در واقع استارتاپ کادرو ایرانیزه شده این استارتاپ و مدل درآمدی ما کاملا شبیه به نمونه خارجی است. استانداردهای جذب عکاس را هم شبیه به نمونه خارجی اما ایرانیزه شده انتخاب کردیم به این دلیل که نمونه خارجی در زمینه تهیه تجهیزات عکاسی مدرن سختگیریهای فراوانی داشت که بازار ایران تحمل این موارد رو ندارد. و درنهایت در سال97 ایده را اجرا کردیم.
کادرو را معرفی کنید و برایمان بگویید دقیقا چه خدماتی را ارائه میدهید؟
کادرو یک سامانه رزرو آنلاین عکاس است که انواع خدمات عکاسی شامل عکاسی کودک، بارداری، عروسی، تولد و حوزههای تجاری شامل عکاسی خط تولید، صنعت و عکاسی مدلینگ را شامل میشود. کادرو فقط با عکاسهای حرفهای همکاری دارد و هر عکاس در کادرو برای یک ساعت عکاسی، 130 هزارتومان درآمد دارد. تقریبا 10تا15 درصد از عکاسهای فعال کل درآمدشان را از کادرو، تامین میکنند. حتی آتلیهها هم میتوانند در صورت عدم حضور عکاسشان، از کادرو عکاس رزرو کنند.
فرآیند ارائه خدمات شما به چه صورت است؟
الگوریتم پیشنهاد دهنده کادرو، بعد از انتخاب حوزه عکاسی موردنیاز، مکان و تاریخ اجرای عکاسی توسط مشتری پیشنهاد عکاس میدهد. تیم کادرو به مشتری، عکاسی نزدیک به محل موردنظرش پیشنهاد میدهد، علاوهبر این نمونه کارها و کیفیت کار عکاس برای مشتری قابل دسترسی است. فرد متقاضی بعد از رزرو، هزینه عکاسی را پرداخت کرده و این مبلغ به عنوان ضمانت در حساب کادرو میماند. 72 ساعت بعد از انجام فرآیند عکاسی، عکسها بهصورت ادیت شده و رمزنگاری شده در گالری آنلاین خصوصی کادرو قرار میگیرد و فقط کارفرما و عکاس به عکسها دسترسی دارند. کارفرما بعد از اعلام رضایت از عکسها مبلغ را آزاد و در نهایت عکاس هزینه را دریافت خواهد کرد. فرآیند رزرو عکاسی نیاز به ثبتنام ندارد. عکاس و کارفرما اطلاعات یکدیگر را دارند و میتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند.
جذب سرمایه کادرو به چه شکل بوده است؟
6 ماه اول شروع بکار، با سرمایه شخصی آغاز کردیم و بعد از مدتی مجموعه دیموند بر روی کادرو سرمایهگذاری و استارتاپ ما را یک میلیارد تومان ارزشگذاری کرد. اما قصد داریم برای بخش توسعه جذب سرمایه داشته باشیم.
در چه شهرهای دیگری به غیر از تهران و کرج فعالیت دارید؟
در شیراز، مشهد، یزد و تبریز خدمات ارائه میدهیم. البته تمرکز ما بیشتر بر روی تهران و کرج است. بیش از 3000 درخواست همکاری برای کار در کادرو داشتیم که الان با کمتر از 100 عکاس همکاری میکنیم و 60تای آنها در تهران فعالیت میکنند.
مدل درآمدی شما به چه صورت است؟
بسته به پکیجهای مختلف 10 تا 32 درصد کمیسیون مبلغ دریافتی از مشتریان به کادرو تعلق میگیرد و مابقی آن را عکاسها دریافت میکنند.
به نقطه سربهسر رسیدهاید؟
بله تقریبا 13 ماه بعد از شروع بکار به نقطه سربهسر رسیدیم.
از زمان فعالیت کادرو تا الان با چه چالشهایی روبرو شدهاید؟
ما بهواسطه نوع کارمان مشکل خاصی از ابتدا با دولت و سیستمهای امنیتی نداشتیم، فقط پروسه دریافت ای نماد خیلی زمانبر بود. یکی دیگر از مشکلات ما نداشتن تیم منسجم بود، بعد از دو بار تیم عوض کردن بالاخره توانستیم یک تیم همدل در کادرو داشته باشیم. سایر چالشها مربوط به محصول و شامل چگونگی بهینهسازی فرآیندها است. یکی از دغدغههای که ما هنوز با آن درگیر هستیم اعتمادسازی مشتریان و تنظیم قیمت است.
اندازه این بازار چقدر است و شما چه تعداد کاربر دارید؟
اندازه بازار عکاسی و فیلمبرداری در ایران 4000میلیاردتومان است .کادرو از لحظه شروع بکار بیش از 2500 ساعت خدمات عکاسی ارائه داده و بیش از 1200 پروژه عکاسی انجام شده است. تاکنون با مجموعههای بزرگی مانند اسنپفود، دینگ، فیدیلیبو و مجموعه باملند نیز همکاری داشتهایم. میانگین خرید مشتری ازسرویس کادرو 400 هزارتومان است.
انتظار شما از دستگاههای دولتی چیست؟
دولت باید نهادی را برای جذب سرمایه استارتاپها فراهم کند و چالشهای قانونی استارتاپها مانند مالیات و.. را حذف کند. استارتاپها در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند و تعامل در بازار به دلیل تحریمها سخت شده است. 80 درصد سرویسهای مورد استفاده همتای خارجی ما به علت تحریم برای ما قابل دسترسی نیست.
گفتوگو: بنتالهدی فالنجی